Zit de toekomst van online shoppen in deze 2:45 minuten?

23 juni 2014 Inzichten /

De webshop

Veel bedrijven hebben de laatste jaren de stap gezet naar e-commerce. En terecht, 57% van de Belgen kocht al eens online in 2013 (bron: Comeos onderzoek "Ecommerce in belgium 2013"). Hier kan je dus niet langer naast kijken.

De vergeten doelgroep

Zelf ben ik een fervente online shopper. Alles binnen handbereik, met gratis en snelle levering én retournering, etc. Het is een prachtig iets, e-commerce. Toch als je weet wat je wil. Veel mensen die online shoppen, zijn specifiek op zoek naar een product. Bijvoorbeeld een strijkijzer, een broek of een paar sportschoenen. Weet je dat je sportschoenen wil, met een dikke zool, liefst in het roze, en van merk x. Perfect! Dankzij de verschillende tags die onzichtbaar aan elk artikel kleven, kan je via de zoekopties direct een overzicht krijgen van de mogelijke opties.

Ik behoor echter vaak tot de doelgroep die occasioneel online shopt, gewoon, omdat ik zin heb om te shoppen. Niet specifiek op zoek naar iets, ik wil gewoon zien wat er is en iets kopen. Welk merk het is of wat voor kleur het heeft, dat maakt op voorhand niet uit, ik heb er nog niet over nagedacht. Ik weet zelfs niet of ik een broek, trui of t-shirt wil.

Nood aan een andere aanpak

Klassieke webshops targeten standaard enkel de eerste groep, namelijk de actieve shopper die weet wat hij wil, en dus weet wat hij zoekt. De groep die niet specifiek op zoek is naar iets, heeft hier echter geen boodschap aan. Er is hier dus nood aan een andere aanpak.

Een mooi voorbeeld van een nieuwe en andere aanpak is onderstaand filmpje. Compleet out of the box denken. Terwijl het artistieke dansfilmpje afspeelt, heb je de mogelijkheid om de kleren die je leuk vindt aan te klikken. Wanneer het filmpje eindigt, kan je kiezen om een overzicht te krijgen van de geselecteerde kledingstukken. Hier kan je weer doorklikken naar de webshop waar je het kledingstuk kan aankopen.

 

 

Het leuke eraan is dat je helemaal betrokken blijft tijdens het filmpje omdat deze na het aanklikken van een kledingstuk gewoon blijft verder spelen.

Dergelijke aanpak qua communicatie is een mooie vorm van passief ontdekken en daarna actief gaan kopen. Het is een nieuwe experience die een soort interactiviteit creëert tussen de kijker en de aanbieder, waardoor de kijker betrokken wordt en op een passieve manier kan ontdekken en zich kan laten inspireren. Ideaal dus om de ‚vergeten doelgroep’ waarover we hierboven spraken, aan te spreken en te verleiden naar de webshop en tot een aankoop.

Digitale ontwikkeling & marktverbreding

Dit filmpje is slechts een voorbeeld van hoe je kan omgaan met digitale ontwikkelingen om zo een nieuwe, aangepaste manier te vinden om te communiceren naar je doelgroep(en). Door met nieuwe en diverse communicatiemiddelen en -methoden te experimenteren, genereer je vaak sowieso al extra aandacht. Zo bieden zich nieuwe opportuniteiten aan en kan je je markt gaan verbreden.

Verleid de bezoeker op een originele manier, leid hen naar het winkelmandje zonder dat ze dat oorspronkelijk hadden gepland. Gebruik hiervoor nieuwe technieken, originele verhalen en boodschappen, etc. Neem hen mee in jouw creatief verhaal.

Ben jij klaar om buiten de lijntjes te kleuren?

 

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.