Mobiele website voor Flanders Image

, # Webdesign

Een tijdje geleden maakten we bij Netlash een nieuwe website voor Flanders Image. Flanders Image is een onderdeel van het Vlaams Audiovisueel Fonds dat verantwoordelijk is voor het promoten van de Vlaamse film in het buitenland. Nadat de nieuwe website volledig ontwikkeld en opgeleverd werd, werd aan Netlash gevraagd om ook een mobiele versie van de website te voorzien.

Voor de mobiele website werd de informatie-architectuur van de gewone website lichtjes gewijzigd om optimaal te kunnen voorzien in de behoeften van de mobiele surfer. Zo werd onder andere het hoofdmenu geoptimaliseerd: het item "Publications" bijvoorbeeld werd uit het hoofdmenu gehaald, omdat hieronder enkel grote pdf-bestanden te downloaden zijn. Dit is dus niet het soort informatie waar de mobiele surfer onmiddellijk naar op zoek is. Het item "Contact" werd dan weer in het hoofdmenu gezet in plaats van onder "About".

Ook de homepagina werd onder handen genomen: op de mobiele versie van de website staat prominent op de homepagina op welke festivals Flanders Image op dat moment aanwezig is (Find Flanders Image @) en welke Vlaamse films vandaag getoond worden op buitenlandse festivals (Screening today). Op die manier vinden gebruikers die ter plaatse zijn en naar de website van Flanders Image surfen onmiddellijk terug waar ze de stand van Flanders Image kunnen vinden. Verder worden ook de recentste nieuwsitems getoond op de homepagina, maar wel in een compactere versie dan op de normale website (enkel de datum en de titel worden getoond).

Ten slotte werden ook de filmpagina's geoptimaliseerd. In plaats van met verschillende subpagina's per film te werken werd bij de mobiele versie geopteerd om met openklapbare ondertitels te werken. Op die manier krijgt de bezoeker snel een overzicht van wat hij kan terugvinden op een filmfiche en wordt de pagina niet nodeloos lang.

Ook bij het uitwerken van de front-end werd rekening gehouden met de mogelijkheden van mobiele toestellen. Een goed voorbeeld hiervan zijn de formulieren: bij het e-mailveld en en zoekveld werd respectievelijk met input-type="e-mail" en input-type="search" gewerkt. Op die manier krijgen de gebruikers een aangepast toetsenbord te zien als ze tekst willen ingeven in één van deze velden.

Meer weten? Advies nodig?

Kom gerust langs voor een kop koffie en een goed gesprek. Wijs geeft strategisch advies, en helpt bij het uitwerken en verbeteren van all things digital.

Gerelateerde artikels

 

Al 9 reacties

Laat hier een reactie achter of contacteer ons via e-mail


schreef

“Dit is dus niet het soort informatie waar de mobiele surfer onmiddellijk naar op zoek is.”

Ik blijf het vreemd vinden om zulke veronderstellingen te maken over de gebruiker, puur op basis van het gebruikte apparaat. Wat als je nu net zo’n PDF-bestand nodig hebt? Merk op dat je een smartphone ook gewoon vanuit je zetel kan gebruiken.


schreef

@Mathis

Ik ben de eerste om dit mee te verdedigen: het apparaat dat een surfer gebruikt en de informatie waarnaar hij zoekt, zijn niet altijd verbonden met elkaar.

Merk dan ook op dat er bij Flanders Image geen typische mobiele website werd gemaakt: alle inhoud van de 'desktop-versie' is beschikbaar.

Ik zie dat collega Ad vooral de content geoptimaliseerd heeft voor mobiel gebruik.

Op de homepage is informatie *toegevoegd* die vooral door mobiele surfers geconsulteerd wordt.

De enige uitzondering zijn de PDF's. Die zijn, vermoed ik, weggelaten omdat ze simpelweg te groot zijn om ze vlot op een klein scherm te kunnen lezen.

Ik vind dat dat kan, vooral omdat het hier over randinformatie gaat.


schreef

Was er een speciale reden waarom ze een aparte website wilden? De meeste mobiele browsers kunnen perfect een normale website openen. Maar het resultaat mag er zeker zijn.


schreef

Ik vind het toch altijd prettiger om een aangepaste versie van een website te krijgen op mijn smartphone, die ik dan wel goed kan lezen op mijn scherm.

Als je teveel moet beginnen schuiven of de karakters zijn te klein om alles op het schermpje te krijgen, heb ik niet zo een goed gevoel bij een website.

Je kan er misschien altijd voor zorgen dat er een link staat waar de mobiele gebruiker toch de website voor de desktops te zien krijgt. Dan kunnen pdfs indien nodig ook nog altijd gedownload worden.


schreef

@Mathias @Bram: de pdf's werden inderdaad weggelaten omdat dit randinformatie betreft en niet tot de hoofdtaken van de mobiele surfers behoort. Een magazine dat voor A4 ontworpen is leest ook niet zo handig op een smartphone scherm.

@Kurt: er werd inderdaad een link naar de desktopversie voorzien in de footer


schreef

Ik zou de zware font niet inladen op de mobiele versie. Nog eens connecten naar Typekit is waarschijnlijk zeer traag op een EDGE connectie.

Ik zie niet in waarom er niet voor een responsive design gegaan is.

Er is geen link terug naar de mobiele site eens je op de desktop versie bent.

De slideshow op de homepage is niet klik/tapbaar terwijl dit het hoofdelement is?

Op de nieuwspagina wordt 1/3 van de layout ingenomen door de grote blokken met datums.


schreef

"bij het e-mailveld en en zoekveld werd respectievelijk met input-type="e-mail" en input-type="search" gewerkt. Op die manier krijgen de gebruikers een aangepast toetsenbord te zien als ze tekst willen ingeven in één van deze velden"

Cool! Dat wist ik niet. Thx!


schreef

@Wolf: enkele zeer goede suggesties.

Sommige keuzes zijn echter gemaakt in samenspraak met de klant, die bijvoorbeeld niet wou afwijken van het lettertype dat gebruikt wordt op de desktopversie.


schreef

Mooie website, vooral dat er rekening gehouden wordt met het type van veld bij inputfields is een teken van 'kennis'. Op de Ipad vind ik het storend als dit niet voorzien is, mensen zijn toch lui he...

Plaats een nieuwe reactie