ROI van een website

, # Webdesign

Iets meer dan een jaar geleden lanceerden we de nieuwe website voor Ancienne Belgique. Het website concept en de visie waarrond we werkten samen met AB hebben we indertijd ook gedocumenteerd.

Nu is het tijd om terug te blikken, en af te rekenen: werkt de site, haalt die de doelstellingen, en vooral: draagt die bij tot de bottom line van AB?

David Zegers, Directeur Communicatie en Ontwikkeling van Ancienne Belgique, presenteerde onlangs op Muziek Digitaal de afrekening.

Zijn presentatie vind je hieronder:

Ik zal er een aantal cijfers uitlichten:

  • er kwamen 24.010 geregistreerde profielen op één jaar tijd
  • gemiddeld 1581 profielen loggen in per week
  • gemiddeld 5.955 unieke bezoekers/dag (vroeger: 4.185)
  • die bezoekers blijven langer on site en genereren meer paginaviews

De binnenkomende trafiek via verwijzende sites is met 58% gestegen; trafiek via zoekmachines steeg met 67% (van 281.137 naar 445.076 bezoekers).

Opvallend: in 2008 was Facebook de 16e verwijzende site; in 2009 staat Facebook op een duidelijke 1e plaats (met 3x meer bezoekers dan de tweede verwijzer, stubru.be).

referrers van AB

De algemene conclusie van David na 1 jaar nieuwe website: een verhoogde kwantiteit en kwaliteit:

  • AB bereikt meer publiek dan vorig jaar omwille van verhoogde online aanwezigheid (via community sites en zoekrobots)
  • er is meer interactie met en tussen het publiek
  • AB biedt meer inhoud dan vorig jaar

Dit verhoogde verkoopspotentieel zorgde voor een duidelijk hogere verkoop: in oktober 2009 waren er al meer tickets verkocht dan in totaal 2008 (207.000 tickets in 2008, 212.000 tickets tot en met oktober 2009).

Even kort door de bocht: dit is een (geëxtrapoleerde) meerverkoop van 22%.

Voor AB was de vernieuwing van de website dan ook een zinvolle en succesvolle operatie.

Het succes van de website is in mijn ogen overduidelijk het gevolg van een enthousiast AB-team dat de tools die we in de website inbouwden op een doordachte en consequente manier gebruikte.

We zijn blij dat we AB konden helpen met deze duidelijke Return on Investment van hun website.

 

Meer weten? Advies nodig?

Kom gerust langs voor een kop koffie en een goed gesprek. Wijs geeft strategisch advies, en helpt bij het uitwerken en verbeteren van all things digital.

 

Al 12 reacties

Laat hier een reactie achter of contacteer ons via e-mail


schreef

Mooie resultaten.

En werken aan de volgende verbetering...


schreef

Mooie resultaten en knap ook dat het team van de opdrachtgever volledig mee is met de nieuwe ontwikkelingen.


schreef

Ik vraag me dan af: is het omdat het een site van hoge kwaliteit is die goed werd gepromoot, of is het omdat het een product van hoge kwaliteit is dat toevallig goed ondersteund werd. Allicht zit het ergens fifty-fifty.

En uiteraard: de AB en heel wat van jullie andere werk zijn gewoon pareltjes.

#netlash #loveablebrand


schreef

Mooie cijfers. Was wel verrast door de daling in direct visits. Een sterke focus op community-functionaliteit moet toch ook een postieve invloed op directe visits hebben, lijkt me. Wat is jouw verklaring?


schreef

@Tijs: Direct visits zijn in absolute cijfers eigenlijk constant gebleven. Is procentueel binnen de site wel gedaald maar dit komt voornamelijk door de hoge stijging van trafiek via zoekrobots (zeg maar Google).


schreef

Een site die zijn bezoekers krijgt via verschillende verwijzende sites en dus niet afhankelijk is van een zoekmachine of één andere site staat steeds sterker in zijn schoenen. Way to go !

Zodra een referer meer dan 35% van je bezoekers aanbrengt moet je beginnen zoeken naar alternatieve bronnen.

Immers, indien deze zou wegvallen om één of andere reden, dan zit je met een probleem.

De website van AB is duidelijk een blijver. Hoewel er al ROI is, zal deze zich pas echt manifesteren na twee of drie jaar.


schreef

Zeer mooie resultaten, Dit tuigt van een mooie communicatie tussen AB en Netlash.


schreef

goed initiatief & mooi resultaat


schreef

Mooi werk. Proficiat.

EFFIE case indienen?

Geef je ook een overzicht van financiële inspanningen voor online vanuit AB en een mogelijk verschil met andere media en methoden?


schreef

de essentie van het welslagen lijkt me wederom te zitten in het feit dat een niche community enkel werkt als er meerwaarde is ten opzichte van bestaande social media. knappe stats!


schreef

zeer mooie cijfers, thanks for sharing


schreef

precies een goede facebook marketing.

Plaats een nieuwe reactie