YouTube Advertising, een concurrent voor tv reclame in 2013?

3 december 2012 Inzichten /

2013 nadert stilaan en ook de online marketingsector ontsnapt niet aan de vraag: wat worden de trends voor het komende jaar? 


Een glazen bol heeft niemand. Wel mogen we ons zo goed als zeker verwachten aan de verdere opmars van mobile advertising en mobile payment. Ook van creatieve tools zoals Gamification verwachten we een groei.
Daarnaast ziet het er naar uit dat de gevestigde mastodonten de online markt nog meer gaan inpalmen, waardoor ze relevant en trending blijven.
Denk hier dan natuurlijk aan Facebook, Google en Youtube, en de bijhorende advertising.


Op dit laatste zoom ik in deze blogpost graag even in.
Veel bedrijven nemen namelijk nog steeds een afwachtende houding aan omtrent adverteren op YouTube, hoewel dit bepaalde voordelen biedt en de vooruitzichten positief zijn. Alle formats en mogelijkheden hier aan bod laten komen zou ons te ver leiden, maar we geven toch graag enkele tips & tricks mee.

Waarom adverteren op YouTube in 2013 hot zal blijven:

  • Volgens de recentste cijfers zitten er dagelijks bijna 1 miljoen Belgische bezoekers  op de YouTube homepage. Dat is bijna 15% van de Belgische bevolking.
  • In de leeftijdscategorie tussen 15 en 24 jaar (de groep die binnenkort op de arbeidsmarkt komt en geld kan spenderen) bedraagt dit percentage zelfs 82%.
    (bron: Metrixlab)
  • Uit recent onderzoek door een universiteit uit Leipzig bij 3.800 Duitse jongeren tussen de 12 en 19 jaar, bleek dat maar liefst 93% onder hen muziek beluistert op het internet via YouTube.

(bron: www.telegraaf.nl)

Mooi bereik? Check!

In tegenstelling tot tv-reclame blijven de budgetten voor YouTube-advertenties relatief laag. Je kan zelf beslissen wanneer je een advertentie stopzet, en wanneer die succesvol blijkt kan je meteen extra budget inzetten. 

Je budget onder controle? Check!

  • YouTube verfijnt regelmatig de manieren waarop kan geadverteerd worden.
    Neem nu bijvoorbeeld het TrueView Pre Roll of TrueView in Stream model. De advertentie speelt af gedurende 5 seconden en de kijker kan beslissen om de advertentie uit te kijken tot het einde of om ze weg te klikken.
    Als je spot bijvoorbeeld 40 seconden duurt, betaal je enkel als de gebruiker je volledige advertentie heeft bekeken, of op zijn minst 30 seconden. Duurt de advertentie minder dan 30 seconden, dan betaal je enkel als men de spot volledig bekijkt.
    Met andere woorden mag je erop rekenen dat een groot deel van je budget naar potentieel geïnteresseerde mensen gaat.
  • Een andere mogelijkheid is de klassiekere en goedkopere manier van YouTube advertising, via een aanklikbare banner onderaan in het filmpje (= in-video overlay advertentie).

   Uw advertenties op maat ? Check!

Het medium blijft natuurlijk maar zo hot als de content die erop gedeeld wordt, en daar zijn de vooruitzichten veelbelovend. Kijken we even naar de populairste content op dit platform.  


  • Op muziekgebied & via Media Event Streams

In 2012 merkten we een enorme stijging van live streams op YouTube, van zowel concerten, festivals als evenementen. Denk maar aan Tomorrowland (met 50 miljoen YouTube hits voor hun ‘Aftermovie 2011’) of recentelijk nog de space jump van Felix Baumgartner (live bekeken door 8 miljoen mensen). De kans is zeer groot dat we hier volgend jaar een boost gaan zien, zowel op globaal vlak als in de nichemarkt. Reden genoeg om hier met je product aanwezig te zijn, opnieuw gericht op je doelpubliek.
(
bron: www.demorgen.be)

  • Op filmgebied:
YouTube sloot onlangs een deal gesloten met Twentieth Century Fox, om de meest recente films te verhuren via dit mediakanaal. 
Dit zal het kijkgedrag van de consument nog meer doen verschuiven naar dit platform, waardoor YouTube een rechtstreekse concurrent wordt van het klassieke TV kijken.
 Dat YouTube ook een integraal onderdeel van mobiel media gebruik is (voor zowel Android als Iphone & Ipad) hoeven we je waarschijnlijk niet meer te vertellen.
Dit is dus nog maar het begin. We zien mooie mogelijkheden om gericht je doelpubliek te gaan targeten naar smaak, leeftijd, regio enz ...
(bron: www.slashgear.com)


Tenslotte nog een aantal praktische tips voor video’s en banners.

  • Maak een redactionele kalender op met belangrijke events waaraan je je  merk graag wil linken. Zo kan je op tijd de nodige banners opmaken.
  • Zorg voor kernboodschappen in de eerste 5 seconden om de aandacht te trekken van de  kijker en hem geïnteresseerd te houden om de video uit te kijken. 
  • Maak duidelijk wat de nodige stappen zijn die de gebruiker moet ondernemen om naar de website te surfen of een aankoop te verrichten.
  •  Maak gebruik van geografische targeting om je advertenties te targeten op regio of plaatsen waar je zaken doet.
  • Binnen YouTube kan je ook bruikbare info verkrijgen over de interesses van je volgers (bv. via de afspeellijsten of wie ze volgen). Probeer deze info nuttig te gebruiken.

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.