Zal Facebook leeglopen?

16 maart 2014 Inzichten /

Eén van de vragen die ik regelmatig krijg: zal Facebook het dominante sociale netwerk blijven? Zeker nu er gesproken wordt over jongeren die Facebook verlaten, begint de twijfel op te duiken. Dit is een cruciale vraag om te stellen bij het uitwerken van iedere digitale strategie.

Ik denk dat zoiets een genuanceerd antwoord verdient.

Volgens mij zit Facebook op dit moment heel diep ingegraven in zowel ons dagelijks gebruik als in de infrastructuur van het internet. Door toe te laten en aan te moedigen dat andere sites Facebook technologie gebruiken (om te sharen, om in te loggen...) maakten ze zichzelf een stuk incontournable
Daarnaast gebruiken we met zijn allen bijna dagelijks Facebook. Van zodra voldoende mensen gebruik maken van zo'n website, treden netwerkeffecten op (de wet van Metcalfe). Iedereen zit op Facebook, omdat iedereen op Facebook zit... 

Ik ben er dus van overtuigd dat Facebook nog een tijdje ons centrale 'default' sociale netwerk zal blijven. Het is dé plaats waar iedereen zit, en waar we dus iedereen kunnen bereiken.

Tegelijkertijd is er een tegengestelde trend bezig. Eén plaats waar we al onze emoties, berichten en updates delen? Zo zit de mens niet in elkaar.

Op één week bevind ik me met collega's op het werk, met andere ouders aan de schoolpoort, op café met vrienden en met mede-geeks in de hobbyclub. Overal is dat dezelfde Bart, met dezelfde basiseigenschappen, maar met verschillende vormen van communicatie. Als ik dezelfde dingen zou zeggen tegen de schoolpoortouders als tegen mijn vrienden op café, zou ik misschien gearresteerd worden...

Online is géén op zichzelf staande wereld, maar zit stevig verstrengeld in de 'echte' wereld. Zo wordt ons offline gedrag met zijn gefragmenteerde facetten van dezelfde persoonlijkheden weerspiegeld in ons gebruik van sociale netwerken. Naarmate er meer alternatieven komen naast Facebook, beginnen we die te gebruiken om een verschillend aspect van onze persoonlijkheid te ontplooien.

Facebook blijft dus de plaats waar we iedereen kunnen ontmoeten; daarnaast kiezen we allemaal een aantal nichenetwerken. Je kan het zo gek niet bedenken, of er is een sociaal netwerk voor - en daar is allemaal plaats voor. Het heeft geen zin te denken wat het volgende Facebook wordt; er komt m.i. geen 1 nieuw Facebook (daarvoor werkt Facebook zelf veel te goed, en spelen de netwerkeffecten), maar wel naast Facebook duizenden kleinere nichenetwerken. (Iets wat ik begin 2012 al beschreef als fragmentation of social.)

Facebook heeft dit goed begrepen. In plaats van krampachtig te proberen alle mensen met al hun communicatie op één platform te krijgen, beginnen ze langzaam maar zeker zichzelf te fragmenteren. Als je kijkt naar hun acquisities, dan zie je dat patroon. De eerste overnames (Friendster, Sharegrove, Beluga...) integreerden ze in hun centrale platform. Vaker dan niet vernietigde dit de waarde van de afzonderlijke overnames. Vanaf de overname van Instagram veranderden ze het geweer van schouder - dat was duidelijk het eerste experiment om een netwerk *naast* Facebook te laten bestaan. Daarna volgden nog andere afsplitsingen: Facebook Messenger werd bijvoorbeeld gedwongen een aparte app op je mobiel. Ook met Paper zoeken ze een aparte plaats op. De recente overname van Whatsapp bevestigt dit patroon.

Op deze manier is Facebook zichzelf aan het omvormen van 1 centraal platform, naar een archipel van onderling verbonden maar afzonderlijke applicaties - wat overeenkomt met ons menselijk gedrag.

Mooi meegenomen voor Facebook: door zichzelf zo op te splitsen, omzeilen ze ook onze angst voor privacy. Door verschillende aspecten van onze persoonlijkheid toe te vertrouwen aan verschillende platformen die aan de buitenkant afgesplitst zijn, hebben we niet het gevoel dat we al onze gegevens aan één grote Big Brother toevertrouwen. (Ik twijfel er echter niet aan dat aan de achterkant alle verschillende gegevens geaggregeerd worden in één grote database...)

Uiteraard heeft niemand een glazen bol; de toekomst kan alleen achterwaarts voorspeld worden. Maar op dit moment lijkt het er op dat Facebook ons centrale netwerk blijft, maar gaan we daarnaast een drie- tot vijftal andere nichenetwerken (gekozen uit duizenden verschillende mogelijkheden) gebruiken.

Het wordt daarom nog belangrijker om het juiste onderzoek te doen naar jouw doelgroep, hun online hangplekken en hun digitale triggers.

Bart De Waele
CEO & Founder

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.