On-line reputatie management

, # Nieuws

Langzaamaan verandert marketing en reclame. 'Top of mind' wordt vervangen door 'Top of page'. De mythe van zoekmachine optimalisatie (en binnenkort die van social media optimalisatie) begint ook op zijn laatste benen te lopen.

In een maatschappij van overvloed (van elk product en elke dienst zijn er minstens 10 die weinig van elkaar verschillen) verschuift de macht van de aanbieders naar de kopers. Voor mij kadert alles rond web 2.0, user generated content, push/pull, nieuwe marketing, teloorgang van 30-seconden spot, sociale media etc. in die achterliggende, grotere trend.

Het is niet meer de uitzender die alles bepaalt, maar de ontvanger. Geen broadcast, wel peer to peer. Geen reclamespot op tv maar SEA op initiatief van de zoeker. Geen persberichten die uitgestuurd worden, maar blogs die de conversatie aangaan.

Het gevolg is dat bedrijven géén reclame meer zullen maken ("zeggen dat je goed bent"), wegens niet effectief, maar zullen overstappen naar het beheren van of instappen in de conversatie ("anderen laten zeggen dat je goed bent"). Zullen de reclamebureau's dan (noodgedwongen) veranderen in een hybride PR-bureau/SEO-bedrijf?

Ik zie duidelijk een trend in de offerte-aanvragen die ik binnenkrijg. Vier jaar geleden hoorde ik 'Ik wil een website". Twee jaar geleden hoorde ik "Ik wil een website die hoog scoort in Google". Tegenwoordig krijg ik meer en meer vragen van mensen die negatieve commentaren uit Google willen halen (of die willen overstemmen).

Wordt on-line reputatie management de nieuwe 30-seconden spot, of de nieuwe SEO? Zal on-line influence de nieuwe pasmunt worden in plaats van audience, eyeballs of touchpoints?

Ik denk er nog even over na, terwijl ik nog eens het verschil tussen pr, adverteren en marketing bekijk.

Meer weten? Advies nodig?

Kom gerust langs voor een kop koffie en een goed gesprek. Wijs geeft strategisch advies, en helpt bij het uitwerken en verbeteren van all things digital.

 

Al 6 reacties

Laat hier een reactie achter of contacteer ons via e-mail


schreef

Alles zal volgend jaar dan wel nog niet helemaal anders zijn, maar ik denk dat de trend duidelijk is. Alleen weten veel reclamebureaus het nog niet... :-)


schreef

de http://www.netlash.com/tag/on-line+marketing link werkt niet, de "+" in de url hoort een underscore te zijn...


schreef

Online identiteit en hoe ze te beheren. In het kader van brandmanagement zou je perfect een bedrijfje kunnen opstarten dat zich bezighoudt met het versterken van positieve resultaten (SEO) en vooral het verwijderen of downgraden van negatieve resultaten over je merk. De filter voor informatie stijgt in belang tegenover de informatie zelf.


schreef

Probleem is dat mensen minder geneigd zijn om positieve ervaringen te delen, negatieve ervaringen worden sneller gedeeld. Mensen stimuleren om positieve ervaringen te delen kan de online reputatie van een bedrijf dan ook alleen maar goed doen. Negatieve ervaringen zijn in de meeste gevallen ook bruikbare feedback voor een bedrijf, uit fouten kan men leren.


schreef

Negatieve ervaringen worden inderdaad meer gedeeld, maar ze blijven ook langer hangen. Ik kan me nog steeds herinneren welke negatieve ervaringen ik met Electrabel, Telenet, Belgacom, Proxis, ... heb gehad, maar de positieve: big question. Ik vermoed dat het de aard van het beestje is, de mens op zich: waarom zijn we anders zo verlekkerd op roddels?


schreef

Het is zo raar dat 'mensen uit het veld'denken dat dit nu langzaam opkomt. Volgens mij is dit al heel lang bezig. Reclamespots zullen enkel nog dienen als reminders van het product. Er zal nog meer moeten geïnvesteerd worden in merk en kwaliteit aan mekaar te linken en dat zal niet meer alleen kunnen met het product zelf maar met stijl en engagement en andere zaken erond. Be sure.

Vb: Mediamarkt is dan misschien wel goedkoop maar zat die baas niet bij de SS?

Of microsoft geeft die niet veel geld aan goede zaken ?

enz enz

Plaats een nieuwe reactie