Nieuwe naam voor Netlash-bSeen: Wijs

, # Nieuws

Toen Netlash en bSeen een jaar geleden fusioneerden, was één van de bezorgdheden uiteraard de naam.

Zowel Netlash als bSeen hadden/hebben een goeie reputatie als topbedrijven in hun respectievelijke sector. We wilden die dus niet meteen weggooien. Vandaar de keuze om door het leven te gaan als Netlash-bSeen.

Maar het was ook duidelijk dat deze naam niet kon blijven bestaan. De bedoeling van de fusie was net om een ander, breder en beter aanbod op de markt te zetten, en om als één bedrijf één bedrijfscultuur uit te bouwen. Die dubbele naam zou daar niet voor geschikt zijn.

Nu, één jaar later, is ons bedrijf grondig veranderd. De evolutie die de beide afzonderlijke bedrijven in gang gezet hadden, en waarvan de fusie het logische gevolg was, is verder gezet.

We zijn veranderd: van afzonderlijke bedrijven die afzonderlijke diensten aanboden, naar een geïntegreerde aanpak. Van vooral uitvoerend werk naar strategische denk- en analysetrajecten. Van kleine KMO-klanten naar grotere KMO's en merken.

Ook intern zijn we geëvolueerd. Er is een nieuwe bedrijfscultuur ontstaan. Die is een mix, deels uiteraard van mijn karaktereigenschappen en die van de andere zaakvoerders, maar vooral van de ex-Netlash en ex-bSeen bedrijfsculturen. Die is anders dan vroeger, maar neemt elementen mee uit beide verledens.

Een nieuwe naam is de bekroning van deze veranderingen. Het is het logische gevolg, en de veruitwendiging voor het oog van de wereld. Een beetje zoals het huwelijksfeest de publieke bevestiging is van de relatie tussen twee mensen.

De zoektocht naar zo'n nieuwe naam is niet evident. Zo'n strategische vraagstukken lossen we dagelijks op voor onze klanten; maar we doen dat net goed door de afstand en het helikopterzicht dat we daar innemen. Die ben je kwijt als je voor jezelf werkt. En daarbovenop krijg je heel wat emotionele verbondenheid met de oude namen die het zicht eerder vertroebelen dan verhelderen.

Dit zijn de impliciete waarden die de nieuwe naam moest uitdrukken:

  • verandering van een vrij technische partij naar een meer strategische partner;
  • uitdrukking van onze menselijke aanpak, het user-centered denken dat in ons DNA zit;
  • aanduiding van onze expertise, en onze wil om niet alleen uit te voeren maar ook om onze sector te leiden en onze klanten de weg te tonen;
  • wens om dat samen te doen, met een eensgezind team, en in bondgenootschap met onze klanten.

Een hele boterham, waar we niet meteen uit geraakten.

In eerste instantie werd een uitgebreide strategische briefing uitgeschreven, die bovenstaande punten nog meer verdiepte. Iedere medewerker in ons bedrijf kreeg deze, met de oproep om mee na te denken over de nieuwe naam. Degene wiens voorstel gekozen werd, zou als beloning een etentje in het Hof van Cleve krijgen.

Daar zijn een honderdtwintigtal suggesties uit gekomen.

Om tot een naam te komen probeerden we in eerste instantie te vertrekken vanuit deze voorstellen via een brainstorm in een werkgroep. We faalden grandioos :) 
Het eindresultaat waren drie voorstellen die op zich aan alle voorwaarden voldeden, maar kraak noch smaak hadden. Werkgroepen zorgen voor een middle-of-the-road consensus resultaat, en dat was nu exact wat we niet wilden.

Een stap terug dus, terug naar de initiële lijst van 120 voorstellen. Daar zat eigenlijk al een pareltje tussen - het voldeed niet aan alle voorwaarden, maar wel aan alle essentiële voorwaarden. (De domeinnaam bijvoorbeeld hebben we moeten opsporen en overkopen.)

De nieuwe naam is: Wijs.

'Wijs' zoals in 'verstandig', om onze expertise te tonen. 'Wijs' zoals in 'de weg wijzen', omdat we vanuit die expertise voorlopers willen zijn. 'Wijs' met daarin 'wij', want we werken samen als een team met onze klanten.

Maar uiteraard ook het Gentse 'wijs', omdat we in eerste instantie een tof bedrijf willen zijn, met toffe mensen en een toffe sfeer, dat toffe dingen doet.

Eerste schetsen voor het logo van Wijs
Vertrekkend van die naam werkten we sinds oktober vorig jaar aan een nieuw logo, een nieuwe huisstijl, een nieuwe website.

Toen het logo langzaam maar zeker vorm kreeg, werd er nog wat betekenis aan toegevoegd. 
Verfijning van het logo
Het kreeg een 'touch' gevoel mee: gebaseerd op de vingervegen die je achterlaat op een iPad of een smartphone als je die gebruikt. 'Touch' omdat we menselijk zijn, maar ook omdat één van onze mantra's op dit moment is 'Mobile First'.
Logo van Wijs
Na het logo volgde de rest van de huisstijl, visitekaartjes, facturen, presentaties, offertetemplates...

Vandaag vrijdag 2 maart culmineert dat in de lancering van onze nieuwe website - een symbolische datum, exact één jaar na de ondertekening van de fusie bij de notaris.

Die nieuwe naam en die nieuwe website mogen tonen welke weg we het voorbije jaar afgelegd hebben, en welke weg we de komende jaren zullen verderzetten.

Ik wil alleszins het ganse team bedanken voor hun inzet, hun geheimhouding, en hun gezamenlijke wil om van dit alles een pareltje te maken. Ik ben er beretrots op.

Nu is het aan jullie, beste lezers. Wat vinden jullie er van? Wijs genoeg?

Meer weten? Advies nodig?

Kom gerust langs voor een kop koffie en een goed gesprek. Wijs geeft strategisch advies, en helpt bij het uitwerken en verbeteren van all things digital.

Gerelateerde diensten

Gerelateerde cases

  • Inspirerende Batibouwcampagne voor Van Marcke

  • Digitale strategie voor Pro-Duo

 

Al 24 reacties

Laat hier een reactie achter of contacteer ons via e-mail

@HansVdberghe

@HansVdberghe
schreef

Vrie wijze noam! Beetse Gents, moar vrie wijs!

Goe gedoan en nui: werkeuh!

@vicberger

@vicberger
schreef

Leuk logo. De stijl deed me een klein beetje denken aan dat van het London Symphony Orchestra http://lso.co.uk/ En dat is misschien wel goed gezelschap qua logo.


schreef

Beste Bart, of moet ik nu zeggen Grote Wijzer,

gefeliciteerd met de nieuwe naam. Het delius-team wenst jullie van aan de andere kant van Gent een vree wijze toekomst, en mogen al jullie klanten volop genieten van jullie online wijsheden !


schreef

Leuke naam, vooral het verhaal erachter is erg interessant. Misschien is het mogelijk om een aantal van de namen die niet gekozen werden te posten?


schreef

Korte, pakkende naam, blijft hangen, en veel betekenissen erachter. Knap gedaan!


schreef

Naamkeuze en de hele aanpak tot de ontknoping, een dikke chapeau! Inspirerend, niet enkel voor de sector, maar hopelijk ook voor de klanten zelf. We zijn hier overigens wild van jullie logo!

Daevy Dendauw

Daevy Dendauw
schreef

Proficiat met de nieuwe naamkeuze! Een bende wijze gasten én wijsneuzen ... jaja, zo ken ik ze wel ... doe zo verder.


schreef

mooi verhaal en steekhoudend, en hopelijk brengt hij/het jullie geluk. Eentje toch nog ter overweging, puur 'gestalt-gewijs' lig je heel dicht bij ogilvy logo als je 'wit op rood' gaat...


schreef

Gedurfd! Wijze naam … toonbeeld van #creativiteit met hoekje af! Proficiat vanwege #tasTE! I like :)


schreef

Gefeliciteerd!

Ga je nu ook Sander Wijsman uit Utrecht uitkopen ;-) ?


schreef

Gefeliciteerd collega's!


schreef

Proficiat. t'is een onverwachte maar wijze naam!

Frederik

Frederik
schreef

Spijtig dat de internationale mogelijkheden van deze naam erg beperkt zijn. Zelfs voor het franstalig landsgedeelte bekt dit niet echt lekker.


schreef

Er is over nagedacht, dat staat vast. Proficiat met de nieuwe naam!

Al moet ik @Frederik wel iets of wat gelijk geven.

Jeroom dewaele

Jeroom dewaele
schreef

De naam valt mee, netlash had geschiedenis, maar wys zeker naar vorm is het wijs

Jeroom dewaele

Jeroom dewaele
schreef

Wie is de gelukkige winnaar


schreef

Heel mooie rebrand. Leuke naam. Kort, bekt lekker. Proficiat aan het ganse team.

Nu nog even de site verbeteren hier en daar ;).


schreef

Da wa ... jawel. Proficiat gasten.

Katleen Van Landschoot

Katleen Van Landschoot
schreef

Groovy. Doet mij een beetje denken aan Moulinex-logo.


schreef

Vree wijs of niet goed wijs? Een nieuw naam zorgt altijd voor enige beroering. In ieder geval een nieuwe stap voor het bedrijf. Veel succes hierbij ...

Frederik Hautain

Frederik Hautain
schreef

Proficiat aan het hele team. Gedurfde naamkeuze.


schreef

Ook een proficiat van ons, de keuze van een nieuwe naam is niet snel genomen en al zeker niet als er meerdere mensen bij betrokken worden.

Spijtig dat het etentje voor een ander is.


schreef

Supermooi nieuw logo en huisstijl. Gefeliciteerd met jullie fusie. Groeten uit Holland!

PhiCo

PhiCo
schreef

Niet onwijs, al stond Netlash stevig in de markt. Wijs..is wijs. Leuk het verhaal(tje) erachter. Verder lijkt het logo toch aardig dicht de kant van Ogilvy op te gaan? Even wijs?

In elk geval, vrije wijze benden, vrije wijze resultaten: dat is een feit.

Groet

Plaats een nieuwe reactie