Voorspellingen 2009

, # Webdesign

NostradamusIn 2007 maakte ik mijn voorspellingen voor dit jaar; ik heb voor mezelf daar ook de afrekening van gemaakt. Nu wil ik dat ook proberen voor 2009. Onthou: onderstaande is enkel mijn hoogstpersoonlijke mening. Ik ben zéér benieuwd naar jullie voorspellingen voor 2009.

1. Mobiel internet

Op het gevaar af mezelf te herhalen en/of belachelijk te maken: ik herhaal mijn voorspelling van vorig jaar over het mobiele internet.

Ik vergelijk 2008 voor mobiel internet met 1997 voor de gsm. In 1997 had slechts een beperkte minderheid van de particulieren een gsm, maar de meeste zakenmensen waren al massaal over aan het schakelen. Vanaf dan ging het ook snel op de particuliere markt: aanzwengelend gebruik zorgde voor lager wordende tarieven, zakenmensen wilden hun ervaring op het werk doortrekken naar privé...

Dezelfde evolutie zie ik nu. Veel, zoniet de meeste zakenmensen zitten Blackberry-gewijs mobiel te internetten. De overloop naar de particuliere markt is zich aan het voltrekken. Er zijn echter nog een paar andere trends die daaraan te koppelen zijn.

Mobiel internet is niet exclusief meer ‘internet op de gsm’. We evolueren naar ‘mobiel web = web met tiny screens’. Waar in 2007 het populairste kerstcadeau de draagbare harde schijf was (om je muziek- en filmcollectie te kunnen delen), zal dat volgens mij in 2008 de netbook, genre Asus EEE zijn.

Meer zelfs. Die ‘tiny screens’ vragen constante actieve interactie. De volgende stap is dat we gaan naar toestellen met internetverbinding die enkel passieve interactie vragen. Denk: yellowarrow.net, thinglink.org. Zie ook de experimenten die aan het gebeuren zijn met barcodes en qr-codes; of met ingebouwde gps.

Hoe dan ook, het internet gaat weg van de desktop. Daarmee naadloos aansluitend op de volgende trend:

2. Internet of things

Die versmelting van de fysieke wereld met internet beschreef ik vorig jaar ook al (Het real world web). Dit is een evolutie die onveranderd verder gaat. Het idee van Spimes, door Bruce Sterling geïntroduceerd, wint elke dag meer aan kracht. (Bekijk bijvoorbeeld deze video over Spimes.) Nu zijn er dingen als Tikitag en Violet - nog niet verder geraakt dan speelgoed voor geeks. Maar hoelang zal het duren voor bijvoorbeeld TomTom en Garmin een live internetverbinding zullen inbouwen in hun toestellen?

3. On = Off = On

Die verstrengeling tussen online en offline uit zich ook op andere vlakken. Technieken van het web stromen terug naar de fysieke wereld. Ik denk maar aan ‘open sourcing’ en standaarden, hardware API’s of object-oriented hardware (zie bijvoorbeeld buglabs.net). Ook het idee van rapid prototyping en agile development, populair geworden op het web, krijgen hun fysieke tegenhanger met de komst van de 3D-printers.

Het credo ‘release early/release often’, en de ‘perpetual beta’ (door Google uitentreure beoefend) wordt nu ook bij niet-webbedrijven geïntroduceerd.

4. Ambient interfaces

Ook voor mijn vierde trend brei ik verder op iets van vorig jaar (Input/output). We gaan steeds verder weg van de traditionele begrippen van een computer met muis, toetsenbord en scherm. Zoals bovenvermelde Sterling zegt: “No more inputs the size of our hands, or outputs the size of our heads.”

De haptic interfaces, zoals gevonden in de Wii, zullen alleen maar aan populariteit winnen. Aan de output-zijde zien we het opduiken van ‘ambient interfaces’. Kijk bijvoorbeeld naar de knuffelbare Chumby. Of naar de Sekai camera, of deze interface.

5. Online presence

Tot nu toe sprak ik vooral over de fysieke uitingen van internet in het alledaagse leven. Dit neemt niet weg dat het traditionele online zijn nog altijd aan belang wint. Je online presence; het beeld dat je van jezelf schetst op het internet, wordt voor veel mensen al maar belangrijker. Reputaties worden niet enkel meer in de fysieke wereld gemaakt of gebroken, maar meer en meer online. Jouw avatar, jouw online persona, jouw Facebook- en LinkedInprofiel, jouw online netwerk - het bepaalt meer en meer hoe je in het leven gepercipieerd wordt. Langzaamaan wordt de grote massa zich daarvan bewust - online reputation management en sociale netwerken worden volgens mij een massale hype. De drijfveer om uniek te zijn is een zeer belangrijke menselijke emotie - maar enkel in zoverre die gevalideerd wordt door je naasten of gelijken (je ‘tribe’). De sociale netwerken faciliteren deze emotie. Aansluitend daarbij: mensen beginnen hun leven online te annoteren of zelfs volledig te documenteren (life caching, life streaming, digital footprint).

6. Reputation, trust, authority, influence

Onze online presence wordt alsmaar belangrijker - maar tegelijkertijd wordt de vraag gesteld of die online aanwezigheid wel relevant is. De tijd van de anonieme profielen is voorbij - accountability, vertrouwen, reputatie worden sleuteltermen. Voor het internet is de speeltijd over. Net zoals je niet meer op café of in de traditionele media als kranten ongestraft andere mensen kan zwartmaken of beledigen (daar bestaat wetgeving en rechtsspraak over), kan dat ook niet meer (of toch moeilijker) op internet. Anonieme commentaren worden niet ernstig genomen; commentaren van niet-anoniemen worden in hun context bekeken (‘wat heeft deze persoon daarvoor gezegd’, ‘wat is de autoriteit van deze persoon over dit onderwerp’). Er zullen in 2009 verwoede pogingen ondernomen worden door een groot aantal partijen om deze reputatie/autoriteit/invloed te gaan meten en bloot te leggen.

7. Virtual goods

Een andere uitloper van het belang van onze online presence: de sterke opmars van ‘virtual goods’. De gedachte om ‘pixels’ te kopen was tot nu toe door de grote massa als belachelijk afgeschreven - maar dat verandert in 2009. Een virtuele verjaardagstaart in Facebook, een mooie avatar op Second Life, een kick-ass wapen in World of Warcraft, een mooi meubelstuk in Habo Hotel... Dollars-for-pixels begint een aanvaard begrip te worden. Mensen willen ook binnen hun virtuele identiteit status verdienen of kopen. In het licht van de crisis, waarbij nieuwe bedrijven als sociale netwerken hard moeten werken aan hun inkomsten en rendabiliteit, zullen de virtual goods één van de grootste hits worden.

8. Distributed social network

Ik weet het, ik weet het, vorig jaar verkondigde ik al de dood van de sociale netwerken - en dat was er kompleet naast. Hoewel ik er van overtuigd ben dat de afgeschermde proprietaire sociale netwerken op termijn ten dode opgeschreven zijn, moet ik toch toegeven dat ze eerst nog serieus aan populariteit zullen winnen. Deze trend zal dus misschien niet voor volgend jaar zijn... Wat wel al zeer snel zal opduiken, zijn volgens mij de ‘invitation only’ sociale netwerken - gericht op specifieke verticale markten of interesses. We nemen de stap van ‘open’ sociale netwerken (waar iedereen lid kan worden) naar duidelijker afgescheiden netwerken. De échte toekomst ligt echter in wat ik ‘distributed social networks’ noem: iedereen heeft zijn eigen blog of stekje op een netwerk, en alles wordt los-vast aan elkaar verbonden door overkoepelende technologieën als MyBlogLog, Google Friend Connect of Facebook Connect.

De reden waarom mensen nu naar bestaande SN’s als Facebook gaan, is tweeledig: eerst en vooral omdat het eenvoudig is om in te stappen; maar vooral omdat ze zo onmiddellijk in een bestaand netwerk van vrienden en kennissen kunnen instappen. Dit zijn zaken die niet onmiddellijk van toepassing zijn bij het opzetten van een eigen blog. Evoluties in technologie zullen dit veranderen. De catalysator zal één of andere grote ‘ramp’ op een populair sociaal netwerk zijn. Ofwel zal er volgend jaar zo’n SN failliet gaan en er mee stoppen. (Stel je voor dat je je volledige online presence op dat SN gebouwd had - en dat het van vandaag op morgen verdwenen is...) Ofwel zal er een inbraak of slordigheid gebeuren, en zullen al je persoonlijke gegevens van dat SN bij één of andere louche Russische organisatie terechtkomen. De backlash hiervan zal zijn dat veel mensen beginnen nadenken over hun online presence, en de plaats hiervan. Dit zal het tipping point betekenen van het grote distributed social network.

9. De drang naar ‘echt’

Deze trend hangt samen met de economische crisis, maar is al een tijdje in de maak. We gaan met z’n allen meer belang hechten aan kwaliteit boven kwantiteit, aan inhoud boven ‘blingbling’. Het is een gevolg van de voorbije opulente jaren en de bijhorende crisis: er komt een streven naar meer puurheid en eenvoud (simplicity). Je ziet hier het verband met voorspelling 6: échte namen, geen valse nicknames meer. Er komt tijdelijk een hype rond ‘defriending’: minder vriendjes maken op sociale netwerken. Dit zal echter niet massaal aanslaan - het lijkt in theorie een leuk idee, maar in de praktijk is het zéér moeilijk om effectief iemand te ‘ontslaan’ uit je vriendenkring. Ik zie hier eerder een link naar trend 8, met zijn invitation-only of ‘velvet rope’ sociale netwerken. Langs de andere kant: het sociale netwerk dat er in slaagt om op een elegante manier ‘cirkels’ van vrienden te introduceren (zonder dat het gevoelige ego’s pijn doet), zal volgens mij massaal succes kennen.

Transparantie en authenticiteit, twee sleutelwoorden uit de Cluetrain, komen hier terug - en harder dan ooit.

10. Professionalisering

Het jaar 2009 wordt volgens mij ook het jaar van de ‘revenge of mainstream media’. Kranten, radio, televisie, de grote contentproducers, profiteren van de crisis die toeslaat bij de cash-arme online bedrijven, en trekken massaal online talent aan. Ze vinden een evenwicht tussen hun bestaande businessmodel en een nieuw businessmodel online. Youtube bijvoorbeeld, krijgt rake klappen van de grote record labels. Zoals gezegd: de speeltijd is over voor online. Er wordt massaal geprofessionaliseerd. En dat moet ook: de huidige Generation C hecht meer belang aan skills dan aan consumeren, aan kwaliteit boven kwantiteit. Er is nog voldoende budget bij het grote publiek beschikbaar, maar we gaan daar bewuster mee om: minder dingen kopen, meer kwaliteit kopen. (Zie ook: 9. De drang naar ‘echt’.) Het tijdperk van de amateur is voorbij - vakmannen komen naar boven drijven.

Zoals ik het zie, zijn deze 10 voorspellingen géén losstaande feiten. Ze zijn onderling zeer sterk met elkaar verbonden - mobiel internet vloeit over in ‘internet of things’ en ambient interfaces, het belang van een online presence heeft als uitloper het succes van de virtual goods, de drang naar ‘echt’ beinvloedt het gewicht van reputatie in onze online presence.

Geen van allen zijn het ook revoluties. Ze zijn ingebed in een voortschreidende stroom in de tijd - gevolgen van trends uit het verleden, en geboorte gevend aan trends in de toekomst.

Misschien zit mijn timing een beetje fout, en zullen sommige zaken zich pas later afspelen dan ik denk.

Maar dit is de toekomst die ik voor ons uitgerold zie. Wat denken jullie?

Meer weten? Advies nodig?

Kom gerust langs voor een kop koffie en een goed gesprek. Wijs geeft strategisch advies, en helpt bij het uitwerken en verbeteren van all things digital.

Gerelateerde artikels

 

Al 13 reacties

Laat hier een reactie achter of contacteer ons via e-mail


schreef

Dat zijn veel voorspellingen voor één jaar, Bart! :)

Ik denk dat met name mobiel internet een grote groei zal doormaken in 2009. En daarmee zullen de adverteerders ook volgen.

De distributie van sociale netwerken zie ik ook wel in 2009 gebeuren, al zal dat minde snel gaan denk ik.

Authenticiteit lijkt me meer de trend die past bij de jonge generatie, die veel beter kunnen onderscheiden van echt is. Daar zullen bedrijven flink op moeten anticiperen om te overleven de komende jaren.


schreef

Als ik lees, denk ik dat web 3 niet alleen op het web zal plaats vinden, maar ook effectief 3d wordt. Ik vind het een mooie, krachtige, realistische voorspelling.


schreef

Voor mij komt het erop neer dat we de hele tijd online zullen zijn, en daar de passende voor- & nadelen van zullen ondervinden.

Augmented reality is op dit ogenblik aan het doorbreken, wat icm krachtige handhelds tot zeer leuke toepassingen kan leiden.

Ik herinner me zo nog bvb een concept-gps/routeplanner die dit toepaste (stond geloof ik zelfs op planetgadget?), die hopelijk dit jaar door een enthousiasteling zal worden uitgewerkt.

We kunnen er tenslotte alleen maar op vooruitgaan, nietwaar. Ik verwacht trouwens dat privacy nog zwaarder zal doorwegen in onze online omgang met elkaar, dus dat alleen bepaalde personen toegang krijgen tot bepaalde data.

Goed nieuws voor de webprogrammeurs onder ons dus..


schreef

Interessante voorspellingen, maar ik denk dat je de invloed van de economische crisis onderschat.

Bijvoorbeeld mobiel internet. Zelfs voor zakenmensen, en dat moeten ze nu toch eindelijk eens toegeven, is mobiel internet een gadget, met een zwaar prijskaartje in vergelijking met andere communicatiemogelijkheden. Zeker in België, maar ook daarbuiten. Als ik bijvooorbeeld zie dat een Indisch-Europees staalbedrijf een stop zet op blackberry's bij haar kader, dan is dat een teken aan de wand.

Wat we volgens mij in 2009 wél steeds meer gaan zien, dat is het vervangen van analoge communicatie door een digitale vorm, en dan liefst nog over IP. VoIP en TVoIP zijn al langer een feit, maar volgens mij gaan we in 2009 pas massaal gaan inzien dat ze goedkoper zijn dan hun analoge varianten.


schreef

Niet akkoord over de netbooks. Ik heb nog geen enkele niet-geek enthousiast gekregen over mijn EEE pc, meeste mensen zien het voordeel niet tov een gewone compacte laptop. En dat is niet geheel onterecht, denk ik. Voor wat surfen is de iphone minstens even goed geschikt, en voor meer dan dat is hij dan weer niet krachtig genoeg.


schreef

Mijn eerste voorspelling: een beter reactie-schermpje op jullie site (ik werd bij het versturen onherroepelijk naar de homepage gekatapulteerd zonder dat mijn commentaar toegevoegd is). Even parafraseren wat ik daarnet schreef:

Ik denk dat multitouch ervaringen nog meer ingang zullen vinden. vanuit het Microsoft-kamp (dat ik toch nog het beste ken) speelt daarin mee de ondersteuning van multitouch in Windows 7 (en ook meer bepaald Windows Presentation Foundation), maar ook HP TouchSmart en laptops die multitouch zullen ondersteunen.

Nog belangrijker is een technologie als Microsoft Surface, vooral voor de retailsector, maar ook in hotels en hospitaals. Dergelijke tafel biedt een nieuwe ervaring op basis van multitouch: meerdere gebruikers kunnen rond de tafel gaan zitten en interageren met de applicatie (echte multi-user). Bovendien is het niet echt multitouch, omdat er gewerkt wordt met camera's. Daardoor is het mogelijk om objecten op de tafel te plaatsen waarmee de applicatie kan interageren. Daardoor zijn intuitievere interfaces mogelijk omdat dergelijke objecten vaak de link vormen tussen gebruiker en applicatie.

Het lijkt er hier bijna op dat ik Microsoft producten aan het verkopen ben.

En wat betreft toepassingen van vandaag: we willen allemaal dat onze toepassingen (websites/andere applicaties) op verschillende omgevingen werken: desktop, in webbrowser, mobiele apparaten. Maar elk van deze omgevingen biedt beperkingen, maar tegelijk mogelijkheden.

- Desktop = interactie tussen verschillende toepassingen (denk aan copy/paste tussen applicaties, wat bv. al niet mogelijk is op een iPhone), maar ook dichter bij de hardware (cds schrijven, ...)

- Web: connectiviteit (cloud services, maar ook social networking)

- Phone: mobiliteit primeert, je neemt het apparaat constant met je mee.

Een applicatie van desktop 'gewoon' migreren naar mobile device en dus eigenlijk gewoon 'minimaliseren naar de schermresolutie van een telefoon' is niet meteen de ideale optie. Als we on the road zijn, hebben we niet de behoefte aan alle toeters en bellen.


schreef

Het voorspellen van algemene trends voor volgend jaar lijkt me in ieder geval nog moeilijker dan de vorige jaren. De uiteindelijke impact van de economische crisis is immers inderdaad zeer moeilijk in te schatten.

Voor wat mobiel internet betreft ben ik momenteel ook nog zeer sceptisch, voor de grote massa heeft dit mijns inziens momenteel echt nog te weinig te bieden, de drempel (financieel, kennis) is ook nog wat hoog.

Ik volg echter Amedee niet als het over de toepassing van mobiel internet gaat binnen een B2B-omgeving. Het hangt echter van de (sub)sector af, voor een publiek wat heel veel onderweg is, heeft het toch wel een grote meerwaarde.

Ik deel Tom Bernaerds mening wat de netbooks betreft, valt echt tussen twee stoelen in.


schreef

Janne, ik ben het met je eens dat het van de sector afhangt. Echter vergeet niet dat de meeste mensen die op de Netlash-blog reageren allemaal in dezelfde "cloud" zitten en dikwijls zelfs nog in dezelfde sector werken.

Hebben wij wel voldoende zicht op wat er buiten onze ivoren toren gebeurt? Er is nog heel wat "oude economie" die maar marginale voordelen heeft met mobiel internet.

Of misschien ook niet, misschien zie ik het niet goed vanuit míjn ivoren toren.

Wat is het centrale deel van "voorspelling"? "spel". Het is maar een spel, en het is leuk voor Netlash als hij zijn spel wint, maar méér moeten we er volgens mij niet van maken. :)


schreef

Breekt mobiel internet dit jaar massaal door? Dit is duidelijk een voorwaarde voor dit hele trendverhaal. De toepassingen hiervoor liggen klaar maar mobiel internet blijft op dit moment nog het voorrecht voor professionelen en early adopters. Naast de prijs zijn er nog andere kapen die genomen moeten worden vooraleer mobiel internet helemaal kan doorbreken. De applicaties zijn nu nog net iets te veel op maat gemaakt van nerds en gadgetfreaks. De modale gebruiker kan pas over de streep gehaald worden als hij er de meerwaarde/noodzaak voor hem van inziet. De vergelijking met de gsm is hier bijzonder interessant. Daarnaast moet ook goed nagedacht wordt over de gebruiksvriendelijkheid van de verschillende toepassingen om jan modaal te kunnen bekoren. Ben dus ongelooflijk benieuwd naar december 2009.


schreef

In december 2009 doe ik weer een terugblik op deze voorspellingen, en kijk ik weer vooruit naar het volgende jaar.

Beloofd.


schreef

Knap, Bart, hoe je de nagel zo op de kop slaat !! Vooral de voorspellingen voor mobiel internet en ORM zijn er echt op!

Mooi werk !


schreef

Mobiel internet gaat iig wel goed komen.


schreef

Sociale Netwerken zijn Woodstock op wereldwijde schaal.

Bekeek lange reportage op Canvas over 40 jaar Woodstock (M. Scorsese). Mensen uit gans USA benieuwd naar wat er daar gebeurde beseften plots dat ze heelwat 'in common' hadden, waarden (& drugs) deelden en gelijkaardige toekomst nastreefden.

Open sociale netwerken blijven en worden groter, daarbinnen wdn relaties gedefiniëerd binnen 'circles of trust'.

Transparantie als drijvende kracht/waarde.

Plaats een nieuwe reactie