IA voor mobiele websites

, # Usability & user experience, # Mobile

Wat is een goeie website? In de meeste gevallen is dat een website met goeie conversie. Als informatie-architect is het mijn taak om de structuur van de website zo uit te denken dat het op elke pagina snel duidelijk is hoe je dichter bij je doel kan geraken.

Nu mobiel surfen populairder wordt, groeit ook de vraag naar mobiele websites. Maar wat is dat, een mobiele website? Een website die geoptimaliseerd is voor de iPhone? Of voor alle soorten smartphones? En wat dan met tablet-computers?

Je zou voor elk soort toestel (smartphone, tablet computer, gewone computer, ...) een aparte, geoptimaliseerde website kunnen maken. Die ideale situatie is economisch gezien niet altijd haalbaar. Ik ben er tegelijk van overtuigd dat dit ook niet altijd nodig is.

Het moet mogelijk zijn om een website zo te maken dat die zowel op smartphones, op gewone computers als op alles wat daartussen zit, goed werkt. Het is daarbij belangrijk dat de website eerst goed uitgedacht wordt voor gebruik op een mobiel toestel. En pas daarna, gebaseerd op die mobiele werking, voor de klassieke laptops en desktopcomputers.

Waarom eerst over mobiel nadenken?

In november 2009 lanceerde Luke Wroblewski de stelling: "Design for mobile first".

Hij stelt dat de gebruikers van morgen méér mobiel online zullen zijn dan via een desktop. Gartner onderschrijft deze stelling: "By 2013, mobile phones will overtake PCs as the most common Web access device worldwide." In datzelfde artikel schrijft men trouwens ook dat mensen op een mobiel toestel minder vaak willen klikken om de juiste info te vinden.

De websites van morgen moeten dus in de eerste plaats geoptimaliseerd worden voor mobiele toestellen en daarna pas voor desktop. Dat dit op web-ontwerpers impact heeft, ligt voor de hand. Een mobiel toestel is vaak een toestel met een klein schermpje. Maar het gaat verder: ook de bandbreedte, de manier waarop je de website bedient en de hoeveelheid informatie op een pagina beïnvloeden de gebruikservaring.

Mobiele toestellen: waar rekening mee houden?

"Mobiel surfen is surfen op een mobiel apparaat." Dat is veel te wazig. Smartphones, tablets, netbooks, laptops, ... dat zijn allemaal mobiele apparaten met zeer verschillende karakteristieken.

Als je alle soorten toestellen op een rijtje zet, dan zijn er 3 karakteristieken waarbij er per type toestel altijd minstens eentje grondig verschilt:

1. De grootte van het scherm

  • Smartphone: zeer klein
  • Tablet: gemiddeld
  • (Laptop of desktop: gemiddeld tot groot)

2. Het soort input device dat gebruikt wordt

  • Smartphone: touch screen
  • Tablet: touch screen
  • (Laptop of desktop: touch pad en/of muis en toetsenbord)

3. De snelheid waarmee uitgebreide pagina's worden geladen

  • Smartphone: meestal traag
  • Tablet: meestal snel
  • (Laptop of desktop: meestal snel)

Een website die op alle soorten toestellen goed dient te werken, moet dus met al die karakteristieken rekening houden.

Gevolgen voor informatie-architecten

In een volgend artikel schets ik hoe ik – als informatie-architect –  inspeel op die karakteristieken en hun verschillende invullingen.

Alvast een aantal punten waarop ik dieper zal ingaan:

  • Elk onderwerp moet een aparte pagina krijgen.
  • Wat met de rechterbalk?
  • Op een touch-screen kan je niet hoveren.
  • Smartphones hebben vaak geen volwaardig toetsenbord.

Je zal trouwens merken dat veel antwoorden ook perfect toepasbaar zijn op websites die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiele toestellen.

Meer weten? Advies nodig?

Kom gerust langs voor een kop koffie en een goed gesprek. Wijs geeft strategisch advies, en helpt bij het uitwerken en verbeteren van all things digital.

Gerelateerde cases

  • Focus op storytelling bij nieuwe site voor DENK!

  • Openminds, de partner voor uw hosting!

Gerelateerde artikels

 

Al 13 reacties

Laat hier een reactie achter of contacteer ons via e-mail


schreef

Ik begrijp de illustratie bij het artikel niet, een iPhone heeft custom UI voor een select box, en hier lijkt er een select box van Mac OS op een iPhone geplakt.

Ik zou er niet van uit gaan dat de internetverbinding van een tablet meestal snel is. Ik zou er zelfs over het algemeen niet van uit gaan dat een verbinding sneller is dan 2Mbps. Dezer dagen wordt er wel eens gesmeten met foto's van 500, 750, 1000kb als achtergronden. Slecht idee.

Ben benieuwd naar de reeks.

Dries

Dries
schreef

Dat niet alleen, maar vooral ook wie is je doelgroep en hoe lezen die op mobile. Een Mobile site moet een aanvulling zijn voor iets wat je mist via desktop en die moet héél basic zijn. Key features. Ik denk dat je moet relativeren... mobile sites zijn en worden niet hot, de architectuur en het nu bepaalde het medium, meer niet.

Er zijn desktop sites die gerust eerst beter kunnen waardoor de overschakeling naar een mobile site veel meer zou en zal kunnen opleveren (op gebied van architectuur, goed omgaan met content, gericht sturen van users, ...)

Ik zou eerder gaan voor tablet geoptimaliseerde sites ipv mobile geoptimaliseerde sites.


schreef

Dit zijn inderdaad de basisregels voor een mobiele website.

Veel interessanter is - voor informatie architecten - is volgens mij de context waarin het device zich bevindt.

Welke informatie is binnen welke context relevant? En hoe kunnen we device specifieke eigenschappen gebruiken om de informatie van nog meer relevantie te voorzien...

Overigens: "Smartphone: touch screen"? What about de blackberry.


schreef

@Johan

ik ben er hier van uit gegaan dat een tablet in de meeste gevallen binnenshuis wordt gebruikt, met een wifi-verbinding. Misschien is dat inderdaad te optimistisch.

@Dries

Daar ben ik het niet mee eens. Alle cijfers voorspellen dat surfen via een mobiel toestel binnenkort hard zal stijgen. Hetgeen je aan die mobiele surfers toont mag dus zeker niet alleen een aanvullende site met de key features zijn.

Mijn uitgangspunt:

1. Bouw 1 website die goed werkt voor smartphones > tablets > desktops. Goeie werking op mobiele toestellen is daarbij het belangrijkste.

2. Heb je nog budget over of kent je website / web-app een zeer specifiek toestel-afhankelijk gebruik: maak dan extra, toestel-geoptimaliseerde versies.

(3. Bouw geen native app als een web app dezelfde functionaliteit kan bieden.)

@Michel

Kan je daar een praktisch voorbeeld van geven? Met uitzondering van iemands locatie kan ik niet meteen iets bedenken.


schreef

Bram, je artikel is heel herkenbaar. Ik weet een voorbeeld van een website die op nagenoeg alle devices goed werkt. Zie http://overdewebsite.helenahoeve.nl/ontwerpen.htm

Heb jij nog meer voorbeelden?


schreef

@Hans

Da's zeker geen slecht voorbeeld. Je website werkt handiger op een smartphone dan veel van de grote websites.

Toch denk ik dat het nog beter kan. In mijn volgend artikel geef ik tips.


schreef

@Bram Ik ben erg benieuwd.


schreef

Ik heb er vooralsnog redelijk wat moeite mee om mijn site optimaal op alle browsers en devices te krijgen. Ik ben erg benieuwd naar je tips Bram.


schreef

@Hans

Je zegt:

(3. Bouw geen native app als een web app dezelfde functionaliteit kan bieden.)

Dit vind ik niet helemaal correct.

Een native app biedt wel degelijk voordelen tov een web app! Een heleboel zelfs. De vraag die je je wel moet stellen is: Zijn de voordelen die een native app biedt ook daadwerkelijk voordelen in de ogen van de eindgebruiker..


schreef

@Daan

Er werd dan ook gezegd "als een web app dezelfde functionaliteit kan bieden".

Het feit dat je geen software moet installeren, en dus niet langs de "market" moet passeren is al voordeel genoeg om in dit geval te pleiten voor een web app.

Komt daar nog bij dat je met een web app onmiddellijk alle platformen bereikt, terwijl je bij een mobile app voor ieder platform een andere implementatie kan schrijven.

Als de trend in server en desktopcomputing "the cloud" is, waarom zou dit dan ook niet zo zijn op een mobiel platform, en waarom zou de browser niet als toegangspoort kunnen fungeren tot alle andere apps?


schreef

Ik denk dat het ook moeilijk is om je website op alle browsers en besturingssystemen van mobiele apparaten te krijgen. Maar het is essentieel om deze trend te volgen en op de hoogte te blijven van wat er mogelijk is. Wat dat betreft voegt een blog zoals dit veel waarde toe.


schreef

Interessant onderwerp!

Wij hebben een aantal mobiele websites ontwikkeld de over de afgelopen drie maanden en da nadruk ligt altijd op de navigatie.

Op de home pagina moet het menu groot en duidelijk zijn en een groot gedeelte van het scherm in nemen. Sommige websites krijgen een aparte sub navigatie, in plaats van drop down menus etc.

De BBC (http://www.bbc.co.uk) heeft een ontzettend goede mobiele website. Zeker de moeite waard om te bekijken!


schreef

Interessant onderwerp!

Wij overwegen om een mobiele site te gaan maken. Maar twijfelen nog of een aparte mobiele website wel toegevoegde waarde gaat brengen. Dit artikel en de reacties geven ons weer de nodige input bij onze besluitvormin waarvoor onze dank.

Plaats een nieuwe reactie