Zoekmachine marketing: de grootste SEO mythes

13 juni 2011 Inzichten /

Je ziet en hoort ze steeds vaker, de huis-tuin en keuken SEO’ers (of zo noem ik ze toch). Ze duiken vooral op in de buurt van webmaster/design communities, waar ze hun pas opgedane wijsheid met iedereen willen delen. En.. ze zijn een echte plaag!

Want jammer genoeg gaat het vaak om foute interpretaties en/of gedateerde info. Zo zijn (en ontstaan) er nog steeds ontzettend veel misvattingen als het over SEO gaat.

Echte fabeltjes, mythes, urban legends…die maar geen stille dood willen sterven omdat ze steeds opnieuw weer opgerakeld worden. Een doorn in het oog van elke zichzelf respecterende SEO’er die telkens weer een stukje doodgaat vanbinnen wanneer hij/zij opnieuw moet uitleggen dat die Meta Revisit After tag toch echt geen zin heeft.

Hieronder heb ik de ergste gevallen voor je op een rijtje gezet. Geen interpretaties, geen veronderstellingen, enkel keiharde feiten. Als er hier zaken tussen waar jouw webmaster/online marketing bedrijf anders beweert, wel… dan ga je best op zoek naar een nieuwe partij. Ik kan er in elk geval wel eentje aanbevelen.

Meta revisit after

We beginnen met mijn absolute favoriet die ik hierboven al eens heb aangehaald. De metatag “revisit-after”. Deze werd/wordt toegevoegd aan een pagina met als doel om de zoekmachine spiders te vertellen wanneer ze deze pagina opnieuw moeten bezoeken.

Helaas, was het maar zo simpel. In werkelijkheid werkt dit natuurlijk niet zo. Sterker nog, het heeft ook nooit gewerkt! Deze metatag is ooit in het leven geroepen om te gebruiken in de Vancouver Webpages directory. Enkel en alleen hun eigen spider heeft ooit gebruik gemaakt van deze metatag.

In de loop der jaren is dit een eigen leventje gaan leiden en in alle uithoeken van het internet terecht gekomen. Tijd dat dit ophoudt, niet?

Meta descriptions helpen om beter te scoren

Ook dit klopt niet. Of je nu een meta description hebt ingevuld of niet, je zal er niet beter/slechter door scoren.
Het is wel zo dat het belangrijk is om toch voor elke pagina een op maat gemaakte description te voorzien. Het is uiteindelijk wel je meta description die in de zoekresultaten te zien zal zijn als beschrijvende tekst van de pagina.

Beschouw het als je advertentietekst van Adwords, zorg dat jij er op een positieve manier tussenuit springt. Wees zeker dat de gebruiker duidelijk weet waarover de pagina gaat en overtuig hem om door te klikken d.m.v. een goede call to action toe te voegen (bekijk ons ruime assortiment, bestel vandaag nog, enz…).

Meta Keywords tag

Het onderwerp van vele verhitte SEO discussies en blogposts. Moeten we ze nu wel of niet toevoegen?

Ik citeer even uit een vorige blogpost van mezelf:
Op 21 september 2009, maakte Google in de persoon van Matt Cutts officieel bekend dat de Meta Keywords tag geen effect meer had op de natuurlijke/organische ranking van een pagina.

En dat is maar een goede zaak natuurlijk. Je content moet het verdienen om te scoren omdat hij relevant is voor een bepaalde zoekterm. Niet omdat jij enkele zoektermen in de Meta Keywords tag propt.

Er zijn uiteraard nog andere zoekmachines dan Google, maar ook Bing en Yahoo lieten al weten dat de invloed van de Keywords tag ofwel onbestaande, ofwel te verwaarlozen is.

Mijn advies: als ze al zijn ingevuld, laat ze gerust staan, maar steek absoluut geen moeite in nieuwe pagina’s van Meta Keywords te voorzien. Zonde van je tijd!

Ik moet op elke pagina “index, follow” in de meta robots tag plaatsen

Niet waar. Eigenlijk mag je beschouwen dat elke pagina voor de zoekmachines een “index, follow” is, tenzij anders aangegeven door jezelf. Als je dus niets invult, sta je de zoekmachines gewoon toe om de pagina te indexeren. Op elke pagina een “index, follow” plaatsen zal dus niet nadelig werken, het is enkel overbodig werk.

H1 tags op elke pagina zijn heel belangrijk

Vroeger iets meer dan nu, maar zelfs dan.. een H1 tag gebruiken op je pagina’s is zeker en vast een best practice, al is het maar om alles iets semantischer te houden. Het belang ervan als SEO factor is echter heel erg klein geworden.
Ga dus zeker geen keyword stuffing doen in de H1 tags van je website (en eigenlijk nergens trouwens).

Mijn website is technisch perfect, nu scoor ik gegarandeerd op al m’n zoektermen

Misschien wel de grootste misvatting als het op zoekmachine optimalisatie aankomt. Je website mag SEO-technisch nog zo goed in elkaar zitten, als je niet de juiste content hebt, zal je er niet ver mee opschieten. Er komt nog zoveel meer bij kijken… De juiste longtails in je teksten verwerken, interne linking optimaliseren, kwalitatieve externe links verzamelen…

Als het over onpage factoren gaat, moet je zorgen dat je daar de veldslag niet verliest. De oorlog wordt echter gewonnen door externe factoren (backlinks, social, local, enz…).

Als ik link naar Wikipedia, zal die pagina beter scoren

Ik neem nu Wikipedia als voorbeeld, maar die kan je vervangen door zowat elke andere site met veel autoriteit/vertrouwen. Sommige webmasters/SEO’ers veronderstellen dat een link naar een autoritaire website, ervoor zorgt dat de optimalisatie van je eigen pagina natuurlijker lijkt. Op die manier hopen ze ook hoger te scoren.

Dit is echter opnieuw niet het geval. Als je nu vaak naar Wikipedia/Youtube/whatever linkt of niet, dat zal er niet voor zorgen dat je pagina meer vertrouwen krijgt.

Het is wel zo dat je uitgaande linkprofiel je negatief zou kunnen beïnvloeden. Stel dat je bijvoorbeeld wel vaak naar louche spamwebsites linkt, elke uitgaande link van een nofollow voorziet, of gewoon zelfs nooit extern linkt.. Dat zijn uiteraard onnatuurlijke linkpatronen, die je wel eens duur te staan zouden kunnen komen.

Hiermee bedoel ik niet dat het een slecht idee is om naar deze websites te linken. Als die een meerwaarde kunnen bieden voor je bezoeker, zeker en vast doen!

Ik koop zoveel mogelijk domeinen, want dat is goed voor SEO

Please don’t! Domeinen kopen kan in heel specifieke gevallen inderdaad een meerwaarde bieden, maar dat is eerder uitzondering dan regel.

Een nieuw domein registreren en als alias laten draaien, kan je scores zelfs negatief beïnvloeden. Op die manier ontstaat namelijk potentiële duplicate content, wat nefast is voor je SEO optimalisatie.

Een nieuw domein registreren en naar je site laten verwijzen via een 301 redirect zal je evenmin voordeel opleveren. Een 301 redirect is ontwikkeld om de bezoeker + linkwaarde door te geven. Bezoekers zijn er niet op je nieuwe domein en linkwaarde al evenmin. What’s left? Nothing!

Voeg hierbij het jaarlijkse kostenplaatje van een set domeinnamen en de rekening is gauw gemaakt.

Als ik adverteer in Google Adwords, scoor ik ook beter in de natuurlijke zoekresultaten

Wrong again.. Ik heb het in elk geval nog nooit zelf kunnen merken en ik heb het ook van niemand anders zo gehoord. Er zijn vast wel hier een daar enkele forum threads te vinden van de huis-tuin en keuken SEO’er die ik hierboven al aanhaalde, waarin ze natuurlijk beweren dat het wel zo is. Laat ons stellen dat er wereldwijd geen enkele gerespecteerde SEO’er is die dit als een factor beschouwt.

Wat kort door de bocht, maar goed: het zou ook helemaal niet verstandig zijn van Google. Als ze websites die adverteren via Google Adwords hoger zouden laten ranken in de natuurlijke zoekresultaten, zou dat betekenen dat er minder kliks gegenereerd worden op de betaalde advertenties. Minder kliks op die advertenties, betekent minder inkomsten voor Google. En dat willen we natuurlijk niet, toch?

Nog mythes?

Heb jij nog leuke, grappige of zelfs triestige SEO mythes die je in dit overzicht wil zien? Laat een reactie achter in de comments en wie weet plaats ik ‘m wel in de blogpost.

Sharing is caring..

Wil jij meehelpen om deze SEO mythes de wereld uit te helpen? Deel ze dan op Twitter. Je zou er mij en alle andere SEO’ers een enorm plezier mee doen!

(Dit is een artikel van Netlash-bSeen collega Sven, overgenomen van zijn eigen blog.)

SEO

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.