Zoekmachine optimalisatie kan je zelf.

30 april 2005 Inzichten / Zoekmachine optimalisatie kan je zelf

Basisprincipes, eerste stappen en concrete tips voor zoekmachine optimalisatie.

Meer en meer bedrijven beseffen dat een website hebben niet voldoende is. Die website moet ook gevonden worden. (Net als bij telefoon : een toestel en aansluiting nemen is enkel het begin. Daarna deel je visitekaartjes uit, laat je je nummer opnemen in de Gouden Gids, plaats je je nummer op al je drukwerk...)

Als klanten me vragen ''ik wil bovenaan staan bij Google'', hebben ze meestal advertenties gelezen van zogenaamde SEO (Search Engine Optimisation of zoekmachine optimalisatie) bedrijven - met de belofte om ''topposities !'' te behalen, of ''geregistreerd te worden bij meer dan 500 000 zoekmachines !''.

In een poging om mijn klanten onnodige hoge facturen te besparen, wil ik mijn opgedane kennis over SEO delen.

Begrijp me niet verkeerd - niet alle SEO bedrijven zijn bedriegers, verre van. Wie je echter ''gegarandeerde topposities'' belooft is dat wel. Niemand heeft absolute controle over een positie bij een zoekmachine, behalve de zoekmachines zelf.

Wat je wel kan, is je website optimaliseren, zodat die op de best mogelijke manier opgenomen wordt in de zoekmachines. Hiervoor kan je drie soorten acties ondernemen.

Maar eerst : de basis van de zoekmachines.

Sleutelwoorden in zoekmachine optimalisatie

Een website op zich heeft nooit een positie in een zoekmachine. Wat je wel kan hebben, is een positie voor een bepaald woord in een zoekmachine. Als een gebruiker in MSN (http://search.msn.be) het woord ''webdesign'' intikt, krijgt hij een lijst van websites die volgens die zoekmachine relevant zijn voor dat woord.

Zo''n woord heet een sleutelwoord.

Je hoeft je niet te beperken tot één woord : studies tonen aan dat de meeste gebruikers van zoekmachines op combinaties van twee of drie woorden zoeken (http://www.onestat.com/html/aboutus_pressbox32.html).

Je eerste taak zal dus zijn : uitzoeken op welke sleutelwoorden je wil gevonden worden. Het is kwestie van dié sleutelwoorden te vinden waar mensen effectief op zoeken, maar waar toch niet té veel andere bedrijven op werken (hoe meer competitie van andere bedrijven, hoe moeilijker om hoger te scoren).

Tools die hierbij kunnen helpen, is Wordtracker, of Good Keywords, of Overture Keyword Assistant.

De juiste sleutelwoorden kiezen is de eerste stap bij SEO.

Geduld en hard werk

Eens de sleutelwoorden gekozen, begint het harde werk. Ik zal je meteen teleurstellen : er bestaat geen goede, snelle en makkelijke manier... Hoge posities halen in zoekmachines is een kwestie van veel werk en veel geduld.

Dat werk gebeurt op drie vlakken : inhoud, links en techniek.

Inhoud

Als je veel bezoekers wil halen op je website, en als je wil dat die bezoekers ook geïnteresseerd zijn in jouw diensten en producten - dan is dit de belangrijkste tip : zorg voor goed geschreven, interessante, nuttige inhoud, die regelmatig ge-updated wordt.

Je site mag technisch nog zo hard geoptimaliseerd zijn, en er mogen nog zoveel links op andere sites en in zoekmachines naar jouw site wijzen - als de inhoud niet relevant en goed is voor de bezoeker, dan is die bezoeker onmiddellijk weer weg.

Laat het duidelijk zijn : we willen allemaal veel bezoekers op onze site, maar wel bezoekers die potentiële klanten zijn.

Als je zelf de teksten schrijft, hou dan rekening met de eigenheid van tekst op internet. Het kan ook verstandig zijn een goede copy-writer in te huren, die weet wat schrijven voor het web betekent.

Veel en relevante tekst op je website heeft nog een ander voordeel : het zorgt automatisch voor bezoekers via zoekmachines. Eenvoudig rekenwerk toont dat : als je 100 woorden op je website staan hebt, kunnen er maximaal 100 sleutelwoorden zijn. Duizend woorden op je website zorgen automatisch voor meer mogelijkheden als sleutelwoord, hoe obscuur ook. Duizend woorden met elk één bezoeker is evenveel als één woord met duizend bezoekers...

Hier nauw aan verbonden : regelmatig ge-update teksten, vooral op de homepagina. Google lijkt daar wel van te houden... Als je regelmatig nieuwe inhoud plaatst op je website, zal Google je hoger inschatten dan een site waarvan de teksten al twee jaar dezelfde zijn. Dit is de reden waarom blogs meestal hoog scoren in Google.

Dus : relevante, goed geschreven tekst op je website plaatsen, en die regelmatig verversen is de boodschap.

Links

Een hoge score op een bepaald sleutelwoord in een zoekmachine, is het resultaat van een beoordeling door die zoekmachine.

Die zoekmachine kijkt

  1. of de inhoud relevant is voor dat sleutelwoord (zie punt hierboven, Inhoud)
  2. of andere sites jouw website relevant vinden.

Andere websites tonen dat ze jouw website relevant vinden, door een link te plaatsen naar jouw website. Dus, hoe meer links naar jouw websites wijzen, hoe hoger je score.

Google duidt die link-relevantie aan door een cijfer : Pagerank (naar één van de oprichters van Google, Larry Page). Dit cijfer gaat van 0 tot 10. Je kan makkelijk jouw eigen Pagerank bekijken : http://www.pagerank.net/pagerank-checker/ .

Jouw Pagerank wordt dus berekend op basis van het aantal links op andere websites naar jouw website. Er wordt rekening gehouden met een aantal factoren :

  1. De Pagerank van die andere website: een link naar jouw site op een website met hoge Pagerank zal jou meer opleveren dan een link op een website met lage Pagerank. Dus beter een link op een website met Pagerank 9 (http://www.dmoz.org) dan links op honderd verschillende websites met Pagerank 0.
  2. Het aantal uitgaande links op die andere website : een link naar jouw site op een website waar maar één uitgaande link op staat, zal je meer opleveren dan een link op een website waar duizend andere links op staan.
  3. De manier waarop gelinkt wordt, en de tekst/titel van die andere website.

Een link met het sleutelwoord is beter. Dus liever een link naar jouw site op deze manier : Netlash webdesign dan een link op deze manier : klik hier.

Een link op een website die over het betreffende onderwerp/sleutelwoord gaat, is beter. Dus liever een link naar jouw site op een pagina met het sleutelwoord in de titel, en het sleutelwoord op verschillende plaatsen in de tekst.

Hier is dus veel werk voor je weggelegd. Contacteer eigenaars van websites die over het onderwerp van het sleutelwoord gaan, en vraag of ze een link naar jouw website willen plaatsen. Sectororganisaties, ''journalistieke'' websites, verzamel-websites, bevriende bedrijven/leveranciers/klanten... mogelijkheden genoeg.

Kies ze wel uit met in gedachten de drie punten hierboven : hoge Pagerank, zo weinig mogelijk andere links, en sleutelwoord op die pagina/in die link.

M.i. gaan hier de meeste foute SEO-bedrijven uit de bocht. Ze creëren zogenaamde ''link-farms'' - specifieke websites die niets anders doen dan links plaatsen naar andere websites.

Dit is niet alleen tegen de ''geest'' van de zoekmachines (zij proberen sites met relevante informatie bovenaan te plaatsen, niet die sites die artificieel omhoog geduwd zijn), maar vooral ook tegen de ''wet'' ervan. De mensen achter de zoekmachines zijn zich bewust van deze methodiek, en passen hun berekeningen regelmatig hiervoor aan. Het is een soort van bewapeningswedloop tussen de SEO-bedrijven en de zoekmachines... In die zin koop je bij foute SEO een beetje internet-heroïne : eenmaal ingestapt in de wedloop, moet je steeds de nieuwste truukjes en technieken blijven toepassen om de zoekmachines voor te blijven.

Bovendien loop je als bedrijf ook het gevaar ''gegijzeld'' te worden. Als je zo''n SEO-bedrijf betaalt om op een linkfarm te staan - hoelang doe je dat dan ? En als je stopt met betalen, wat belet de SEO''er om jouw concurrent te contacteren en jouw link te vervangen door zijn link ?

Links te pakken krijgen op andere sites is een werk van lange adem - niet iets dat je op één dag doet.

Techniek

De derde poot van goede zoekmachine optimalisatie is de techniek : de manier waarop jouw site technisch in elkaar gestoken is.

Eerst en vooral is een zoekmachine ''tekst-gebaseerd''. Dat wil zeggen dat hij enkel tekst kan lezen - tekeningen, foto''s, alles wat niet-tekst is wordt genegeerd.

Concreet komt dit er op neer dat een zoekmachine alles wat afbeeldingen en Flash is negeert.

Als je wil weten hoe een zoekmachine jouw site ziet : http://www.pagerank.net/search-engine-simulator/.

Probeer dus zoveel mogelijk van de inhoud in tekst te plaatsen, en niet in afbeeldingen. Volledige Flash-sites zijn mooi en spectaculair om zien, maar voor zoekmachine optimalisatie zijn ze uit den boze.

Tweede aspect is de manier waarop een website gecodeerd is. Zoekmachines houden van nette, heldere, beknopte code. De ideale manier om dit te bereiken, is via web-standaarden werken, met een css-gebaseerde layout. Deze nieuwe manier van websites maken wordt nog veel te weinig gebruikt.

Niet alleen zorgt dit voor een verhoogde zoekmachine optimalisatie - het draagt ook enorm bij tot de bruikbaarheid (usability) en toegankelijkheid (accessibility) van websites. Niets dan voordelen dus.

Dit is de taak van de websitebouwer. Een goede websitebouwer zal als vanzelfsprekend met web-standaarden werken.

Ten derde zijn er een aantal ''technische'' raadgevingen over de manier waarop je een website in elkaar steekt. Ook hier is een taak weggelegd voor de websitebouwer.

  • Domeinnaam
    Een sleutelwoord in je domeinnaam helpt enorm. Ook subdomeinen (bv. http://webdesign.netlash.com) of bestandsnamen met een sleutelwoord in verwerkt helpen, maar in mindere mate.
  • Pagina-titel
    Je kan aan elke webpagina een titel meegeven - dat is de tekst die in je browser bovenaan, in de blauwe balk verschijnt. Deze titel wordt door zoekmachines enorm gewaardeerd - plaats daar een sleutelwoord in, en je score gaat zienderogen omhoog. Hoe minder woorden in je titel, hoe meer gewicht de overblijvende woorden krijgen. Haal dus woorden als ''en'
  • H1- en H2-tags
    Begin je webpagina met een titel op de pagina zelf (verschillend van de pagina-titel van het document). Die titel (zoals bv. de titel op de Netlash homepagina ''webdesign en grafisch ontwerp'') moet als eerste komen, en moet tussen H1-tags staan. Vlak daaronder kan je ook een sub-titel plaatsen, met een secundair sleutelwoord in H2-tags.
  • Keyword-density.
    Plaats in de tekst op je webpagina een aantal keer, op een natuurlijke manier, de sleutelwoorden. Probeer een goede ''densiteit'' te halen : de verhouding van de sleutelwoorden op het totaal aantal woorden. Té hoge densiteit wordt door Google aanzien als spamming, en zorgt ervoor dat je score vermindert. Een ideale densiteit draait rond de 5%. Je kan dit nakijken op : http://www.pagerank.net/keyword-density-analyzer/ .
  • Vet/cursief/onderlijnd
    Zet één sleutelwoord op je pagina in vet, één cursief en één onderlijnd.
  • Alt-tags.
    Geef aan verschillende beelden op je site alt-tags mee, met daarin sleutelwoorden. Dit helpt, maar slechts marginaal.
  • Begin- en eindwoord.
    Probeer zowel aan het begin van je tekst, als aan het einde van je tekst een sleutelwoord te gebruiken.
  • Meta-tags.
    Geef aan je webpagina meta-tags met sleutelwoorden en beschrijving mee. De meeste zoekmachines negeren tegenwoordig deze tags - maar het kan geen kwaad.

Conclusie

Een hoge score in zoekmachines haal je dus door op een aantal fronten te werken : relevante en regelmatig ververste inhoud, externe links naar jouw website, en kleine technische aanpassingen.

Veel manueel werk, dat met het nodige geduld zéér rendabel kan zijn. Feit blijft dat je de belangrijkste zaken zélf kan doen.

Vragen, opmerkingen, boze reacties ? Laat ze hieronder achter.

Uiteraard kan je voor échte zoekmachine optimalisatie altijd terecht bij partner bSeen.

(Dit artikel werd geïnspireerd door Basics of Search Engine Optimisation, van 456BereaStreet.)

SEO

Lees meer

Iedereen bij Wijs deelt zijn expertise, ook Jasper en Evi. Benieuwd naar de laatste nieuwtjes en blogposts? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!