Second Life

, # Strategie

Er is veel te doen over Second Life. In Humo, in Koppen, zelfs in de Flair. En de fine fleur van de Belgische online-wereld organiseert een studiesessie, om te weten wat er aan de hand is.

Ik heb lange tijd in een MMORPG rondgebanjerd, en durf wel zeggen dat ik ervaring heb met 3D on-line werelden.

Er zijn een aantal redenen waarom ik geloof dat Second Life een hype is.

Wat mij vooral opvalt: iedere activiteit in SL die in de pers komt, heeft als publiek vooral andere pers en marketeers. Je krijgt meer aandacht ''omdat je iets doet in Second Life'' dan om de echte inhoud van hetgeen je doet in Second Life. Een winkel met virtuele schoenen, een park-ontmoetingsplaats… waar het enige publiek uit journalisten en marketeers bestaat.

Het tweede waar ik over val, is de cijfers. De validiteit van het ''succes van Second Life'' wordt op dit moment vooral bepaald door de cijfers die Linden zelf verspreid: aantal ''residents'', verhandelde Linden dollars. Over beide cijfers kan er volgens mij serieus gediscussieerd worden. De residents, het aantal leden, daar is al uitvoerig over gesproken. (Vergelijk de cijfers van Second Life zeker met die van World of Warcraft, een betalende MMORPG.)

De verhandelde Linden dollars zijn ook een bron van bewondering. Iedere keer wordt die SL-omzet vertaald naar echte dollars - en wordt de omzet in USD als maatstaf genomen. Dit is m.i. een vergissing.
Een vergelijking die ik maak is met de party op Le Web in Parijs: daar was een ''open bar'', alle drank was gratis. Er zijn die avond liters sterke drank verzet. Mocht je de verkoopwaarde van de verstouwde drank optellen, dan zou je ook een astronomisch hoog bedrag als ''omzet'' kunnen noteren. Maar: had de drank niet gratis geweest, dan zou de échte omzet die avond veel lager geweest zijn. De artificiële omgeving (hier: een open bar) vertekend de omzetcijfers.

Maar de belangrijkste reden waarom ik niet in Second Life geloof, is hun eigen harde bewering: "dit is geen spel''.

Ik geloof niet dat we zitten te wachten op een virtuele wereld. Het concept van die virtuele wereld lijkt in theorie de natte droom van iedereen die in zijn jeugd Snow Crash gelezen heeft. Voor mij is dit de fantasie van de digitale immigrant. De digitale autochtonen zijn niet op zoek naar een aparte wereld om in rond te lopen. Als je ziet hoe ze sms en IM gebruiken, dan zie je dat dit vooral is om hun bestaande leven, hun bestaande netwerk (hun First Life als het ware) te ondersteunen en te versterken.

Dit is voor mij de grootste zwakte. Second Life heeft langs de ene kant geen doel op zich, en zit langs de andere kant niet geworteld in het echte leven (tenzij voor een minderheid). Dat is voor mij de reden waarom Second Life gedoemd is om een niche-product te blijven.

Update: lees zeker ook Clay Shirky's visie over Second Life.
Update 2: meer op The newbies are coming.

Meer weten? Advies nodig?

Kom gerust langs voor een kop koffie en een goed gesprek. Wijs geeft strategisch advies, en helpt bij het uitwerken en verbeteren van all things digital.

Gerelateerde artikels

 

Al 16 reacties

Laat hier een reactie achter of contacteer ons via e-mail


schreef

Ik ben er ook niet bepaald overtuigd. Aangezien er heel wat over geschreven werd heb ik paar weken geleden mezelf ook eens een avatar gemaakt. Ondertussen ben ik op enkele plaatsen geweest maar eigenlijk gebeurd er nu eens nergens wat buiten wat chatten. Vandaag ben ik eens gaan zien op de Humo stand en heb mezelf een humo-shirt en humo aangeschaft waar ik nu wat mee rond loop, idd lopen. Dat is ook zowat het enige wat ik kan doen. Kijken naar video's of luisteren naar mp3 in belachelijk lage kwaliteit is nu ook niet meteen iets waarvoor ik moet inloggen.


schreef

Verhelderende redenering over dit 'open spel'.

Ik zie het vooral als 'een' spel :p en deze hebben in het algemeen zo hun typerende kenmerken.

Elk spel heeft normaal gezien een doel, maar behalve virtuele meetings is er me nog geen écht nuttige toepassing opgevallen in Second Life. Prove me wrong.

En zijn videoconferenties hiervoor geen beter alternatief?

Het dit meermaals in de praktijk beleefd, en meer moet dat voor mij niet zijn (de technologische beperkingen buiten beschouwing gelaten, dewelke de mogelijkheden van Second Life evenzeer beperken?).

Hoeveel virtuele mmorpg economieën bestaan er eigenlijk niet? Ik vrees dat deze al lang niet meer op 1 hand te tellen zijn.

Dat dit nu juist hét argument bij uitstek is voor Second Life, ligt in z'n levens-simulerende aard (alles draait om geld, zelfs tijd ;-) ).

Om eerlijk te zijn, zie ik dit eerder als een poging om een eigen leven te compenseren door een betere virtuele tegenhanger.. misschien dat hierin de ware aard van Second Life in schuilt?

Wat ik van deze nieuwe vorm van 'sociaal gedrag' vind is iets helemaal anders, hype of geen hype.

Snow Crash was me tot op heden trouwens volledig onbekend ;)


schreef

Met Second Life kan je misschien wel leuke extra’s kan bieden voor bestaande SL gebruikers. Om er echt een breed marketingtool van te maken moet je dan als adverteerder nieuwe mensen naar Second Life trekken, speciaal voor jou. Wat mij niet zo makkelijk lijkt, zeker gezien er veel makkelijkere alternatieven zijn om non-SLers te bereieken.


schreef

Geef me eerst wat tijd om Snow Crash te lezen, en dan kom ik nog eens terug... :-)

Neen: ik snap wat je bedoelt. Ik mis ook heel wat op SL: snelheid, boeiende graphics en vooral content om nog maar iets te zeggen. Anderzijds snap ik de opmerking van Clo Willaerts gisteravond ook wel: het is niet wat het nu is, het is wat het zou kunnen worden. Al spreken we dan wellicht allang niet meer van SL zoals we het nu kennen, en misschien zelfs al niet meer van Linden Labs. Maar dat VR een belangrijk onderdeel van de internettoekomst wordt, daar twijfel ik niet echt aan. 't Zal niet voor morgen zijn, maar wie weet waar we over 5 jaar mee bezig zijn? Misschien is het internet tegen dan gewoon een volledige virtuele ruimte geworden en is deze site vervangen door een virtueel kantoor op de virtuele Ajuinlei in een virtueel Gent? Of misschien ook niet, natuurlijk. Mag ik op dit moment even zeggen dat ik het ook niet weet?

En wat dat doel betreft: heeft het echte leven een doel? Zonder filosofisch te worden: het leven is er om geleefd te worden, maar als je aan 't gaatje komt, is het liedje uit en meer niet. In die zin hoeft SL voor veel mensen wellicht ook geen doel te hebben. Gewoon 'zijn' kan soms volstaan.

OK: en nu ga ik even langs in die boeddhistische tempel op SL waar Miel over sprak... :-)


schreef

@ Serge:

Een leven zonder doel leiden 'in' een leven zonder doel zou wel eens snel tot frustraties kunnen lijden, waardoor men evenwel in een third life ( http://c2bsoft.wordpress.com/2007/01/17/second-life-2/ ) zou willen vluchten ;)

Ik herinner me zelfs Mirosoft BoB ( http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Bob ) nog :) [offtopic]toen ik m'n eerste stapjes met een computer aan het maken was[/offtopic].

Was een cool idee overigens, waar men toen en nu nog niet voor klaar is :p zal voor binnen die 5 jaar zijn, want Second Life lijkt hier wel de ideale springplank voor.

Op dit moment is Microsoft trouwens de voordelen van een 3D omgeving in het algemeen aan het onderzoeken ( http://research.microsoft.com/ui/TaskGallery/ ), omdat de gebruiksvriendelijkheid van Ms BoB allesbehalve op punt stond, vanwege te weinig (zichtbare) of onduidelijke navigeermogelijkheden.

In z'n huidige vorm spreekt het me echter niet aan (door de huidige technologische beperkingen?).


schreef

Mooi onderbouwde visie. Ik kan die zeker volgen. In Ter Zake vorige week zag ik een interview met een aantal "spelers" en daar zag ik als enige toegevoegde waarde dat je er zaken kan/durft die je in het echte leven misschien niet zou proberen of doen. Ik zie er nog geen meerwaarde in behalve zoals je zegt dat het opvalt als je het daar doet.


schreef

Hoe mooi of tof het ook allemaal is, ik verkies toch mijn http://www.getafirstlife.com/">First Life om rond te hangen.


schreef

ik wil lid zijn waar kan ik dat doen


schreef

Hallo Mohammed en iedereen die hier via Google terecht komt :-).

Je kan voor vragen over Second Life terecht op het Second Life forum: http://slforum.be


schreef

Second Life is een prachtig gegeven, en er hangen enorme gevaren aan, net zoals aan vele andere dingen, bijvoorbeeld andere games.

Second Life geeft mensen de kans om te zijn wie ze willen zijn. Zo kan de arme vrouw die nooit geld gehad heeft voor mooie kleding daar een modieuze dame zijn. De man die aan kanker lijdt, en in een rolstoel zijn lichaam voelt aftakelen, kan daar nog vrienden maken, en daar kan hij nog pronken met een gespierde torso. Mensen die in het dagelijkse leven te verlegen zijn om iemand aan te spreken, durven dat in Second Life dikwijls wel, en sommigen worden zo in hun echte leven ook beter.

Als je er meer over wil weten, of hulp bij het starten: kom gerust eens langs www.secondlifebelgium.be


schreef

Secondlife is cool want binnen 2 jaar heeft het 7 mljoen bezoekers. Niet zo zeiken over wat er alemaal aan mankeert, verzin zelf het wiel, kijken of jullie dat lukt. natuurlijk is het teveel in het nieuws... Maar dat is niet voor niets. Second Life is precies wat het zegt. Een leven. En wat is je doel in het leven..........? Ja! denk daar maar over na :) Ik ben VOOR secondlife. Het mooiste wat ik tot nu toe digitaal gezien heb.

BillyBob

BillyBob
schreef

Wel we zijn nu 2010 en nog steeds staat Second Life rechtop.

Zij die dachten dat SL geen lang leven geschoren was hadden het bij het verkeerde eind. Nog steeds zie ik Belgen en andere nationaliteiten arriveren in deze toch nog steeds evoluerende virtuele wereld.

Al zijn alle Multinationals verdwenen uit SL te meer "gewone" avs hebben er zich een handeltje opgezet en dit met wisselend succes zoals in RL trouwens.

Ikzelf ben Co Owner van een Dance Club en nog steeds hebben wij het meeste plezier hier in SL. Het is gewoon wat je er zelf van maakt en weten dat je hier niet rijk van word maar het ziet als een leuk tijdverdrijf.

Mijn eerste av maakte ik op 3 january 2007 en nu meer dan 3 jaar later heb ik veel meegemaakt op SL, zowel grafisch als op sociaal vlak. Wie beweerd dat er enkel nog plaats is voor de "sex' business is volgens mij verkeerd geinformeerd daar er de laatste tijd menig van die handeltjes gesloten of zelfs van SL gebanned zijn.

Mijn Vriendenlijst is enorm op SL en met allen hou ik contact zowel op SL als op Skype of FaceBook/Twitter. Je weet niet hoe fantastisch het is om vrienden te hebben in OZ of NZ in India of zelfs heel dichtbij.

Wat mij betreft mag SL nog jaren doorgaan!!!!

BillyBob Sideshow


schreef

Ik denk dat je dit "spel" ook echt als spel moet zien. Naar mijn idee zijn er een hoop mensen die deze visuele wereld belangrijker/leuker vinden dan de echte wereld. Dan vraag ik mij toch af: waar gaat het heen met deze wereld? Ik begin niet eens aan dit spel. Wel ga ik mijn wii aanzetten en flink schudden met mijn controller. Zo raak ik de grip op de realiteit in ieder geval niet kwijt.


schreef

Ik ben ook verbaasd dat secondlife nog steeds online is! Ik denk alleen dat het voor mij geen succes is. Ben te bang de realiteit te verliezen.

jonas

jonas
schreef

ik zit nu al 5jaar in sl....en moet zeggen heeft me nog geen min verveeld...hebben nu een groot beachproject voor de zommer met heel wa bekende dj,s,en sl is voor mijn nog steeds top,met een bezoekers aantal in mijn club dan persoonlijk,+- 250 per dag.

dus voor al die er over geschreven hebben dat sl een hype is....sorry maar jullie zattten mis.

jonas dirval (second life)

jonas dirval

jonas dirval
schreef

Nu 2 jaar later ,zit ik nog steeds op second life en moet zeggen vind het nog steeds de max.

graphics is het zelf top geworden er nu ook gewerkt met mesh,en je kan dingen bouwen in 3d programma buiten sl om en dan uploaden.

en er zijn nog steeds elke dag meer dan 50.000mensen online.

voor mij persoonlijk is dit de facebook van de jaren 2000,chatten met mensen over de hele wereld en er nog fun aan beleven ook.

Plaats een nieuwe reactie