Social & SEO 5/5: Je doet het verkeerd!

, # Social media, # Zoekmachine optimalisatie

De vorige 4 weken illustreerden we het effect dat Social Media op SEO heeft. Dat deden we met drie type-voorbeelden.
Hierbij zagen we zeer duurzame strategiën als 'community bouwen rond content', minder duurzame strategiëen als het 'boosten van SEO via korte acties in Social (contesting)' en enige taktieken voor een snellere indexatie door Google. De grote vraag die ik mezelf stelde bij het lanceren van de blogreeks was echter: Waar ligt de grens tussen black hat en white hat Social SEO?

Kan je betalen voor exposure op social media?

Als je communities bouwt dan is het belonen van engagement met geld en prijzen de laagste vorm van engagement. In alle modellen van Social Media vind je dit terug. Sommige Social Media consultants vinden dit dan ook ronduit fout. Ik vraag je:

  • Kan je producten opsturen naar bloggers, op voorwaarde dat ze positief bloggen en enkele waardevolle links toevoegen?
     
  • Kan je bloggers producten opsturen voor een eerlijke review, vragen achter welke info ontbreekt bij het gebruiken van het product en deze content produceren? Krijg je dan links?

Antwoorden: Ja & Ja.

Elk blogger met waarde zal ondertussen zijn waarde weten te schatten. Getuige daarvan: mensen bieden hun 'sociale diensten' aan de prijs van 5$.
Een dame betaal je niet voor sex, maar je kan wel ergens vrouwen vinden die sexen voor geld, is dat verkeerd? Niet als je niet geeft om de relatie op zich. (Tip: De één voor de ander aannemen kan je wel problemen opleveren.)

Kan je je pagina's automatisch verspreiden op het web?

Sharen is iets voor mensen, tussen mensen. Toch worden er dagelijks 1000'en artikels automatisch gepubliceerd en geherpubliceerd. Ik vraag je:


  • Sommige pagina's worden binnen het uur 100 keer gebookmarkt/retweet, veelal door mensen als redjr67 en haar vriendjes Harnu8hg en 9thh0-red. Heeft dat nut?
     
  • Sommige bedrijven verspreiden elke update per instant over de verschillende Facebook pagina's en twitter accounts die ze rijk zijn. Heeft dat nut?

Antwoord: Ja & Ja.

Beide voorbeelden boosten je SEO door een sociaal gedrag na te bootsen, maar beiden zijn niet sociaal. Het eerste voorbeeld is zelfs asociaal.
Ter verdediging van voorbeeld twee: mits duidelijke profielinfo kan het bon ton zijn om je updates te verspreiden over het web. Jij leest op twitter, ik breng updates op twitter. Jij leest op facebook? Wie leest op Linkedin? Wie heeft tegenwoordig nog een privé-inbox die ooit op '0' landt?
Het kan zeer gebruiksvriendelijk zijn om jouw content na publicatie te verspreiden over het web. Is dat niet positief voor de gebruiker?

Moet gebruik van sociale platformen inherent sociaal zijn? 
 


Een tijd terug ging ik in discussie met enige collega's over de Flash Mob van ThomasCook die hun kinderreizen 'junior club' moest promoten. Toen we met een aantal lokale internethelden het lessenpakket van de Internet Marketing school opstelden, zag ik dezelfde discussie heropleven. Het nieuwe was er al lang van af, het lokte geen engagement uit, enz.

Het is inderdaad social broadcasting en geen sociale marketing. Maar kan je Sociale Media scheiden van communitybuilding? Of zoals Jamie Anderson vorige week op TedXFlanders vroeg: “Can you do social media at a public?”. Wat als je klanten getypeerd worden door 'verwend worden zonder eigen initiatief'? Moet je ze dan verplichten om interactief te zijn om Social te zijn?.

Soms is Social SEO zonder twijfel fout.


Enkele voorbeelden van black hat Social Media voor SEO


  • De win-een-iphone / krijg-een-virus-aanpak:

    Je kan likes op Facebook verzamelen door de link te plaatsen achter een goed voorstel (handleiding vind je hier).
    Je biedt bijvoorbeeld een bon voor gratis lunch bij 'Hof van Cleve' aan, met eigenlijk een 'share' van de pagina als link. Jouw share leidt naar een nieuwe, leidt naar een nieuwe, leidt naar een nieuwe. Het duurt even voor mensen weten dat dit zo is en dan heeft de site reeds zijn shares binnen.
  • De 'ik-retweet-alles-van-Mashable' aanpak
    Sommige mensen hebben zodanig veel authoriteit dat ze geretweet worden vòòrdat ze gelezen worden. Dan spreken we over internationale helden, maar ook mensen met veel autoriteit binnen niches. Het is een taktiek om deze tweets te hijacken. Je vervangt hun link met jouw link en kijkt hoe de 'trouwe volgers' hun werk doen. Zeer slinks.

Hoe herken je een fout 'Social Media'-plan?

Je bouwt best rond kwalitatieve groepen

Social media is ondertussen een volwaardig communicatiekanaal geworden. Dit betekent dat het een middel is. Een middel op zich kan nooit goed of fout zijn, de intenties waarmee het gebruikt wordt kunnen wel fout zijn, en het gedrag op sociale netwerken kan asociaal zijn. Daar ligt de lijn volgens mij.

Fout gebruik van Social Media is:

  • Resultaat-gericht: snelle winst via social media is op zijn minst verdacht.
  • Oneerlijk: succesvol dankzij valse/misleidende profielen en boodschappen.
  • Vervelend: het volop herhalen van keywords in profielen, of het pushen van vervelende applicaties.

Bij voorkeur is het gebruik van Social Media:

  • Relatie-gericht: gefocust op het uitbouwen van een kwalitatief netwerk.
  • Transparant: wat je ziet, is wat je krijgt.
  • Interesant: relevante content trekt mensen met gemeenschappelijke interesses.

Het taboe van Social Media voorbij

Het is niet per sé fout om je marketingboodschap te verspreiden via 'Social Media platformen'. Je blijft echter wel onderaan de voedselketen als het op engagement aankomt. En daar gaat Social Marketing net over: in relatie gaan met je doelgroep.

Duurzame consumptie gata samen met social engagementHet is geen toeval dat ik online marketing ben binnengestapt via Social Media, dat het eerste medium is waarbij het voor mensen even eenvoudig is om content te publishen als voor bedrijven.

Na jaren van prijsoorlogen en mediacampagnes geloof ik in een evolutie naar 'value propositions' matchen met interesses/noden van klanten. Net zoals ik geloof dat veel geld dat vandaag naar advertising gaat beter rendeert als je kwalitatieve content voor je doelgroep publiceert.
Als je, net als mij, gelooft dat je product waarde heeft voor je doelgroep, start dan vooral met social media.
Registreer je profielen en optimaliseer die. Zorg dat je kennis en interesses vindbaar zijn als illustratie van je bedrijfswaarden. Koppel dit aan een goede website en een goed product (want alleen een goede relatie betaalt geen lonen).
Vergeet ook de andere online kanalen als SEO, SEA en e-mailmarketing niet. Groei beetje per beetje je klantenbasis en houd je bestaande klanten in de loop. Dat is de duurzame marketing waar ik wil voor staan, is dat de duurzame relatie die jij met je klanten wilt?

Ben jij akkoord met onze regels voor juist gebruik van Social Media?

Meer weten? Advies nodig?

Kom gerust langs voor een kop koffie en een goed gesprek. Wijs geeft strategisch advies, en helpt bij het uitwerken en verbeteren van all things digital.

 

Al 5 reacties

Laat hier een reactie achter of contacteer ons via e-mail


schreef

Ik heb genoten van dit artikel, het is erg informatief.


schreef

Erg informatief, wat Jeroen ook al zegt! Een toppertje van een artikel! Vet!


schreef

ja inderdaad heel informatie met veel plezier gelezen

huib


schreef

Goed artikel en fijn om te lezen.


schreef

Goed informatief artikel!

Plaats een nieuwe reactie