Mobile Advertising

, # Online adverteren, # Mobile

Mobile is hot. Niet alleen bij de ‘hipsters’ waar de iPhone ondertussen is vastgegroeid aan de handpalm. Ons onderzoek toonde al aan dat het gebruik van mobiel internet in stijgende lijn is. Aan de surfer om te gaan exploreren wat de mogelijkheden zijn op dit mobiele web. Voor adverteerders vooral de opdracht om opportuniteiten te vinden om deze mobiele gebruikers op het juiste moment aan te spreken met de gepaste boodschap. Onderzoek toont namelijk aan dat maar liefst 80% actie onderneemt nadat er interactie was met een advertentie.

Wij hebben hier enkele tips opgesomd waarmee u alvast aan de slag kan binnen Google Adwords advertising.

Responsive?

Wanneer u wil dat uw mobiele campagnes enig succes hebben, moet u in de eerste plaats een aangepaste mobiele website hebben, of een site met een responsive design. Hebt u hier niet onmiddellijk budget voor, zorg er dan tenminste voor dat u een mobiele landingspagina heeft waar uw advertenties naar kunnen doorlinken. Voor een restaurant-site kunnen enkele icoontjes al wonderen doen: menu, telefoonnummer en een map. Enkele achterliggende, vereenvoudigde pagina’s en u bent vertrokken.

Een handige feature binnen Google Adwords, die daarnaast een oplossing biedt als u geen aangepaste mobiele site hebt, is de click-to-call optie: via deze advertentie-extensie stelt u bij de advertentie een telefoonnummer in. Wie de ad te zien krijgt op zijn mobieltje en klikt, wordt rechtstreeks doorverbonden naar uw call-center, telefoniste of wie er ook klaar zit om de telefoon te beantwoorden. Zorg ervoor dat je ad duidelijk aanspoort tot telefoneren voor advies, reservatie of bestelling, voor een nog hogere CTR. Zeker een aanrader voor brandname-campagnes.

De toekomst van apps

Dan kijken we ook even de andere kant op: u hebt reeds een fantastische responsive website. Meer nog: u hebt zelfs een handige app ontwikkeld rond uw business. Fantastisch, maar hoe krijg je die app op al die smartphones terecht? Wel, via de click-to-download extensie in Adwords kunt u advertenties opmaken met als optie een onmiddellijke download-link naar de app.
Of we draaien de rollen om. Er bestaan al duizenden mobiele applicaties, klaar om gedownload te worden via de app-market van IOS of Android. Lijken sommige van die populaire apps wel relevant om naast te staan blinken met uw bedrijfsnaam? Dan kan het interessant zijn om hierop te adverteren. Via dezelfde werkwijze als het kiezen van Onderwerpen binnen het Display Netwerk, kan je ook Categorieën van applicaties kiezen waar uw advertentie wel mooi zou staan.

Wat met tablets?

Bevindt u zich in de B2B sferen, dan hebben we nog een zeer goede tip: tablets! Binnen Adwords is het, meestal voor kost per conversie-redenen, vaak aangewezen om uw campagnes te pauzeren of het cpc-bod te verlagen ‘s avonds en in het weekend. Opgelet: is uw doelpubliek dat van de kleine of middelgrote ondernemer, dan kan het wel eens aangewezen zijn om op deze tijdstippen een tablets-campagne te laten lopen. De KMO-man, onderuitgezakt in de zetel voor televisie, maar wel met de tablet in de handen: wie weet waar hij na de werkuren toch nog allemaal op zoekt in functie van zijn zaak?

Opgelet!

Een ‘ethische correctheids’-tip dan: sinds de bekendmaking- enkele jaren terug- van de mogelijkheid tot adverteren op de namen van je concurrenten, hebben we hier eigenlijk vooral veel blijk gezien van gentlemen’s agreements: correcte afspraken tussen concullega’s om niet op elkaar te gaan adverteren. Mooi, lijkt het zo. Op desktop dan toch. Wie even zijn brandname ingeeft op mobiel, heeft grote kans om plots meer dan alleen de eigen advertentie te zien opduiken binnen de gesponsorde koppelingen.

Als afsluiter nog een laatste advies naar structuur toe: stel aparte campagnes op voor desktop, tablets of mobiel. Dit houdt het overzichtelijker en ook simpeler naar instellingen, targeting, budget en analyse toe.

Meer weten? Advies nodig?

Kom gerust langs voor een kop koffie en een goed gesprek. Wijs geeft strategisch advies, en helpt bij het uitwerken en verbeteren van all things digital.

Gerelateerde diensten

Gerelateerde cases

  • B2B E-commerce voor Van Remoortel

  • Online adverteren voor Stow

 

Al 3 reacties

Laat hier een reactie achter of contacteer ons via e-mail


schreef

Bedankt voor de goede tips. Ik denk dat het gebruik van mobiel internet zeker de komende jaren nog wel stijgt. Deze stijging zal voornamelijk te zien zijn bij 25-30+ verwacht ik, omdat die meestal wat later met dit soort "hipsters" trends meelopen. Verder is mobiel internet nog relatief nieuw, dus ben wel benieuwd naar de ontwikkelingen op dat gebied.


schreef

Interessant artikel! Ik ben zelf een internet marketeer en zie het mobiele gebruik ook steeds meer stijgen. Wat opvalt is dat bepaalde onderwerpen veel meer mobiele bezoekers krijgen, belangrijk dus om daarop de site goed te optimaliseren. Bezoekers via i-pads of andere tablets kunnen altijd zonder problemen op mijn websites terecht.


schreef

Het valt nog niet zo mee om je focus op alle platvormen te leggen. Zeker als je tijd beperkt is. Toch ga ik als volgende tap de mobile advertenties proberen en probeer zo toch mee te komen met de tijd. Bedankt

Plaats een nieuwe reactie