Tips voor het versturen van kerstwensen

, # Conversieoptimalisatie

Binnen een maand is het zover. Dan puilen onze mailboxen opnieuw uit met kerst- en nieuwjaarswensen. Hoe zorg je ervoor dat die van jouw bedrijf toch opgemerkt worden? Het is nog niet te laat om er goed over na te denken en actie te ondernemen. Enkele tips.

Eerste Hulp Bij Ongewenste Kerst- & Nieuwjaarsboodschappen

Hoe goed bedoeld ook, soms kan een kerstboodschap als spam overkomen. Dat is slecht voor het bedrijfsimago en ook slecht voor toekomstige mailcampagnes, want sommige ontvangers schrijven zich uit of voegen je mail aan de spamfolder toe.

Wie mag je eigenlijk mailen? Correct antwoord: klanten én personen die expliciet hebben aangegeven dat ze mails willen ontvangen, zogeheten opt-in-adressen. Die adressen heb je bijvoorbeeld verzameld door aan je contactformulier op je website een checkbox toe te voegen met als label "wenst in de toekomst e-mails van bedrijf X te ontvangen". Daarnaast mag je ook naar generieke e-mailadressen zoals info@, sales@ en contact@ een mail versturen. Mijn advies is echter om enkel die mensen en bedrijven aan te schrijven waar je de voorbije maanden contact mee gehad hebt. Dit zijn bijvoorbeeld ook je nieuwsbriefabonnees.

Wat met gekochte of gehuurde adressen? Vergeet het! Tenzij je in de kerststal de uitwerpselen van de os en de ezel wil opruimen. Niemand houdt van spammers, ook niet als ze met een kerstboodschap afkomen.

Bedenk ook eens het volgende: moet je wel een mail versturen met kerst naar je klanten? Waarom niet met Pasen of met 'verzin-zelf-een-dag'? Je zal in ieder geval meer opvallen dan nu op te gaan in de massa.

Cadeautje!

Kerstmis draait rond geven. Het kan een idee zijn om in je kerstboodschap iets weg te geven waar je contacten werkelijk iets mee zijn. Enkele uren gratis advies, een gratis nazicht, een uitzonderlijke korting in je webshop... zolang het maar waardevol is. Zamelen medewerkers geld in voor een goed doel, zoals Music for Life (externe link)? Vermeld het nieuwtje zeker en probeer de actie te maximaliseren. Of laat denkers uit de online wereld hun verwachtingen neerpennen voor volgend jaar. Trendrapport, iemand?

Maar laat ons eerlijk zijn, geven doe je zelden zomaar. Je verwacht een welgemeende dankjewel, een klinkende smakkerd of een — nog groter — cadeau terug, de return on investment. Bij een webshop kan dat een extra bestelling zijn. Als je je kerstmail goed opstelt, krijg je er een extra Facebook- of Twitter-connectie bij.

Elf yourself: @netlash en @marnikdhoore

Je kerstmail kan ook een opstapje zijn naar meer leuks op je eigen site. Iedereen kent wellicht nog de Elf Yourself-applicatie (externe link). Als je ook zoiets voor elkaar krijgt, dan gaat dit viraal leven en verzamelt het als vanzelf heel wat links. Een creatieve campagne opstellen met gegarandeerd viraal succes is echter geen sinecure.

Waarom het jezelf moeilijk maken? Een strategische en geïntegreerde aanpak van je eindejaarsmailing zorgt ook voor de return on investment. Stel dat een fitnesscentrum in zijn kerst- en nieuwjaarsmail speelt met het gegeven van de goede voornemens. Op zijn site worden mensen uitgenodigd om hun goede voornemens te publiceren, wellicht zal dit iets zijn als meer sporten, vermageren, werken aan de conditie... Koppel dat aan Facebook en Twitter voor meer exposure. Iedereen die een goed voornemen doorgeeft, krijgt een remarketing-cookie mee. Het verschil tussen mensen met die cookie en klanten die zich aanmelden in de online fitness-community (en ook daar een remarketing-cookie krijgen) levert een interessante doelgroep van prospecten op. Enkele weken later kan je hen via Google AdWords een banner presenteren in het Display-netwerk met als centrale boodschap "Het is nog niet te laat om aan je goede voornemens te werken". Let wel op voor het Big Brother-effect, want mensen zijn gehecht aan hun privacy.

Bedenk ook dat je ontvangers rotverwend zijn. Ze nemen geen genoegen meer met een prentje van een besneeuwde den, een glimmende kerstbal of het jaartal 2012 in puntgrootte 144. Geef een creatieveling daarom de vrijheid om met een oogstrelende compositie voor de dag te komen. Onze designers hebben er de voorbije weken al enkele met hun magic wand (en andere Illustrator- en Photoshop-gereedschappen) op het scherm getoverd. Maak ook niet de fout om je te beperken tot een beeld, want dan ziet iemand die zijn afbeeldingen niet weergeeft helemaal niets. Bovendien verhoogt het de kans dat je niet door de spamfilter raakt.

Verpakking: iemand helemaal inpakken

Het belangrijkste bij een cadeautje is vaak nog de creatie van de verwachting. En bij een mail is dat de onderwerpregel. Een mail met als onderwerp "Kerstwensen" is als het verpakken van een geschenk in een plastic zak van de supermarkt. Je bent al niet erg geneigd om te kijken wat erin zit en als je op hetzelfde moment veel van diezelfde verpakkingen krijgt, bestaat ook de kans dat die plastic zak ongeopend blijft en mee verdwijnt in de grote afvalberg na het uitpakken van de cadeautjes. Een pakkende onderwerpregel schrijven, is dus de opdracht.

Dat volstaat echter niet, want verpakking moet ook bescherming bieden. En ook bij een kerstmail wil je dat die ongeschonden bij je ontvanger raakt. Op technisch vlak moet je daarom rekening houden met meerdere mailprogramma's, meerdere versies, meerdere platformen en spamfilters. Video? Zelden mogelijk. Animated gifs? Soms. Achtergrondmuziek? Gelukkig niet. En wist je dat 10% tot 30% van je ontvangers meerdere keren per maand mails op een smartphone opent? Natuurlijk maak je ook gebruik van een technische oplossing die je eigen mailserver niet (over)belast.

Persoonlijk lintje tintje

Personalisatie van je e-mail is een krachtig middel voor een verhoogde respons. Benut die mogelijkheid dan ook. Op zijn minst moet je ervoor zorgen dat iedereen de eindejaarsboodschap enkel in zijn eigen taal te lezen krijgt. De kwaliteit van je database zou toch daaraan moeten voldoen. Sindskort is het eveneens mogelijk om via Campaign Monitor met gepersonaliseerde afbeeldingen (externe link) te werken. De welgemeende kerstwens zal nog beter overkomen.

Het verzend- en het reply-adres zijn er twee om goed in de gaten te houden. Kent je ontvanger de verzender persoonlijk? Het zal de open-ratio verhogen. De kans bestaat ook dat de ontvanger op 'Beantwoorden' klikt en je eveneens een prettige kerst en een gelukkig nieuwjaar wenst. noreply@bedrijf.be hoeft die mailtjes waarschijnlijk niet te ontvangen.

De wijzen komen uit het oosten

... Oost-Vlaanderen meer bepaald, en Voorhavenlaan 31/003 in Gent om heel specifiek te zijn ;). Ben je ook benieuwd hoe je online kerstboodschap presteert? De Fork CMS-module Mailmotor (externe link) of Campaign Monitor vertelt je al veel over wie wanneer zijn mail opende (let wel: zolang er geen afbeeldingen vertoond werden, wordt dit niet als gelezen/geopend geteld), maar het wordt pas echt interessant als je op correcte manier je mailcampagne tagt met UTM Campaign Tagging (externe link). Bezoeken aan je website via de kerstmailing kan je zo in detail gaan analyseren in Google Analytics.

Real Time dashboad (Google Analytics)

Meteen na het versturen zijn op je scherm via het real-time dashboard de prestaties op te volgen. En vergeet in je Analytics niet om de piek in bezoeken met een annotatie te verduidelijken.

En jij, wat ben jij van plan met je kerstmailing?

Meer weten? Advies nodig?

Kom gerust langs voor een kop koffie en een goed gesprek. Wijs geeft strategisch advies, en helpt bij het uitwerken en verbeteren van all things digital.

Gerelateerde diensten

Gerelateerde cases

  • Website voor Audenaert-Vermeulen

  • Website voor Trade Insure

Gerelateerde artikels

 

1 reactie

Laat hier een reactie achter of contacteer ons via e-mail


schreef

Hoewel dit artikel ruim 3 jaar oud is, zijn de tips in dit artikel nog steeds erg waardevol voor deze tijd van het jaar.

Voor de online marketeers is december toch echt de maand bij uitstek om te profiteren van het online koopgedrag.

Plaats een nieuwe reactie