Mobile & SEO

, # Zoekmachine optimalisatie, # Mobile

Mobile is in, mobile is hot. Steeds meer mensen hebben een smartphone die ze gebruiken om continu op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes, maar ook om hun verschillende social media profielen te updaten. Deze gebruikers zijn continu online en grijpen onmiddellijk naar hun mobiel toestel om snel even iets op te zoeken, zelfs als ze thuis in de zetel zitten. Smartphone users zijn dus niet continu op de baan als ze surfen via hun mobiel toestel.

Voor bedrijven is het dan ook heel waardevol om via dit ‘nieuwe’ medium hun gebruikers te bereiken en te overtuigen om voor hun diensten en/of producten te kiezen.

In deze blogpost ga ik wat dieper in op de verschillen met een gewoon SEO traject en welke functionaliteit zeker uitgespeeld moet worden. Tot slot is er ook nog een woordje uitleg over de positie die Google zelf inneemt in de mobiele ontwikkelingen.


Verschillen tussen een mobiele website en zijn grote broer voor op de desktop

Voor mobiele toestellen bestaan er heel wat verschillende browsers en besturingssystemen. Dit is natuurlijk eveneens het geval voor desktop computers maar hier blijft het beperkt tot Windows, Mac en in zeker mate ook Linux en andere varianten die door een selecte doelgroep gebruikt worden. Bovendien zijn van de verschillende browsers varianten beschikbaar voor de verschillende platformen. We denken hierbij aan Firefox, Chrome, Safari,… Desktop computers hebben doorgaans ook een bepaalde minimum resolutie die gebruikt wordt. Als hiermee rekening gehouden wordt bij het grafisch design dan ziet de website er op de meeste computerconfiguraties zo goed als hetzelfde uit.

Smartphones en tablets maken gebruik van speciaal aangepaste besturingssystemen met elk hun eigen resolutie. Het spreekt voor zich dat de meeste standaard websites niet goed weergegeven worden. Door de enorme verscheidenheid aan toestellen, besturingssystemen en schermresoluties is het zo goed als onmogelijk dat je website altijd even goed gaat weergegeven wordt. Bovendien bevatten de meeste websites veel te veel informatie om op een klein scherm te bekijken. Op een tablet valt dit doorgaans nog mee, maar op een smartphone is dit een hels karwei waarbij je continu moet zoomen en scrollen.

Verschillende technieken & duplicate content

Er bestaan heel wat verschillende technieken om mobiele websites te maken. Eén hiervan is enorm aan populariteit aan het winnen, namelijk responsive webdesign. In dit scenario past de website  zich automatisch aan in functie van de schermgrootte waarop deze bekeken wordt. Elke pagina is met andere woorden onder 1 URL beschikbaar. De layout verandert in functie van de grootte van het scherm. Er zijn dus afzonderlijke CSS opmaakregels voor desktop, tablets en smartphones. Het voordeel is dat de content zo goed als altijd hetzelfde blijft.

Er bestaan nog andere varianten waarbij met afzonderlijke URL’s gewerkt wordt. Meestal wordt het domein dan voorafgegaan door m.site.be. Deze methode werd vooral in de beginperiode gebruikt maar al snel liep men tegen verschillende problemen of ergernissen aan. Eén van de belangrijkste knelpunten met betrekking tot de zoekmachines is dat de mobiele website exact dezelfde content bevat als de desktop variant. In dit geval is er sprake van duplicate content tussen de desktop en de mobiele versie van de website, wat in beide scenario’s een negatieve impact kan hebben wanneer dit niet correct opgevangen wordt.

Een ander nadeel is het up-to-date houden van de content. Elke wijziging die gebeurt moet op beide versies doorgevoerd worden, tenzij gebruik gemaakt wordt van dezelfde database. Het spreekt voor zich dat dergelijke zaken regelmatig over het hoofd gezien worden.


Location based & Google Places

Mobiele toestellen hebben zo goed als altijd een GPS en een verbinding met het gsm netwerk. Op deze manier wordt het mogelijk om aan locatiebepaling te doen en zoekresultaten aan te bieden in de buurt van de locatie van de gebruiker.

Zeker voor lokale bedrijven zoals restaurants, café’s en winkels is dit interessant aangezien zij op deze manier sneller gevonden kunnen worden als een gebruiker op zoek is naar een relevant(e) product of dienst in hun buurt.

Dit is ook de reden waarom er op mobiel vaker Google Places resultaten verschijnen die heel prominent in beeld komen. Het is met andere woorden belangrijk om hier als bedrijf op aanwezig te zijn. Via deze Places resultaten kan de gebruiker doorsurfen naar je website maar ook een routebeschrijving opvragen of onmiddellijk telefonisch contact opnemen. Dit is heel handige functionaliteit die pas echt tot zijn recht komt als je mobiel bent.

mobile SEO Placesmobile SEO Places 2

Zoekgedrag van de gebruikers

De gebruikers met een smartphone gaan doorgaans minder zoektermen gebruiken in hun zoektocht naar informatie. Dit resulteert in kortere zoekopdrachten die daarom niet altijd even gericht zijn. In veel gevallen wordt al snel teruggevallen op de voorspellingen van Google autosuggest om op deze manier het aantal karakters die ingetypt moeten worden tot een minimum te beperken. Hierop inspelen zal je dus zeker geen windeieren  leggen.

Onderaan de pagina worden ook gerelateerde zoekopdrachten getoond. Dit zijn ook items die vaak gebruikt worden om zoekopdrachten te verfijnen als de gebruiker niet onmiddellijk vindt waar hij of zij naar op zoek is.

Zowel boven- als onderaan heb je een zoekvak zodat je steeds je zoekopdracht verder kan verfijnen.

mobile SEO autosuggestmobile SEO gerelateerde zoekopdrachten

Personal search

Het afgelopen jaar is personal search stevig aan een opmars bezig en dit vinden we ook terug bij de mobiele toestellen. Hoe vaker je informatie opzoekt, hoe meer Google rekening gaat houden met je persoonlijke zoekgeschiedenis waardoor je persoonlijke zoekresultaten er anders gaan uitzien. Dit is des te meer het geval als je ingelogd bent met je Google-account.

Belangrijke factoren

Hou steeds in het achterhoofd dat het om een mobiele website gaat. De laadsnelheid speelt al in zekere mate een rol in een standaard SEO traject. Dit wordt nog belangrijker bij mobiel aangezien de gebruikers vaak gebruik maken van een mobiele verbinding met beperkte datalimieten. De verbindingssnelheden zijn doorgaans ook lager waardoor een website minder snel ingeladen is.

Verklein afbeeldingen dusdanig dat ze een kleine bestandsgrootte hebben en optimaal weergegeven worden op de schermresolutie van een mobiel toestel.

Probeer te achterhalen waarvoor de gebruikers je mobiele website gebruiken. Hebben ze de intentie om te converteren of zijn ze eerder op zoek naar informatie over een bepaald(e) product of dienst?

Zorg er steeds voor dat de belangrijkste content van je website zo snel mogelijk te vinden is. Het is heel frustrerend om lang naar iets te moeten zoeken op een klein schermpje.

Kies voor een duidelijke interface die gebruiksvriendelijk is voor bediening met de vingers.

Als dit nog niet het geval was van in het gewone SEO traject, plaats dan zekere duidelijke titles en descriptions die weergeven wat de bezoekers op jouw website mogen verwachten. Gebruik duidelijke call-to-actions.

Test voldoende zodat je weet dat de juiste versie van je website weergegeven wordt op het juiste platform.

Google’s officiële standpunt

Google heeft in juni haar standpunt bekend gemaakt rond mobile SEO. Hierbij geeft Pierre Far aan dat hun voorkeur uitgaat naar responsive webdesign. Dit heeft namelijk verschillende voordelen voor zowel de gebruikers al de spiders:

  1. De website is onder 1 URL beschikbaar en voelt dus altijd vertrouwd aan voor de gebruiker. Dit biedt eveneens verschillende voordelen op vlak van interactie zoals het delen en linken naar pagina’s. De URL blijft immers steeds dezelfde, ongeacht het gebruikte platform. In elk scenario krijgt de gebruiker de juiste versie van de website te zien op basis van het toestel waar hij of zij mee surft. Bovendien is er geen risico voor duplicate content. Daarnaast blijven de URL’s die als bookmarks gesynct worden tussen verschillende toestellen zoals desktop, smartphone en tablet zonder problemen werken.
  2. Google’s link algoritmes kunnen er beter mee overweg.
    Dit is bovendien ook belangrijk voor de eigen linkbuilding strategie. Indien er met verschillende URL’s gewerkt zou worden moeten heel wat inspanningen opnieuw gedaan worden want links naar de volledige versie van de website tellen in dit scenario niet voor het mobiele gedeelte.
  3. Betere crawl rate en efficiëntie aangezien de URL hetzelfde blijft en de HTML grotendeels gelijk is. De reden hiervoor is dat niet alle pagina’s gespiderd moeten worden met de verschillende Googlebot user agents om zo verschillende content te ontdekken.

Het spreekt voor zich dat je niet helemaal vanaf 0 moet beginnen als je al een mobiele website hebt die op een andere manier opgebouwd is. Google vraagt in deze scenario’s wel wat hulp om te kunnen bepalen welke content specifiek voor mobiel en desktop is.

Er zijn 2 mogelijke scenario’s:

  1. De URL is dezelfde maar de HTML is verschillend.  Hier wordt gevraagd om de Vary HTTP Header te gebruiken om aan de smartphone variant van Googlebot duidelijk te maken dat de website gecrawld moet worden.
  2. Zowel de URL als de HTML zijn verschillend: Gebruik in deze situatie rel= alternate op de desktopversie van de website en een canonical op de mobiele versie.
In deze blogpost ga ik niet dieper ingaan op de technische details. Wil je graag alles correct implementeren dan kan je gebruik maken van de micro site die Google gemaakt heeft rond mobiele websites: https://developers.google.com/webmasters/smartphone-sites/

Meer weten? Advies nodig?

Kom gerust langs voor een kop koffie en een goed gesprek. Wijs geeft strategisch advies, en helpt bij het uitwerken en verbeteren van all things digital.

Gerelateerde cases

  • Online marketing voor JM-Bruneau

  • Contentrijke website voor Newtec

 

Al 3 reacties

Laat hier een reactie achter of contacteer ons via e-mail


schreef

Op je mobiele pagina's is het belangrijk om te zorgen dat het telefoonnummer eenvoudig kan worden aangeklikt. (dus echte text ipv plaatje) Mobiele browsers bieden op die manier namelijk een snelle manier van bellen. (immers, je zit al op je mobiel dus overtikken nummer hoeft niet en is erg onhandig)


schreef

Het is een enorme klus om voor een grote, dynamische website een mobiele applicatie te maken. Toch zullen alle (grote) bedrijven daar op den duur aan moeten gaan werken als de mobiele internet markt zo explosief blijft groeien als dat nu het geval is.


schreef

Ik heb inmiddels ook mijn eerste responsive website online staan. Vanaf de basis opbouwen met een responsive design is niet heel lastig. Ik vraag me inderdaad wel af, zoals jij zegt prijszoeken, hoe je een grote website als shell.com met al hun informatie responsive wilt maken.

Misschien kan het vrij eenvoudig door enkel de bestanden via je hosting op een nieuwe server met een responsive design te zetten, maar dit weet ik niet precies.

Responsive is de toekomst inderdaad.

Plaats een nieuwe reactie