Zwaar uithalen met een straf SEO traject

4 augustus 2011 Inzichten /

Naar aanleiding van de indrukwekkende case van collega Daan Goor, wil ik hier graag nog een SEO succesverhaal van Netlash-bSeen aan toevoegen.

De klant waar we het over hebben is actief in de (tuin)meubelen sector. Een sterk seizoensgebonden product, iets waar je bij het bepalen van je strategie dus al rekening mee moet houden.

De fundering van een succesvol SEO traject ligt in het bepalen van de juiste doelstellingen en KPI's. De eerste grondlijnen daarvan worden reeds bij het sales gesprek uitgetekend. Tijdens de kick-off meeting, samen met de account manager, online marketeer en eventueeel webmaster, worden deze verder gefinetuned en vastgelegd.

In deze specifieke case was de opdracht heel duidelijk. Onze klant haalde enkel maar SEO traffic binnen via z'n eigen brandname en niet op de producten die ze verkochten. Onze taak was om zwaar in te zetten op een zo breed mogelijke set aan zoekwoorden die hun volledige assortiment omvatten.

Na een uitgebreid zoekwoordenonderzoek werd een selectie gemaakt van interessante zoektermen. Genoeg zoekvolume en toch haalbaar om op te scoren binnen de budgetaire mogelijkheden van de overeenkomst. 

Kort overzicht van onze activiteiten

Tot in detail uitleggen hoe we precies zijn te werk gegaan, zou ons te ver leiden. Hieronder toch een glimp van onze toegepaste werkwijze:

  • Vastleggen KPI’s klant in kickoff meeting
  • Keyword research
  • Schrijven webcopy + metadata
  • Aanmaken extra content op basis van keyword research
  • Optimaliseren content op de rest van de website
  • Technische aanpassingen coördineren in overleg met het webbureau
  • Strategische en kwalitatieve linkbuilding door middel van:
    • Concurrentie analyse
    • Optimalisatie bestaande backlinks
    • Interne linking optimaliseren
    • Heel beperkte directory aanmeldingen (als aanvulling voor kwantiteit)
    • Content creatie op andere websites
    • Optimalisatie persberichten
    • Optimaliseren bestaande profielen op diverse websites
    • Gebruik maken van openstaande vacatures voor linkbuilding
  • Uitgebreid Local SEO project (aanmaken en optimaliseren van tientallen Google Places vermeldingen)
  • Constante opvolging en bijsturing via data intelligentie van Google Analytics
  • Op basis van Google Analytics data interessante longtail zoektermen analyseren en verwerken in de bestaande teksten. Zo kan met dezelfde pagina (en benchmark posities) meer traffic gegenereerd worden

En brengt dat ook iets op, zo'n SEO traject bij jullie?

Dat kan je wel stellen.. Bekijk maar eens onderstaande screenshot (even klikken om te vergroten).

Van 1 januari 2010 tot en met 31 mei 2010 had onze klant 3858 non-branded SEO bezoekers. In dezelfde periode van dit jaar werden dat er 18935. Meer dan een verviervoudiging dus!

Resultaat

Enorme branding van onze klant die plots wél gevonden wordt op de producten die ze verkopen. Duizenden extra bezoekers op de website, waarvan ongetwijfeld een groot aantal ook hun weg naar de lokale fysieke shops gevonden hebben.

Maar bovenal een tevreden klant, die veel meer ROI genereerde met z'n investering bij Netlash-bSeen dan ze hadden durven dromen.

Het kan ook u overkomen

Wil u ook het onderwerp worden van zo'n waar succesverhaal? Het kan! 
Neem vandaag nog contact op en we bekijken samen met u de mogelijkheden.

SEO

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.