Online trendrapport 2011

, # Nieuws

Trendrapport als kerstcadeauHet begint ondertussen een jaarlijkse (20082009, 2010) traditie te worden - in plaats van een kalender of fles wijn, schenkt Netlash als eindejaarscadeau het Online Trendrapport. Een diverse schare aan digitale experts doet als hedendaagse auguren een gooi naar de toekomst - en ikzelf doe vrolijk mee.

Als ik alle bijdragen bekijk, dan zijn er toch een aantal patronen die zich aftekenen.

 

Eerst en vooral de bevestiging van de trends van de voorbije jaren: mobiel breekt massaal door; sociale netwerken zijn alomtegenwoordig - met de grote slokop Facebook op kop. Zoals vorig jaar aangekondigd ontbreken de iPad en andere tablets uiteraard ook niet.

Elk jaar heeft ook zijn hypes - deze keer zijn dat (opnieuw) de QR-codes, het begrip Social CRM en uiteraard de location based services.

Opmerkelijk dit jaar is dat de internet posse, na muziek en kranten, nu ook andere industrieën in het vizier neemt: de televisie bijvoorbeeld, en de auto.

Maar wat voor mij het belangrijkste is: veel vermeldingen over micropayments, mobiele payments, social commerce. Het internet wordt een handelsplatform, overduidelijk. 

Tegelijkertijd is er een andere opvallende stroming: een roep naar authenticiteit, transparantie, menselijkheid. 

 

Je leest het - een goeie mix tussen buzzwords en gezond boerenverstand.

De hoofdbedoeling van dit document is inspireren, en aanzetten tot nadenken. Uiteindelijk maken we, als internet-industrie en internet-gebruikers, zélf de trends van de toekomst.

 

Je kan het trendrapport downloaden in pdf-formaat: Online Trendrapport 2011 (.pdf, 28.7 Mb).

Maar je kan het hier ook rustig doorbladeren:

 

Liever een papieren versie?

Het trendrapport is een lijvig document van maar liefst 91 pagina’s. Misschien lees je het liever in je luie zetel? Je kan een paperback versie bestellen via lulu.com.

Bestel nu

Voldoende inspiratie?

Volgend jaar verwacht ik alleszins jullie voorspellingen in mijn mailbox! Ondertussen staan hieronder de commentaren open voor jullie meningen en bedenkingen.

 

 

Meer weten? Advies nodig?

Kom gerust langs voor een kop koffie en een goed gesprek. Wijs geeft strategisch advies, en helpt bij het uitwerken en verbeteren van all things digital.

Gerelateerde artikels

 

Al 15 reacties

Laat hier een reactie achter of contacteer ons via e-mail


schreef

Helemaal eens met Matt McField. Google zal Google niet zijn als ze niet iets uit de hoge hoed toveren. En hoewel het langzaam gaat zie ik ook nog een goede toekomst voor Google+


schreef

Net op janseurinck.com de redenering achter de pdf gelezen, maar toch denk ik dat een 100% HTML/web-based oplossing beter was geweest. Niet per se om het sociale netwerkaspect en de mogelijkheid tot commentaren, maar bijvoorbeeld ook voor het linken naar blogs, twitteraccounts, etc. Je zou zo ook beter kunnen opvolgen welke bijdragen succesvol zijn, veel gelezen worden, enzovoort.

Er zitten ook in dit Trendrapport weer heel wat verwijzingen naar bedrijven, technologieën, etc. die met een simpele hyperlink of een filmpje van YouTube beter verduidelijkt zouden worden (Rapleaf, bijvoorbeeld). Nu moet je kopiëren en plakken, niet ideaal.

Deze pdf versie lijkt me overigens niet ideaal om af te drukken, als dat de bedoeling is. 't Is landscape, op zich geen probleem maar een beetje een raar formaat. Er zitten nogal wat grote kleurvlakken in, en dat verbruikt veel inkt/toner. Voor een gedrukt boek is de pdf ideaal, maar als 'download-pdf' vind ik het toch een pak minder. Ik ben in elk geval niet geneigd om 'm af te drukken.

Ik weet niet of het realistisch is, maar het ontbreekt ook wat aan eindredactie. De ene tekst heeft tussentitels, de andere niet. Stilistisch liggen ze behoorlijk ver uit elkaar, de ene tekst is ook toegankelijker dan de andere. En da's jammer, want zo gaan interessante dingen verloren omdat de schrijver geen catchy tussentitels gebruikt of lange zinnen schrijft. Iemand zou eigenlijk de samenhang van het geheel moeten bewaken, denk ik. Maar dan heb je weer minstens een week extra aanlooptijd, en moeten je bijdragers zich daar ook weer naar (willen) schikken. Niet simpel, en de huidige diversiteit heeft ook wel z'n voordelen. Het is niet afgelikt of kaalgepolijst, het heeft een hoog breaking-news gehalte.

Enfin, da's mijn mening. Doe zo voort, ik lees het elk jaar zo ook wel. Mij hoor je niet klagen over zo'n verzameling toekomstblikken die gratis en voor niets, gelayout en al, online verschijnt.

Andy

Andy
schreef

Eerlijk gezegd vind ik bitter weinig nieuws in dit trends-rapport. Iedereen die een beetje de internet-evolutie volgt kan die items uit het hoofd opdreunen.

De hoofdbedoeling van dit rapport lijkt mij vooral de namen van de auteurs in het zonnetje te zetten. Dat ze inhoudelijk niet veel te vertellen hebben is blijkbaar niet belangrijk.


schreef

@Andy: Als Obama nu morgen vertelt dat hij graag een roze trui draagt, dan stelt dat inhoudelijk ook niet veel voor. Maar reken maar dat de verkoop van roze truien zal pieken de maanden daaropvolgend ;)


schreef

Mooi, iets om te lezen deze avond:)


schreef

Vond er toch wel wat nieuwtjes in voorkomen hoor.

Bedankt..

Manu Vollens

Manu Vollens
schreef

Heb toch weer wat bijgeleerd;

altijd weer leuk om te lezen;

alvast één aanpassing gesuggereerd

p. 33 Likify.com => Likify.net


schreef

Leuk rapport, maar heb een beetje dezelfde bemerking als Toon. Moet een online trendrapport niet echt online staan? Ik vind de pdf best lastig lezen.

Maar dat is dan ook de enige opmerking die ik kan geven, het is een mooi document.


schreef

@mlitn inderdaad, maar dat is dan iets tijdelijks. Ik den dat deze trends (facebook, mobiel) toch wat meer structureels is. Het gebruik van mobiel (internet) wordt steeds groter, tegelijkertijd worden de mobieltjes stukken beter en kunnen ze inmiddels volledige websites bekijken. De grens tussen mobiel internet en vast internet vervaagd dus ook.

Peter Rutten

Peter Rutten
schreef

Heel interessant. Ik heb het gevoel dat je door dit rapport te lezen een goed beeld krijgt van wat er zich allemaal afspeelt in internetland, en wat er zoal op ons af kan komen. Als je het allemaal al weet is het misschien deja-vu, maar voor het bredere publiek is het niet zo evident om de evoluties op te volgen. Door zoveel mensen (kort) aan het woord te laten krijg je vanuit verschillende invalshoeken een boeiende verhaal. Bedankt hiervoor, en doe vooral zo door!


schreef

Ben weer een maand te laat... wel zeer interessant. Ik verwacht eigenlijk elk moment dat iedereen een keer zat wordt van al die sociale media. Aan de andere kant blijven mensen nieuwsgierige wezens. Bedankt!


schreef

sterk, maar ook een overweldigend groot document :)


schreef

We zijn nu ongeveer op de helft van 2011 en ik wilde even terugblikken op de voorspellingen gedaan eind december.

Social media is inderdaad nog groter geworden met vooral facebook op kop. Meer en meer begin ik ook de invloed van Google te merken met Google+. Welke volgens mijn mening een waardige tegenstander van Facebook is.

De QR codes worden meer gebruikt dan in het verleden terwijl dit toch al een relatief oude technologie is. Toch is hun belang nog steeds beperkt.


schreef

Ik denk dat Google een veel grotere impact zal hebben op 2012 dan op 2011 - de groei van Android (Google) in de US stijgt fenomenaal. Ik denk dat die trend zich zeker zal doortrekken naar Europa in 2012.

Als ze een meerwaarde kunnen creeëren bij de koppeling tussen een Google+ profiel en de telefoon dan denk ik dat ze vertrokken zijn.

Hun Social Search Engine is er alvast klaar voor.


schreef

Ik ben het helemaal met Matt McField eens. Google gaat Google+ zo pushen in 2012 dat we er niet omheen kunnen.

De impact op rankings, op je google profiel. Vooral het samenvoegen van alle producten in Google+ zie ik nog wel gebeuren. Geen Gmail zonder google+ profiel enzovoorts.

Op die manier gaat Google je wel pushen om google+ te gaan gebruiken. Ik vind de google+ app wel redelijk goed maar zie nog liever een integratie in google+ met mijn gmail en google docs.

Plaats een nieuwe reactie