Zero UI

15 oktober 2015 Inzichten /

Technologie wordt onzichtbaar

Technologie staat den dienste van de mens en niet omgekeerd. Diezelfde technologie doorgaat een evolutie, tot een punt dat het onzichtbaar wordt. Elektriciteit was bijvoorbeeld ooit ook technologie, maar met de loop der tijd werd ze vanzelfsprekend. Tot een punt dat we er niet meer bij stilstaan welke technologie nu eigenlijk de lamp laat branden wanneer door een bewegingssensor het licht automatisch aangaat. De doelstelling van elke technologie moet zijn om te verdwijnen, om onzichtbaar te worden. Net zoals de lichtschakelaar overbodig is geworden. Zero User Interface (UI) of Conversational UI is dus de volgende logische stap in de evolutie van technologie: weg van "Ik moet een inspanning doen om technologie aan te sturen" naar "het gaat gaat vanzelf".

"Het moment dat technologie 'onzichtbaar' wordt, stopt het met 'technologie' te zijn." - Bart De Waele.

Hoe meer automatisatie, hoe minder nood aan een gebruikersinterface

Het is interessant om te stellen dat er correlatie bestaat tussen het verdwijnen of automatiseren van technologie en de nood aan een interface om instructies te geven. Het betekent namelijk dat er een moment in de tijd komt waarin User Interfaces overbodig worden. Een moment waarop wij - als gebruiker - niet meer aan alles moeten denken, of geen elementen in gang moeten zetten. Een User Interface die op termijn de gebruiker overbodig maakt: dat is Zero UI. Een moment waarop we hoogstens op de hoogte worden gebracht van een actie die voor ons werd ondernomen: "We voorspellen dat de melk morgen op zal zijn, dus hebben alvast een paar flessen besteld.". En zelfs de nood aan dergelijke notificaties lijkt eindig. We zullen het in het tijdperk van Zero UI vanzelfsprekend vinden dat de juiste schoenen geleverd worden of de voorraadkast op tijd wordt bijgevuld. Waarom zouden wij daar in hemelsnaam nog aan moeten denken?

Correlatie tussen Automatisatie & Gebruikers Interface in jaren. (© Stefan Jenart - Wijs)


Om aan de hand van een voorbeeld Zero UI uit te leggen, heb je veel 'stel je voor...' en 'als' nodig. Dus bear with me om het begrip Zero UI uit te leggen met een Openbaar Vervoer voorbeeld. Stel je voor dat je naar een afspraak gaat in het centrum van Brussel en dat je kiest voor het openbaar vervoer. Je krijgt een notificatie op je smartphone die vertelt dat je moet vertrekken en je volgt de instructies naar de bushalte. Daar wacht je volgens een tweede notificatie nog 5 minuten. De zelfrijdende bus die voorbij komt, geeft zelf aan dat je deze bus moet opstappen, en stopt aan de halte waar je staat te wachten. De halte geeft ter bevestiging aan dat dit de bus is die jij nodig hebt. Je vindt een vrije plek aan het raam en maakt het jezelf gemakkelijk (het abonnement wordt immers automatisch gescand bij het opstappen). Als je je bestemming bereikt hebt, begint je stoel te trillen tot je bent opgestaan om naar de deur te wandelen. De bus stopt aan de halte en deur gaat open net op het moment dat jij er bent. De halte waar je bent afgestapt vertelt je vervolgens dat je naar links moet wandelen voor de ingang van het station en dat je trein binnen 7 minuten aankomt op perron 3. En zo kunnen we nog wel even doorgaan, but you get the picture.

Je hebt in het hele voorbeeld geen interface of actie nodig gehad om jouw reis te ondernemen: de interfaces zijn volledig verdwenen.


Wat betekent Zero UI vandaag voor een bedrijf?

Deze volledige automatisering van alle aspecten in onze maatschappij is nog niet voor morgen. Het is wel duidelijk dat de hoeveelheid instructies die nodig zijn om een taak vandaag te volbrengen al sterk verminderen. Applicaties leren bij en begrijpen wat je met bepaalde eenvoudige instructies wil zeggen. Neem Digit, een applicatie die sparen eenvoudiger maakt. Je hoeft enkel een berichtje te sturen met "save" en digit zal je vragen hoeveel je wil sparen. Je schrijft vervolgens "10", een valuta-teken moet er bijvoorbeeld niet meer bij. Digit weet wat je met die 10 bedoelt in deze situatie. Wanneer je vervolgens een periode nog niets opzij gezet hebt, zal Digit je vragen om het normale bedrag opzij te zetten: "Mag ik €10 sparen?". Er zijn meer en meer applicaties die geen interface meer nodig hebben, maar gebruik maken van een 'personal assistant' benadering waaraan de gebruiker eenvoudige commando's kan geven.

Producten zoals de Amazon Echo gaan nog een stap verder in het concept Zero Visible Interface. Daar maak je gewoon gebruik van bewegingen of van je stem om opdrachten te geven. Artificial Intelligence neemt voorlopig nog niet al te veel beslissingen zelf (al komt de Google Nest wel al in de buurt). A.I. focust zich vandaag voornamelijk nog op het leren interpreteren van menselijke instructies op basis van eerdere beslissingen, patronen of voorspellingen. 

De uitdaging voor bedrijven en UX'ers zit hem vandaag in een andere invulling van User Experience. Het komt er immers minder op aan om de besturing van een applicatie in kaart te brengen. De aandacht van projecten zal verschuiven naar een voorspellende benadering van de verschillende toepassingen van de applicatie. De focus ligt hierbij niet langer alleen op het visuele aspect, maar op  de totaalervaring: hoe komt de applicatie over, hoe geven we feedback, hoe bevestigen we acties, welke acties hoeft de gebruiker niet meer aan te geven?, ...

Exciting times ahead!

Ondertussen...wat kunnen wij voor jou betekenen? Contacteer ons!

Stefan Jenart
Digitaal Strateeg

Bart De Waele
CEO & Founder

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.