Navigeren zonder submenu

 Wijs.be  is een website met veel pagina's, maar zonder submenu's. Een bezoeker heeft vrije keuze waarheen hij navigeert, maar het enige menu dat hij of zij dient te verwerken, is het hoofdmenu. Surfen door de verschillende takken van de site gebeurt via keuzepagina's of contextuele links.

Keuzepagina vs. detailpagina

Wanneer we een website structureren zien we grofweg twee soorten pagina's: keuzepagina's en detailpagina's.

  • Keuzepagina: Een overzichtspagina waar de verschillende onderliggende elementen op staan en die zich bevinden onder deze pagina.
  • Detailpagina: Een inhoudspagina die alle specifieke info over een bepaald onderwerp bevat.

Op deze manier kan je eigenlijk de hele structuur van een website opbouwen.

We gebruiken een keuzepagina in plaats van een submenu omdat deze eerste veel meer context geeft aan de gebruiker over wat op de detailpagina staat. Dat kiest wat makkelijker. We gebruiken niet de combinatie van submenu en overzicht

Daarnaast is elke pagina ook een mogelijke homepage. Een bezoeker komt namelijk niet altijd via de startpagina binnen. Verwijzende sites, zoekmachines en sociale media durven er wel eens voor te zorgen dat je op een detailpagina binnenkomt. Dit verhoogt de nood voor context bij het navigeren naar andere delen van de site.

Niet zo goed:

Subnavigatie: Hoe het niet moet
Flink zo:

Subnavigatie: Hoe het best werkt

Contextuele links

Een website is vaak moeilijk te vatten in een boomstructuur. Bij Wijs bijvoorbeeld werken mensen die blogberichten schrijven en meewerken aan projecten.

Het klopt niet altijd om die mensen dan onder blog of portfolio onder te brengen. Vandaar dat we ook horizontaal, over de hoofdrubrieken van de site heen, links gaan leggen. Zo krijgt een mens projecten, blogberichten en vaardigheden en kan je op projecten doorklikken op de betrokken diensten.

Op die manier kan een bezoeker op relevantie door de site bewegen. Niet van boven naar onder, stap voor stap, maar via passende inhoud die de boodschap van de pagina versterkt. Hierdoor kan elke pagina fungeren als een homepage.

De uitzondering maakt de regel

Wanneer een detailpagina te groot en te complex wordt, zoals een productpagina van een printer bijvoorbeeld, kan het interessant zijn om een submenu te introduceren.

Wij bij Wijs hanteren de volgende voorwaarden:

  • De verschillende pagina's moeten qua inhoud heel erg aansluiten
  • De verschillende pagina's moeten op het zelfde niveau staan, dus even ver verwijderd zijn van de hoofdnavigatie
  • De pagina's moeten zich op het diepste navigatieniveau bevinden, dus geen subpagina's meer hebben.

En u?

Ik weet het. Dit is een keuze die bestaande sites en patronen omgooit. Graag uw mening! En als het even kan, voorbeelden van waar het absoluut niet zou lukken.

Meer weten? Advies nodig?

Kom gerust langs voor een kop koffie en een goed gesprek. Wijs geeft strategisch advies, en helpt bij het uitwerken en verbeteren van all things digital.

Gerelateerde diensten

Gerelateerde cases

  • Website voor Amonis

  • Miniwebsite voor Newtec

 

Al 13 reacties

Laat hier een reactie achter of contacteer ons via e-mail

Pussycatpline

Pussycatpline
schreef

Absoluut akkoord vanuit de gebruikerskant. Maar welk product biedt je aan een adverteerder die 'het submenu kapsels' wil sponsoren? Of zijn actie wil aanbieden voor iemand een onderliggend artikel opent?

Een shift in navigatie moet, voor commerciële sites ook een verandering in commerciële producten meebrengen...

Peter 'mafke' Nyffels

Peter 'mafke' Nyffels
schreef

Je conceptuele benadering vind ik best wel interessant !

De voordelen zijn legio en ik kan me indenken dan het een pak leuker zal navigeren worden op pads, pda's en andere mobiele apparatuur.

Het eerste voorbeeld dat ik aan denk waar het moeilijker wordt is bvb webwinkels waar je echt over bepaalde types van producten bepaalde gestructureerde lay-out wil zien als klant. Maar ook daar weer kan het gerust met een andere mentale ingesteldheid als klant toegepast worden...

De WIJS website is een knap staaltje werk ... Ik kijk alvast uit naar andere voorbeelden die uit jullie stal gaan komen.

Filip D

Filip D
schreef

Begrijp de denkwijze, maar vrees dat velen het als verwarrend ervaren. Eveneens gaan velen maar de helft van de site zien omdat ze de links over het hoofd gaan zien. En wanneer de bezoeker later terug komt, zal deze überhaupt nog weten waar hij/zij dat artikel ooit tegen kwam die men zo nuttig vond "waar stond dat ook alweer?" .

Al bij al leuke denkpiste, dat wel. Maar of het echt gebruiksvriendelijk kan genoemd worden..?


schreef

Heerlijke denkwijze vind ik dat. Natuurlijk zal die monodirectionele boomstructuur voor veel mensen het meest vertrouwd blijven. Dat zie je in de informatie-architectuur die mensen in hun eigen leven toepassen, zoals het sorteren van mails of bookmarks in mapjes en submapjes (ten opzichte van alles archiveren en een goeie zoekfunctie gebruiken).

Een goeie search, veel context en lekker veel semantiek zijn volgens mij inderdaad een beter model om de enorme hoeveelheid informatie te ordenen. Dat is uiteindelijk ook de architectuur van het web: *hypertext* markup language.

Dikke +1 voor deze dus!


schreef

Vrees je niet dat die contextuele links er iets teveel uitzien als tags en dus minder geklikt worden? Na een klik op een submenu verwacht je een pagina, na een klik op een tag verwacht je eerder een pagina met een lijst met bijhorende resultaten. Persoonlijk heb ik pas na deze blogpost door dat de "tags" op de Wijs site in feite contextuele links zijn naar een andere pagina.

Wat het extra verwarrend maakt is dat er nu twee types links zijn, vaak met dezelfde tekst: enerzijds echte tags (zoals in de blog, voorafgegaan door #) en anderzijds contextuele links die eruitzien als tags.

Hoe mooi en impressionant ik de nieuwe Wijs site ook vind, het is lastiger om er doorheen te bladeren en interessante info te ontdekken. Om het plastisch te omschrijven: vroeger was het makkelijk om door de site te zwemmen, nu voelt het vaak aan als ploeteren in een substantie die weerstand biedt. Maar nogmaals, da's puur persoonlijk en een kwestie van gewenning waarschijnlijk. Wat interessant zou zijn is het gemiddeld aantal pagina's per bezoek om de algemene impact te kennen. Ik ou er geld op verwedden dat die metric gedaald is sinds de nieuwe site?


schreef

@Pussycatpline: dat soort sponsoring kan volgens mij nog perfect.

Dit is namelijk niet écht navigatie zonder submenu's. Eigenlijk spreiden we het klassieke submenu (dat typisch in een kolom links staat), uit over de hele pagina. Kijk maar eens op 'digitale diensten' op deze website: die hele pagina ìs het submenu.

Je zou tegen een adverteerder dus nog perfect kunnen zeggen dat die een bepaalde pagina of een bepaald submenu kan sponsoren.

Mocht ik het verkeerd zien, heb je een voorbeeld van zo'n gesponsord submenu? Ik vind dit commerciële stuk zeker iets om rekening mee te houden.


schreef

'Navigeren zonder submenu' wil niet zeggen 'navigeren zonder subnavigatie'. Een keuzepagina toont de onderliggende structuur van een hoofdpagina.

@Pussycatpline: een plek voor advertentieruimte?

@Filip: ook op deze manier kan een gebruiker stapsgewijs door de website gaan en alle pagina's bezoeken.

@Dries meten is inderdaad weten: doen we!


schreef

Het is een leuke en vernieuwende manier van navigatie. Toch vrees ik dat dit niet voor elk doelpubliek is geschikt. Voor het doelpubliek van wijs denk ik dat dit wel mogelijk is (verwacht meer web-technisch aangelegd).

Bij andere websites verwacht ik usability problemen voor de bezoeker omdat ze de totaal nieuwe manier van navigeren niet altijd begrijpen en het dan aanzien als onordelijk en te moeilijk.

Maar het is natuurlijk niet de eeste keer dat wijs tegen de stroom inzwemt en op zoek gaat naar nieuwe manieren. De analyse resultaten zullen ons vertellen als het een slim idee was of niet.


schreef

Ik begrijp niet goed wat sommigen mensen moeilijk vinden aan het ontbreken van een subnavigatie op zich. Het is ook niet zo vernieuwend trouwens...

Ik denk niet dat wij de laatste 3 jaar nog website concepten gemaakt hebben met subnavigaties. Terwijl onze klanten toch meestal zeer grote bedrijven en overheden zijn en we die zaken altijd via gebruikerstesten onderzoeken op bruikbaarheid.

Op een overzichts- of keuzepagina waar zowel een subnavigatie is als een middendeel, zie je dat de meeste bezoekers naar dat middendeel kijken en daar hun keuzes willen maken.

Wat Wijs doet is dus logisch. De navigatie schrappen en de keuzes extra in de verf zetten.

Ik schreef er enkele maanden geleden al een artikel over 'Waarom subnavigaties een slecht idee zijn". Lees http://usability-blog.be/overzichtspagina-geen-submenu/


schreef

Ik vind dat nieuwe ontwikkelingen en ideeën altijd gestimuleerd dienen te worden. vaak zie je nog dat afwijkende ideeën snel in de prullenbak verdwijnen.

Echter dient bij elke nieuwe ontwikkeling en idee het eerst gedacht worden aan de eindgebruiker.

Ik zie met deze site opbouw zeker voordelen. Echter werkt het ook voor de consument zo simpel. Begrijpt hij/zij wat hij moet doen. Kan je de consument uit zijn voorgeprogrammeerde klik patroon halen.

Wel een interessante gedachte! Stimuleert altijd weer!

Ga zo door

Hannes

Hannes
schreef

We hebben het even nagekeken voor deze website en het bounce percentage op een keuze pagina was 4x lager dan op een detailpagina. En ja hoor mensen klikken door naar de onderliggende pagina's. Blogpost met details, volgt!


schreef

Leuk artikel, ben hier zelf ook veel mee bezig.

Ik denk overigens dat beide methoden prima werken, sterker nog je zou ze door elkaar heen kunnen gebruiken.

Zelf voor websites ben ik altijd een voorstander om zoveel mogelijk te werken met detailpagina's. Dit werkt erg goed!

Hartelijke groet,

Marco Bouman


schreef

Het blijft lastig om het optimale te vinden van het aantal menu's dat je op je pagina wilt plaatsen. Wanneer je er teveel plaatst wordt het inderdaad al snel onoverzichtelijk.

Het is vooral een kwestie van erg veel testen en verschillende bounch rates met elkaar vergelijken. Maar zoals bij jullie, wijs.be, hebben jullie ook een bepaalde 'image' gecreëerd bij mensen. Dus door dit door elkaar te schudden, kun je ook al snel mensen verliezen.

Blijft erg lastig...

Plaats een nieuwe reactie