Google lanceert de toekomst van Digital Analytics: Analytics Premium

, # Web analytics

Nu editie v5 uitvoerig getest werd, krijgt Google Analytics er een betaalde versie bij: Google Analytics Premium. Na al die jaren van dataregistratie en exponentiële toename van het aantal gebruikers, besluit Google eindelijk dat een Digital Analytics tool meer moet kunnen presenteren met al deze geregistreerde data. De uitkomst kan met andere woorden intelligenter ingezet worden. Met de lancering van Google Analytics Premium maakt Google dan ook een straffe sprong voorwaarts op vlak van attributie- en engagementmodellen, multisessie-analyses en funnel visualisaties.

Voor alle duidelijkheid: de v5 editie van Google Analytics blijft uiteraard beschikbaar én gratis. Meer nog, daar besteedt Google de komende tijd zelfs de meeste aandacht aan. Gisteren kondigde Lucas Pettinati, Lead User Experience Designer in het Google Analytics team, al een reeks ingrijpende updates in v5 aan. Ook een dashboard met sommige realtime statistieken komt eraan.

Met de lancering van een betalende premium versie richt Google Analytics zich dan ook niet op het leeuwendeel van gebruikers die volstrekt tevreden zijn met de basisversie van de tool. Slechts een kleine minderheid voelde echter al langer de behoefte aan meer geavanceerde analysetechnieken en een waterdichte service level agreement. Het is deze niche die nu ook op de wenken bediend wordt.

Met de Premium Analytics versie voert Google bovendien de druk op de markt van betaalde tools op. De concurrentie wordt natuurlijk moordend als Webtrends, Omniture, Digital Analytix (voorheen Sitestat) hier geen antwoord op weten te formuleren.

De meest spectaculaire nieuwe features van Google Analytics Premium zijn de visit flow, goal flow en navigation flow. Met behulp van de visit flow kan je bijvoorbeeld de verschillende trajecten en transities van bron over bestemmingspagina tot 10 interactiepunten visualiseren en de drop-offs integraal in kaart brengen. De user experience van deze visit flow is ronduit verbluffend.

Google Analytics Premium visits flow

Bijzonder interessant bij de navigation flow is de mogelijkheid om paginagroepen zelf samen te stellen en te analyseren. De verregaande integratie van AdWords in Analytics Premium, waarbij ad teksten vanuit het Analytics Premium dashboard geoptimaliseerd kunnen worden, staat zelfs toe om remarketing campagnes in te stellen op deze selectie van paginagroepen.

Wat hebben de rapporten in Google Analytics Premium verder nog aan inzichten te bieden? Naast flow visualisaties en mediamix modelling verwachten we ook marketing inzichten op basis van benchmark cijfers te genereren, de levensduur van bezoeken te waarderen, sitelinks te rapporteren, databases te integreren met GA, een API met heroïsche capaciteiten te ontdekken, etc. Ook de toegangsprofielen worden uitgebreid en de modus voor snelle toegang verdwijnt waardoor we eindelijk unsampled reports kunnen bemachtigen!

Meer weten? Advies nodig?

Kom gerust langs voor een kop koffie en een goed gesprek. Wijs geeft strategisch advies, en helpt bij het uitwerken en verbeteren van all things digital.

 

Laat hier een reactie achter of contacteer ons via e-mail

Plaats een nieuwe reactie