Mobiel & strategie

, # Strategie, # Mobile

Uit onderzoek van collega Sven, blijkt dat op 1 miljoen bezoekers maar liefst 7% mobiel websites bezoekt. Dit is 3 maal meer dan 1 jaar geleden.
”En dan?”, vraagt u zich misschien af. Zet u schrap, want dit is slechts het begin...

Vlaanderen mobiel!

In 2011 bezat 40,4% van de Vlamingen een smartphone. Dit is een stijging met 16,9% ten opzichte van 2010. Iets meer dan de helft van die smartphone-bezitters beschikt ook over een data-abonnement.

Tablets zijn minder vertegenwoordigd bij de Vlamingen. 13,1% bezit er een en bij de grote meerderheid (2 op 3) is dat een iPad. Wie een tablet bezit, blijkt in de meeste gevallen ook eigenaar te zijn van meerdere mobiele platformen.

En 2012? Volgens onderzoeksbureau GfK werden er vorig jaar (2011) in België 650 000 smartphones verkocht. In 2012 zou dat volgens projecties met 250% stijgen tot 1 625 000.


De Vlaamse jeugd (12 tot 18 jaar oud) is zo mogelijk nog mobieler. Meer zelfs: smartphones zijn zo ingeburgerd bij onze toekomstige generatie dat internet zo vanzelfsprekend is als kraantjeswater. Het is pas vreemd als het er niet is.


81% van de Vlaamse jongeren heeft een gsm die op internet kan. 39% surft ook dagelijks op internet via z’n smartphone. De meerderheid via wifi-toegang. De relatief dure data-abonnementen werden in 2011 slechts door 11% van de jongeren gebruikt.

(bronnen: Digimeter report 4 – GfK Retail and Technology, april 2012 – Apestaartjaren 4, mei 2012)

Mobiel koopgedrag

Van zij die een smartphone hebben, kocht 8% al eens een dienst of service (apps of media niet meegerekend) via de smartphone. 40% hiervan, oftewel 3,2% van de smartphone bezitters, koopt maandelijks mobiel via de smartphone.

Wanneer een website geoptimaliseerd is voor mobiele platformen, verhoogt 26% zijn aankoop frequentie.
Tablets worden 3 keer zoveel gebruikt om aankopen via te doen dan smartphones.
Vaak gebeurt dat trouwens van thuis, in de zetel. Een mobiel apparaat wordt niet per se onderweg gebruikt.

Drie tips om de kans op een aankoop te vergroten:

  1. Zorg dat je website geoptimaliseerd is voor smartphones.
  2. Voorzie de juiste betalingsmogelijkheden d.m.v. credit/debetkaart en PayPal.
  3. Voorzie een cross-platform oplossing die mensen toelaat een aankoop later verder te zetten op een desktop / laptop / tablet. Liefst nog met een herinnering.

Mobiel scoren in Google: een must.

Niet elk product of elke dienst wordt vooral online gekocht. Maar ook wie de meeste klanten in ‘t echt bediend, kan handig inspelen op dat groeiend smartphone-gebruik.

Mobiele Belgen gebruiken hun smartphone namelijk massaal om prijzen te vergelijken en producten te vinden. Niet alleen 58% van de 18- tot 29-jarigen doet dit regelmatig, ook 55% van de 30- tot 49-jarigen kijkt en vergelijkt mobiel.

Bezochte mobiele zoekresultaat pagina's in België
  Smartphone Computer
Enkel de eerste pagina 58% 20%
De eerste 2 pagina's 21% 29%
De eerste 5 pagina's 7% 24%
Meer dan 5 pagina's 3% 24%
Q: How many search result pages do you look at, when conducting a search with your ... ?
Source: Think with Google; Smartphone users

Wanneer we naar ‘iets’ zoeken op onze smartphone, dan moet dit ook snel gaan. Dit merken we duidelijk aan het aantal zoekresultaten dat via o.a. Google bezocht worden. Waar 24% bereid is om meer dan 5 pagina's te bezoeken via zijn computer, is nog geen 10% bereid om meer dan 2 pagina’s te bezoeken op de smartphone.

Een mobiele topplaats op de juiste zoekwoorden binnen zoekmachines is dus een must!

Wie via z’n smartphone lokale informatie zoekt en jou tegenkomt in de top 2 resultaten, gaat in 84% van de gevallen ook actie ondernemen:

Ondernomen acties door mobiele Belgen na het zoeken van lokale informatie

Mobiel in de winkel

Maar ook wanneer smartphone gebruikers in de winkel zijn, kunnen winkeliers niet langer op hun lauweren rusten. Vooral mannen (12%) vergelijken het product in de winkel waar ze voor staan. Dit is bijna 2 maal zo veel als vrouwen (7%). Hoe jonger de potentiële koper, hoe meer er vergeleken wordt. Wanneer er een betere prijs gevonden wordt in een naburige winkel, gaat 13% naar daar voor de effectieve aankoop.

En het gaat nog verder. Elke klant die je vandaag verliest via smartphone, is mogelijk een permanent verlies. Recente cijfers van Compuware tonen aan dat 61% van de consumenten waarschijnlijk niet terugkeert naar de website als die niet goed werkte op hun smartphone.

Dit heeft ook invloed op mobiele advertenties: veel meer dan op grote schermen moet hier goed gelet worden op de positieve ervaring. Dit heeft niet alleen een invloed op het aankoopgedrag, maar ook de effectiviteit van advertenties staan hierdoor extra onder druk.

(bronnen: Tradedoubler June 2012; Mobile Planet Smartphone Research 2012 - Google; SiteOp.mobi; InSites Consulting 5 juni 2012; Consumer Barometer)

Conclusie

De smartphone is ingeburgerd en het mobiel surfen stijgt. Bij de jeugd gaat het nog veel sneller. Mobiel surfen wordt binnenkort de norm, ook in België.

Vandaag mist een gemiddelde retailer 5,6% van de aankopen als z’n website niet vlot navigeert via mobiele apparaten. Dat bounce rates voor mobiele toestellen gemiddeld 10% hoger zijn dan voor desktop, is dus geen reden om niet in mobiel te investeren.

En zelfs als mobiele aankopen op zich laten wachten, de echte invloed (vandaag) van mobiel is potentiële klanten niet enkel naar je winkel te krijgen, maar ze er ook te houden.

We geven nog eens mee hoe je hier best op inspeelt:

  • Scoor hoog in Google op mobiele apparaten, al dan niet via mobiel adverteren
  • Voorzie een website die optimaal werkt op mobiele apparaten (dit heeft het grootste positieve effect op smartphone gebruikers én Google houdt hier rekening mee)
  • Heb je competitieve prijzen? Zorg dat ze makkelijk vindbaar zijn voor mobiele surfers; zij vergelijken massaal terwijl ze winkelen.
  • Laat smartphone gebruikers toe om een aankoop later af te ronden op de computer

Leuke extra : speel het spel juist, en nu en dan kan je een klant van bij de concurrentie overtuigen bij jou te komen!

(Photo : Incase.)

Meer weten? Advies nodig?

Kom gerust langs voor een kop koffie en een goed gesprek. Wijs geeft strategisch advies, en helpt bij het uitwerken en verbeteren van all things digital.

Gerelateerde diensten

Gerelateerde cases

  • Unieke branding, website en launch campaign voor Ferret

  • Responsive website voor Delta Lloyd

 

Al 14 reacties

Laat hier een reactie achter of contacteer ons via e-mail


schreef

Wat betekent dit concreet voor de zelfstandige ondernemer?

- kiezen voor een responsive website?

- kiezen voor een website waar ook een mobiele versie van bestaat?

- kiezen voor een mobiele website zondermeer?


schreef

Op Twitter werd net een interessante blogpost gedeeld. Eentje die perfect beantwoordt aan onze vraag van 2 dagen geleden.

Bovendien ook nog een bijzonder kwalitatief artikel dat uitvoerig ingaat op de problematiek van een responsive design versus een mobile website. Vandaar dat ik het langs deze weg deel: http://www.driesbultynck.be/seo/responsive-web-design/


schreef

Dit is een van de eerste posts die ik lees die ook rekening houdt met het koopgedrag bij het online surfen met smartphone en tablet. En ik ben toch verschoten van het aantal aankopen via mobiel.

Wat zou je voorstellen als optimalisatie voor de smartphone. Een volledig nieuw website design enkel voor de smartphone. Of eerder het bestaande design aanpassen voor makkelijker combinatie gebruik met een smartphone of desktop?


schreef

@Bram @zelfstandigen.be lees zeker eens de vervolg blog van Wijze Ad http://wijs.be/trends-inzichten/blog/detail/native-app-of-web-app

Er is niet 1 "juiste" oplossing denk ik, maar het hangt af van een aantal factoren. Enerzijds is er natuurlijk budget en time-to-market. Anderzijds hangt het ook af van de content van de huidige website, de producten, de concurrentie, ...

Bv: Je merkt dat 80% van de mobiele bezoeken gebeuren binnen de stad waar je een fysieke winkel hebt, en je hebt een prijs voordeel over de naburige winkels. De huidige desktop site speelt echter niet zo sterk op prijs, gezien er online veel goedkopere alternatieven zijn, en gratis levering veel belangrijker is gebleken. In dit geval kan het op het eerste zicht mogelijk efficiënter zijn om te starten met een sub-mobiele site, waar je het prijsverschil uitspeelt, en een map waar je de route weergeeft naar jouw winkel, met een optie om al even contact op te nemen om bv. de voorraad te checken.

Het gebruik van tablets kan dan weer maken dat (alhoewel mobiel, veel thuis vanuit de zetel gebruikt) een responsive site volstaat of prioritair is, omdat mensen hetzelfde navigeer gedrag vertonen.

Je moet dus o.a. de verschillen afwegen in noden en USP's, een stap terugzetten, en wikken en wegen wat ideaal voor jou(w klanten) zou zijn.

Pietel

Pietel
schreef

IAB heeft vrij accurate data die het bezit en gebruik van smartphones in België schetsen. Eigen onderzoek is fijn, maar als er betere data bestaan, altijd handig om te refereren.


schreef

Leuk artikel, in Amerika is het zelfs zo dat meer mensen een smartphone bezitten dan een desktop. Mobiel internet zal komende jaren alleen maar groeien.


schreef

Wat ik bij mijn eigen traffic merk is nog verbazender; 40% komt mobiel binnen. Ik heb nog geen mobiele site dus ongetwijfeld verlies ik veel conversie daardoor. Ik ben benieuwd hoe jullie deze studie hebben gedaan en op basis van hoeveel sites. Bedankt voor het delen in elk geval, nu weet ik dat er ECHT iets aan mijn conversie gedaan moet worden nu.


schreef

vroeger kreeg ik vor mijn eerste commnunie een tent om te gaan kamperen. Nu krijgen ze een smartphone.

De jeugd groeit hier bij manier van spreken vanaf de eeste levensjaren mee op. Dus...

logisch dat dat je via de mobiele telefoon meer mensen kunt bereiken.


schreef

Wat zou je voorstellen als optimalisatie voor de smartphone. Een volledig nieuw website design enkel voor de smartphone. Of eerder het bestaande design aanpassen voor makkelijker combinatie gebruik met een smartphone of desktop?


schreef

Hi vrlux,

Bij Wijs zijn we grote voorstander van responsive design. Dit zorgt er voor dat jouw website ongeacht het scherm optimaal te bekijken is. Natuurlijk hangt dit ook deels af van jouw doelgroep, jouw huidige website, doelstellingen, ... .

Neem gerust eens contact op met ons als je meer informatie wilt ;)

Wat meer info over responsive design vind je alvast op de volgende link:

http://wijs.be/nl/diensten/ontwerpen-bouwen/responsive-design

Voorbeeld van een responsive site is Rock Werchter http://wijs.be/nl/portfolio/detail/responsive-website-voor-rock-werchter


schreef

Men kan gerust stellen dat de mobieltjes in de lift zitten, als men ervan uitgaat dat over enkele jaren de smarphone in het lichaam kan worden geintergreerd dan weet men genoeg.


schreef

Wat ik bij mijn eigen traffic merk is nog verbazender; 40% komt mobiel binnen. Ik heb nog geen mobiele site dus ongetwijfeld verlies ik veel conversie daardoor.


schreef

Toen ik enkele maanden geleden eens in mijn google analytics dook, schrok ik mij inderdaad een hoedje. Het bouncepercentage van de mobiele surfers lag 2 keer zo hoog dan bij de desktopsurfers. Mijn site was niet aangepast, zo bleek.

Gelukkig was het aantal bezoekers relatief beperkt maar dit zal in de toekomst ongetwijfeld spectaculair stijgen.


schreef

Natuurlijk hangt dit ook deels af van jouw doelgroep, jouw huidige website, doelstellingen, Men kan gerust stellen dat de mobieltjes in de lift zitten, als men ervan uitgaat dat over enkele jaren de smarphone in het lichaam kan worden geintergreerd dan weet men genoeg.

Plaats een nieuwe reactie