10 tips voor een bruikbare website

, # Usability & user experience

Straks geef ik deze presentatie op de KMO-IT dag: Haal het maximum uit het web. Maar ondertussen is de Engelse versie ervan "Slideshow of the day" op Slideshare.net:

Om te downloaden, gebruik volgende links:

Meer weten? Advies nodig?

Kom gerust langs voor een kop koffie en een goed gesprek. Wijs geeft strategisch advies, en helpt bij het uitwerken en verbeteren van all things digital.

Gerelateerde artikels

 

Al 13 reacties

Laat hier een reactie achter of contacteer ons via e-mail

balder

balder
schreef

Hihi, 10 tips? Ik heb ze niet gezien maar kom. Iemand verplichten om javascript aan te zetten vind ik niet echt een usability improvement.

( Long live NoScript ! :p )


schreef

Ha Bart,

Super van die slideshare aandacht! Wel moet ik je even wat tegengas geven, ben benieuwd in hoeverre je het met me eens bent.

De makkelijkste: Een breadcrumb hoort inmiddels niet meer het "travelled" path te tonen, maar juist de verticale structuur van de site t.o.v. je huidige locatie. Neem aan dat dit een bug in je presentatie is... ;)

Verder denk ik dat top right boven of onder de search box een betere conventie is voor talen, maar daar kun je over discussieren denk ik :)

Navigatie on the right vind ik zeker geen "nono", voor weblogs is het heel gebruikelijk en ik denk dat het voor veel sites goed kan werken.

Voor je stuk over speed zijn de full page test op Pingdom.com en de Firebug extensie Yslow absolute aanraders.

Verder een grote "wauw!" voor je presentatie, ik zou je graag eens live zien :)


schreef

Ik heb genoten van de presentatie. Zeker voor web-leken is dit een zeer goede en duidelijke intro. Goed opgebouwd, en duidelijk overgebracht.

Misschien is een tegenvoorbeeld, van hoe het niet moet een mooie toevoeging:

http://yvettesbridalformal.com/index.htm :)


schreef

Je zou toch zeggen dat de meeste webdesign bureaus dit wel weten. En de perfecte opmaak bestaat niet omdat het heel afhankelijk is van je doelgroep. Maar over het algemeen zijn de tips natuurlijk zeer waardevol.

Wat je nu ziet is dat qua ontwerp er wel genoeg kennis is, alleen de volgende stap is zoals je schrijft inhoud & interactie + web 2.0 & communiceren.

Hierbij speelt niet alleen het bureau een rol maar is de opdrachtgever/klant nog vele malen belangrijker om te begrijpen dat dit nodig is en ook er voor zorg kan dat dit gebeurt. Vaak blijft het toch bij een brochure website.

De reden hiervoor is dat de klant er vaak nog niet aan toe is. Door ervaring leert men, zo ook met het gebruik/beheer van een website. Men kan pas de waarde van een formulier inzien als men dagelijks 10 e-mailtjes met tig verschillende vragen moet beantwoorden. Zelfde geldt voor het opzetten van een user-centered website. Hierin spelen webbureaus een leidende rol om dit inzicht te verspreiden.


schreef

Zeer interessante, compacte en toch heel bruikbare basisinfo..

Let wel op dat je niet enkel preekt..

Indea.be heeft enkele problemen op de anderstalige pagina's heb ik bemerkt( home button ? op de franstalige pagina, "nieuwsbrief" in het nederlands op de engelse en franse pages ?


schreef

Veel te late reactie, maar zie deze post nu nog eens. Erg mooi overzicht.


schreef

compacte en toch heel bruikbare basisinfo..

Let wel op dat je niet enkel preekt..

Indea.be heeft enkele problemen op de anderstalige pagina's heb ik bemerkt( home button ? op de franstalige pagina, "nieuwsbrief" in het nederlands op de engelse en franse pages ?


schreef

Ik moet zeggen een heldere en goed gestructureerde presentatie! Ook het design is top.


schreef

10 tips? Ik heb ze niet gezien maar kom. Iemand verplichten om javascript aan te zetten vind ik niet echt een usability improvement.

( Long live NoScript ! :p )

Remco

Remco
schreef

Knappe uiteenzetting! Zijn de pdf's nog ergens te downloaden?


schreef

Ik zeg, goede presentatie!


schreef

zeer leerrijke presentatie, eens kijken of ik het een en ander kan implementeren. Thx!


schreef

Begin 2011 en inhoudelijk nog steeds van toegevoegde waarde. Deze post had ik eerder moeten ontdekken. Snelheid van een website is zelfs nog belangrijker geworden. Bedankt!

Plaats een nieuwe reactie