10 tips voor een website die werkt

, # Usability & user experience, # Conversieoptimalisatie

Binnenkort spreek ik op de KMO-IT Inspiratiedagen, over bruikbaarheid van websites.

Ter promotie hiervan maakte KMO-IT een magazine, dat als bijlage bij Z.O. (het blaadje van Unizo) in november verdeeld werd. Tom van Schrijf.be vertaalde hiervoor mijn presentatie 10 tips voor een bruikbare website in een vlot artikel:

Tien tips voor een website die werkt

Webspecialist Bart De Waele (netlash) klapt uit de biecht

Tip 1: Blijf consistent in de opbouw


Voldoe aan de verwachtingen van uw bezoekers. Verras met inhoud en niet met opbouw. Bewaart u de samenhang? Dan bewaart uw bezoeker het overzicht op uw website. En weet hij waar hij vandaan komt, waar hij is en waar hij naartoe kan. Geef uw bezoekers daarom voldoende houvast, in de vorm die hij kent van andere websites. Voorbeeld? Zet uw logo linksboven, waar iedereen het verwacht.

Tip 2: Ga niet over de schreef met letters



Het web is tekst. En toch leest de surfer niet op het web. Hij scant uw website. Maak uw website dan ook scanbaar. Kies voor korte zinnen – niet meer dan 55 tekens per regel. Trek de aandacht met tussentitels. Gebruik schaalbare lettertypes die de gebruiker zelf vergroot of verkleint zoals hij wil. Vermijd HOOFDLETTERS en ga voor schreefloze lettertypes zoals Verdana of Arial.

Tip 3: Maak de inhoud draagbaar


Breng de berg naar Mohamed. Probeer niet wanhopig bezoekers te lokken naar uw website, maar breng uw inhoud naar plaatsen mét bezoekers. Hoe? RSS-feeds voeden geïnteresseerden met alle inhoudelijke wijzigingen op uw website. En met API’s (Application Programming Interface) krijgen ook derden toegang tot uw gegevens.

Tip 4: Streef naar snelheid



Surfers zijn ongeduldig. En willen meteen op de goede golf zitten. Zorg ervoor dat uw website snel laadt en uw bezoekers snel en intuïtief door de inhoud en de navigatiestructuur van uw website loodst. Op www.websiteoptimization.com test u de snelheid van uw website.

Tip 5: Breek de stilte



 Stilstaand water verdampt. Alleen als u uw website inhoudelijk voldoende vernieuwt, blijven uw bezoekers hem een bezoek waard vinden. Publiceer daarom regelmatig nieuwe informatie. Bied uw bezoekers een meerwaarde en houd het relevant. Met een Content Management Systeem (CMS) doet u dit moeiteloos zelf – zonder de hulp van IT’ers.

Tip 6: Maak uw website toegankelijk



Pc of Apple? Explorer of Firefox? Bouw een website die vriendjes is met alle browsers en platformen. En denk ook aan de mobiele surfer. www.anysurfer.be beoordeelt de toegankelijkheid van uw website. Nuttig om uw site te optimaliseren voor blinden of slechtzienden, én voor de oudere silver surfers.

Tip 7: Zoek de meerwaarde van technologie



Flash-animaties, podcasts of videostreams? Laat u het hoofd niet op hol brengen door technologische snufjes. Maar zoek elke keer de meerwaarde voor u op de kar springt. Zie technologie als een middel, niet als een doel.

Tip 8: Zet uw bezoekers aan tot interactie



 Prikkel de wisselwerking met uw doelgroep. Hoe? Daag bezoekers uit met een onlinequiz. Laat ze hun mening geven bij de ontwikkeling van nieuwe toepassingen. Bied ruimte aan hun reacties. Laat hen uw producten of artikels quoteren. Kortom, laat hen de inhoud van uw website bepalen.

Tip 9: Behandel uw bezoekers als mensen



 Web 2.0 gomt de grens tussen organisatie en publiek weg. Web 2.0 is meer dan een look met pastelkleuren, pastilles en afgeronde hoeken. Het is een strategie waarbij u niet uw website centraal stelt - wel de gebruikers ervan. En dat zijn mensen. Behandel hen dus ook als mensen.

Tip 10: Mik op de totaalervaring


Wilt u uw website gebruikersvriendelijker houden? Behoud dan het overzicht en blijf de gebruiker centraal stellen. En bekijk het volledige plaatje. Een prachtig design zonder inhoud? Of een schat aan informatie die even waardevol als onvindbaar is? Houd altijd rekening met de totaalervaring van de gebruiker.

Meer info over de KMO-IT inspiratiedagen vind je hier. De presentatie zelf kan je hier zelf doornemen.

Meer weten? Advies nodig?

Kom gerust langs voor een kop koffie en een goed gesprek. Wijs geeft strategisch advies, en helpt bij het uitwerken en verbeteren van all things digital.

Gerelateerde cases

  • 4 maal meer online opbrengsten - Hans Anders

  • Webshop voor Pasco

Gerelateerde artikels

 

Al 96 reacties

Laat hier een reactie achter of contacteer ons via e-mail


schreef

Erg interessant allemaal. Nota: slechte link bij tip vier.


schreef

Bedankt voor de tip, Stijn. Link is aangepast.


schreef

Dit is een meerwaarde als de navigatie heel goed werkt. Anders werkt dit tegengesteld en is het onduidelijk en verwarrend wat nu precies wordt aangeboden. Je kan dit ook steeds oplossen door met verschillende kleinere site naast elkaar te werken.


schreef

Ter verduidelijking: mijn bovenstaande post was natuurlijk een reactie op tip 10: Mik op de totaalervaring.


schreef

Mooie tips allemaal, thanks for the tip :D


schreef

Goed artikel en duidelijk beschreven!


schreef

Vrij duidelijke tips. Ben toch op zoek naar de tip die echt werkelijk alles verandert, maar die zal er wel niet zijn...


schreef

Over snelheid zijn ze sinds dat google het bekend heeft gemaakt veel over bezig.

Ik denk persoonlijk dat het niet zo veel gaat uitmaken qua ranking maar dat je het inderdaad eerder moet doen voor je bezoekers.


schreef

Bedankt voor deze tips


schreef

Bedankt, dit zijn goede tips.


schreef

Fantastische tips, erg handig!


schreef

Vrij duidelijke tips. Ben toch op zoek naar de tip die echt werkelijk alles verandert, maar die zal er wel niet zijn...


schreef

Top 10 nuttigste tips. Ik zal zeker toepassen.


schreef

Bart,

Ik heb een vraagje over dat 'scannen' van zinnen. Volgens Susan Weinschenk (en zij is heus niet de enige) hebben mensen inderdaad een voorkeur voor korte zinnen. Die zijn makkelijker scanbaar.

Maar nu komt het, als we de performantie gaan meten, dan blijkt dat mensen betere resultaten halen met langere zinnen. Ze lezen deze sneller en maken minder fouten.

Susan adviseert dan ook om een keuze te maken tussen voorkeur of performantie.

Alleen vraag ik me af hoe je die keuze moet maken.

Zelf denk ik dat je voor korte, vluchtige informatie best korte zinnen kunt gebruiken en voor waardevolle diepe en uitgebreide content beter kunt overstappen op lange zinnen.

Misschien kan je in het laatste geval dit combineren: starten met korte zinnen, om de gebruiker te pleasen en daarna overstappen op langere zinnen om hem het comfort te geven dat hij nodig heeft.

Maar wat is jouw mening hierover?


schreef

Ik houd van Tip 6, Maak uw website toegankelijk

. Ik heb niet aan denken, dus bedankt.


schreef

Als bouwer van website's weet ik hoe vervelend het is als je website niet compatibel is met andere browsers. Zo heeft Internet Explorer vaak een andere manier van code interpreteren. Verder zijn dit nuttige tips, een website moet zo gebruikersvriendelijk zijn als maar kan.


schreef

Dank voor de tips! Ik zal er snel mee aan de slag gaan.. Nog genoeg werk te verrichten!


schreef

Bedankt voor de tips, erg nuttige informatie bij het bouwen van een website.


schreef

Knap artikel.

Elke tip op zich biedt een meerwaarde. Het is echter vooral tip 3 die in de toekomst zal domineren tegenover de andere..

Wanneer je gegevens uit meerdere bronnen wilt combineren en gezamenlijk presenteren aan derden (Web 3.0 gedachte) komt het belang van een publieke open API van een website naar voren..


schreef

@Herax: verschillende kleinere sites naast elkaar bieden dan weer andere nadelen, die waarschijnlijk niet opwegen ten opzichte van de voordelen..


schreef

Leuke opsomming en tijdloos


schreef

Vrij duidelijke tips. Ben toch op zoek naar de tip die echt werkelijk alles verandert, maar die zal er wel niet zijn.


schreef

Bedankt voor deze tips


schreef

De laatste tijd veel bezig geweest met kleinere webshops.

Daar komen quasi altijd dezelfde 10 usability problemen naar boven:

http://usability-vlaanderen.blogspot.com/2010/08/10-tips-om-de-gebruiksvriendelijkheid.html">10 tips om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verhogen


schreef

Easily, the post is really the greatest on this laudable topic. I concur with your conclusions and will thirstily look forward to your future updates. Saying thanks will not just be sufficient, for the fantastic c lucidity in your writing. I will instantly grab your rss feed to stay privy of any updates. Solid work and much success in your business enterprise!


schreef

Ik houd van Tip 6, Maak uw website toegankelijk

. Ik heb niet aan denken, dus bedankt.


schreef

Bedankt voor deze tips


schreef

Top 10 nuttigste tips. Ik zal zeker toepassen.


schreef

Bedankt voor deze tips


schreef

Leuke opsomming en tijdloos


schreef

Er zijn nog geen tweets over dit artikel.


schreef

Erg goede tips, ik kan niet anders zeggen! Misschien nog een extra tip toevoegen in de vorm van "conversie optimalisatie" of "conversie nazorg"? Een website is uiteraard nooit af. Het kan nooit kwaad om via Analytics een kijkje te nemen bij pagina's die nog gefinetuned kunnen worden.


schreef

Maar nu komt het, als we de performantie gaan meten, dan blijkt dat mensen betere resultaten halen met langere zinnen. Ze lezen deze sneller en maken minder fouten.


schreef

Goede Tips, Ik ontwikkel zelf ook websites en kan me hier goed in vinden. Bedankt voor het delen.


schreef

"Meet the expectations of your visitors. Surprise with content and not structure"

, very effective.


schreef

Handige tips, mijn ervaring is dat website inderdaad overzichtelijk en snel leesbaar moeten zijn. Kort en krachtig, gefocust op waar de bezoeker voor komt.


schreef

Tip 4 wordt ook steeds belangrijker, aangezien Google ook de pagina laadtijd meenemt in de berekeningen voor de SERPS. Een website die snel laadt kan dus voordelen opleveren.

Daarnaast is Tip 2 ook goed. Een schreeuwerige website wil niemand zien.


schreef

Voldoen aan de verwachtingen van uw bezoekers. Verras met inhoud en niet de structuur, zeer effectief


schreef

Bedankt voor deze tips

Als bouwer van website's weet ik hoe vervelend het is als je website niet compatibel is met andere browsers.


schreef

Tip 4 kan ik niet genoeg benadrukken: snelheid is ontzettend belangrijk. Hou altijd rekening met de richtlijnen van Google's Pagespeed en Yahoo's Yslow. Dit zijn ontzettend belangrijke factoren voor performance!


schreef

Snelheid van website is inderdaad een belangrijk onderdeel wat vaak vergeten wordt. Als ik 5 sec een zandloper zie, klik ik ook weg...


schreef

Zeggen dankzij zal niet alleen voldoende, voor de fantastische c luciditeit in uw schrijven. Ik zal meteen grijp uw RSS-feed om ingewijd van eventuele updates blijven. Gedegen werk en veel succes in uw onderneming!


schreef

Fantastische tips, erg handig!


schreef

Ben toch op zoek naar de tip die echt werkelijk alles verandert, maar die zal er wel niet zijn.


schreef

Een website die actueel is en de bezoeker verse informatie geeft is ook zeer gewenst, wat heb je tenslotte aan informatie die achterhaald is?


schreef

Een website die up to date informatie verstrekt is ook belangrijk, wat heb je aan informatie als het achterhaald is?


schreef

bedankt voor deze informatie. Als ik ooit beslis om toch wel meerdere sites te bouwen zal ik dit zeker weten meenemen in mijn project


schreef

Mooie tips allemaal, thanks for the tip :D


schreef

Als ik 5 sec een zandloper zie, klik ik ook weg...


schreef

Duidelijke tips die elke webmaster moet kennen. Ik zie nog te vaak onsamenhangende websites waardoor de bezoeker spontaan in een doolhof terecht komt.


schreef

Praktische tips en zeer bruikbaar!


schreef

Uitstekende tips. Eenvoudig en gezond verstand, maar vaak over het hoofd gezien of vergeten. Ik zal verwijzen naar dit elke keer als ik het ontwerpen van een nieuwe site


schreef

Goede tips, maar terug links zijn de belangrijkste.


schreef

Zeer bruikbare tips! Content is king!


schreef

Wat heb je tenslotte aan informatie die achterhaald is? Fantastische tips, erg handig!


schreef

yea, tips die elke webmaster moet kennen. Ik zie nog te vaak onsamenhangende websites waardoor de bezoeker spontaan in een doolhof terecht komt


schreef

website die up to date informatie verstrekt is ook belangrijk.


schreef

Bedankt voor de tips.


schreef

De meerwaarde als de navigatie werkt goed. Anders, het tegenovergestelde is niet duidelijk, en verwarrend, en wat ze aangeboden. U kunt altijd op te lossen vele kleine site zal naast elkaar.


schreef

Positieve verschil, als de navigatie werkt goed. Anders, het tegenovergestelde is niet duidelijk, verwarring, en ze bieden. Hij kan altijd op te lossen veel van de kleinere sites naast elkaar bestaan.


schreef

yea, navigatie werkt goed. Anders, het tegenovergestelde is niet duidelijk


schreef

elke webmaster moet kennen. Ik zie nog te vaak onsamenhangende websites waardoor de bezoeker spontaan in een doolhof terecht komt


schreef

Ik zie nog te vaak onsamenhangende websites waardoor de bezoeker spontaan in een doolhof terecht komt.


schreef

maar terug links zijn de belangrijkste.


schreef

sjah een website maken is ook niet eenvoudig natuurlijk. Usability wordt weer steeds belangrijker. Iedereen kan een website optimaliseren voor Google nowadays maar hoe hou je de bezoeker op de website als hij er eenmaal is!!


schreef

Google nowadays maar hoe hou je de bezoeker op de website als hij er eenmaal is!!


schreef

Erg tof dat je deze tips met ons deelt!


schreef

Eenvoudig en gezond verstand, maar vaak over het hoofd gezien of vergeten, thanks

anne12

anne12
schreef

This blog is perfect for me.This is such a wonderful useful resource that you'll be providing. You got so many points here, that's why i love reading your post. Thank you so much.!!!http://www.swollenglands.org/" rel="follow">swollen glands

anne12

anne12
schreef

This blog is perfect for me.This is such a wonderful useful resource that you'll be providing. You got so many points here, that's why i love reading your post. Thank you so much.!!!http://www.swollenglands.org/" rel="follow">swollen glands


schreef

yea, Ik denk persoonlijk dat het niet zo veel gaat uitmaken qua ranking maar dat je het inderdaad eerder moet doen voor je bezoekers. thanks


schreef

Usability wordt weer steeds belangrijker. Iedereen kan een website optimaliseren voor Google nowadays maar hoe hou je de bezoeker op de website....THANKS !


schreef

Optimaliseren is geen probleem maar een goede positie is toch nog steeds lastig


schreef

onduidelijk en verwarrend wat nu precies wordt aangeboden. Je kan dit ook steeds oplossen door met verschillende kleinere site naast elkaar te werken.


schreef

Usability wordt weer steeds belangrijker. Iedereen kan een website optimaliseren voor


schreef

Zowel positie als usability is belangrijk, toch ben ik van mening dat de usability eerst goed in orde moet zijn voordat je je bezig houdt met de positie.


schreef

Eenvoudig en gezond verstand, maar vaak over het hoofd gezien of vergeten, thanks


schreef

Sowieso een reminder en geheugen-opfrisser! Bedankt, altijd goed bruikbaar.


schreef

Anders werkt dit tegengesteld en is het onduidelijk en verwarrend wat nu precies wordt aangeboden. Je kan dit ook steeds oplossen door met verschillende kleinere site naast elkaar te werken.


schreef

geweldige manier om uw bezoeker het bewustzijn te vergroten en verbeteren van uw ranglijst.


schreef

Vrij duidelijke tips. Ben toch op zoek naar de tip die echt werkelijk alles verandert, maar die zal er wel niet zijn.


schreef

Cool dit is geweldig blog, ik hou echt van de manier waarop het gepresenteerd werd. Eigenlijk kan ik gebruiken in mijn presentatie. Bedankt voor het delen.


schreef

Je kan dit ook steeds oplossen door met verschillende kleinere site naast elkaar te werken.


schreef

altijd goed bruikbaar.


schreef

Ik zie nog te vaak onsamenhangende websites waardoor de bezoeker spontaan in een doolhof terecht komt, thanks for sharing !!!


schreef

Zeggen dankzij zal niet alleen voldoende, voor de fantastische c luciditeit in uw schrijven. Ik zal meteen grijp uw RSS-feed om ingewijd van eventuele updates blijven. Gedegen werk en veel succes in uw onderneming!

Luca


schreef

yea, Ik zal meteen grijp uw RSS-feed om ingewijd van eventuele updates blijven. Gedegen werk en veel succes in uw onderneming!


schreef

Ik zie nog te vaak onsamenhangende websites waardoor de bezoeker spontaan in een doolhof terecht komt, thanks for sharing !!!


schreef

Onlangs heeft SEOmoz aangegeven dat Google in 2011 webdesign gaan meenemen in haar algoritme, hoe precies zij dit zullen doen is nog onbekend, maar mijn vermoeden is dat zij meer op consistentie en goede verhouding design vs advertenties zullen gaan letten, kortom Webdesign wordt nu ook vanuit de SEO gedachten belangrijk!


schreef

@Marlous: Ik hoorde dat een Google rekening zou houden als er voldoende unieke tekst en niet te veel reclame boven de fold zou staan omdat er nu nog teveel bedrijven hun tekst gewoon onder de fold plaatsen omdat bezoekers dat toch niet altijd lezen.


schreef

Interessant stuk, misschien nog aardig om aan te geven is: Zorg voor unieke context en zorg er wel voor dat de website social media proof is, zo dat lezers en gebruikers de informatie of producten heel gemakkelijk kunnen delen. We zien steeds meer dat Google daar heel veel waarde aan hecht.


schreef

: Ik hoorde dat een Google rekening zou houden als er voldoende unieke tekst en niet te veel reclame boven de fold zou staan omdat er nu nog teveel bedrijven hun tekst gewoon onder de fold plaatsen omdat bezoekers dat toch niet altijd lezen.


schreef

Van de meeste tips ben ik op de hoogte, maar altijd goed om er weer even nadrukkelijk bij stil te staan. Bedankt!


schreef

Vrij duidelijke tips. Ben toch op zoek naar de tip die echt werkelijk alles verandert, maar die zal er wel niet zijn...


schreef

Je kan dit ook steeds oplossen door met verschillende kleinere site naast elkaar te werken.


schreef

Duidelijk! Experimenteren met kleinere sites behoort inderdaad ook tot de mogelijkheden.

Plaats een nieuwe reactie