World IA day 2012 recap

, # Usability & user experience

Gisteren ging in de kantoren van Netlash-bSeen de allereerste World Information Architecture Day in België door. Net zoals in 13 andere steden - verspreid over de hele wereld - kwamen informatie architecten, UX designers, usability experts en sympathisanten samen om te praten over informatie / data en het structureren daarvan.

Aftermovie

World IA day 2012 - Belgium (Ghent) from Rosemie Callewaert on Vimeo.

We vatten even samen:

  • Steven Beeckman haalde enkele alternatieve manieren aan om aan prototyping te doen. Interessante peiling naar de gebruikte software in het publiek. Zelfs Indesign passeerde de revue als prototyping software.
  • Gino Lardon gaf enkele best practices mee voor het ontwikkelen van complexe navigatie structuren. Eye opener voor mij: soms moet je durven inboeten qua usability ten voordele van efficiëntie en productiviteit.
  • Tjorven Stuer zullen we ons jammer genoeg herinneren als de man die het moest doen zonder tekst in z'n presentatie vanwege een ontbrekend font. Inhoudelijk interessant om een blik achter de schermen te krijgen hoe het editoriaal proces in z'n werk gaat bij een overheidsinstantie en welke moeilijkheden het met zich mee brengt.
  • Eva Simon hanteert blijkbaar het motto "wat je zelf doet, doe je meestal beter". Als de taxonomie van een website zo slecht is, maakt ze er gewoon haar eigen versie van. Ook handig voor het bijhouden van ingewikkelde verhaallijnen (bvb Lost).
  • Frank Sailliau gaf ons inzicht in de problematiek van inconsistente data aangeleverd krijgen (schrijfwijzen auteursnamen) en de nood aan standaardisering.
  • Jelle Desramaults bracht waarschijnlijk de grafisch best vormgegeven presentatie van de dag maar had gelukkig ook inhoudelijk heel wat interessants voorzien. Ontwerp je website eerst voor mobile waardoor je gedwongen wordt om je tot de essentie te beperken.
  • Karl Gillis toonde aan de hand van enkele case studies aan dat een gemiddelde gebruiker voor slecht een 5-tal "toptaken" naar een website. Zorg er voor dat deze dan ook prominent aanwezig zijn en vlot vindbaar in de website structuur.
  • Koen Claes vertelde ons dat een user experience eigenlijk niet zo belangrijk is als geheel, maar des te meer de experience op de juiste momenten. Probeer om een "memorable experience" te creëeren.
  • Lieven van de Velde stelde ook de gebruiker centraal in het proces. Toen de term "persona's viel, waren we van dichtbij getuige van een geanimeerde discussie met Els Aerts.
  • Lennart Schoors vertelde ons dat er 3 grote noemers zijn in het design proces: data, taste & confidence. Hij wees ons ook op het gevaar van de zogenaamde "Frankenstein interfaces" door teveel factoren met elkaar te gaan combineren.
  • Ikzelf had het over het belang van een goede communicatie tussen IA en SEO en in hoeverre beide vakgebieden in elkaar verweven zitten.
  • Marcel Macklenbergh kwam speciaal vanuit Nederland om ons te doen inzien dat zelfs data en informatie die we als eenduidig beschouwen, toch voor iedereen een andere betekenis kan hebben.
  • Wouter Walgraeve gaf ongetwijfeld de grootste "mindfuck" presentatie van de dag. Hij betrok een extra dimensie in het structureren van informatie, zijnde "tijd".
  • Koen Verbrugge had het over de structuur en semantiek van social media. Vermijd de zogenaamnde "clusterfucks".
  • Thomas Troch bracht ons de boodschap om meer face to face onderzoek te doen met échte gebruikers en niet teveel te baseren op persona's.
  • De focus van Luk Mastelinck lag op content. Hij riep op om onze content te "bevrijden" door te gaan werken met onafhankelijk van elkaar te interpreteren stukjes content en topics, die los staan van elkaar en vrij te hergebruiken zijn.
  • Johan Ronsse had graag nog zoveel meer willen vertellen, maar moest zich wegens tijdsgebrek beperken tot enkele best practices voor het embedden van Google Maps. Waarschijnlijk de grappigste presentatie van de dag.
  • Ook Lonneke Spinhof geloofde heel sterk in het betrekken van de eindgebruikers bij het ontwikkelen van een informatie architectuur.
  • Robert Winters ging de mobiele toer op. Hij leerde ons dat mobile apps zich kunnen onderscheiden ten opzichte van de concurrentie op 3 niveaus: "de bling laag", "de missie laag" en "de gebruikslaag".
  • En als laatste gaf Ilse Jansoone ons enkele inzichten in het rekruteringsproces van een kick-ass informatie architect. We onthouden vooral dat een goede IA de leergierigheid van een kind nodig heeft.

  Lot's of Kudos to:

  • @rcallewaert, @hannesdh en @bram_ voor het initiatief en de vlekkeloze organisatie
  • De vrijwiliggers die hun zaterdag opofferden om de aanwezigen te voorzien van spijs en drank
  • Netlash-bSeen voor het beschikbaar stellen van de locatie
  • En uiteraard de sponsors

Enkele Slidehare presentaties van de sprekers

Wat vonden jullie ervan? Laat het ons weten in de comments!

Meer weten? Advies nodig?

Kom gerust langs voor een kop koffie en een goed gesprek. Wijs geeft strategisch advies, en helpt bij het uitwerken en verbeteren van all things digital.

Gerelateerde diensten

Gerelateerde cases

  • Website en online marketing voor Make Them Happy

  • BikeForm als nieuw online platform voor VIM

 

Al 2 reacties

Laat hier een reactie achter of contacteer ons via e-mail


schreef

De UX onderscheiden kon op:

- De missie laag

- De gebruiks laag

- De bling laag

=)


schreef

Super als de presentaties gedeeld worden, staan enkele interessante tussen, kan de slide van Karel Gilis ook getoont worden?

Plaats een nieuwe reactie