When two worlds come together a new universe opens up

10 december 2013 Inzichten / When two worlds come together a new universe opens up

Wat zou er gebeuren wanneer we toonaangevende bedrijven en digitale bureaus samenbrengen om na te denken over een betere toekomst? Het antwoord mochten we aan der lijve ondervinden …

Eind oktober organiseerde Amai "Pacemaker.io": een eerste hackathon rond social business & sustainability. De idee bestond erin om 24u intensief samen te werken en een werkend prototype te maken van een innovatief product die het potentieel in zich draagt om de wereld te veranderen.

De delegatie van Wijs (Lowie, Jannick & Thomas) had het genoegen om samen te mogen werken met Eneco. Eneco is een energieleverancier met hart op de juiste plaats en een duidelijke visie op de toekomst.

Onze gezamenlijke doelstelling voor de volgende 24 uur? De consument bewust maken van de verschillende mogelijkheden om structureel beter met energie om te gaan. Maar energie, zelf in de vorm van elektriciteit, is geen tastbaar iets. Voor velen is energie "iets magisch" waar we echter vaak niet bij stilstaan. Het komt uit het stopcontact, en zorgt ervoor dat wat we erop aansluiten, simpelweg werkt.

Om de visie van Eneco (ieder zijn energie) tastbaar te maken voor de consument, deden we beroep op een beestje genaamd "gamification", dat tot leven kwam via een webapplicatie. Op een speelse manier word je uitgedaagd je energie zelf te produceren door middel van dagdagelijkse handelingen, en zo bij te dragen tot een structurele energiedistributie. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om je huis te upgraden (zonneboilers, spaarlampen …), kunnen gebruikers credits verdienen (door bijvoorbeeld de verwarming een graadje lager te zetten) of krijgen ze strafpunten wanneer de kuisvrouw de diepvriezer heeft laten openstaan. De wereld veranderen begint bij jezelf, maar omdat we samen met andere grotere impact creëren, werd ook social naadloos geïntegreerd in het gebeuren.

Pacemaker.io was een echt een inspirerende gebeurtenis! Niet alleen was het een fantastisch manier voor bedrijven en bureaus om elkaar op een andere manier te leren kennen, de inspirerend locatie, de fijnbereide versnaperingen en de interessante workshops van o.a. Marc Clerkx, Leen Zevenbergen, Bart Vermijlen … en de rit met een gloednieuwe Tesla blijven beklijven! Maar beelden zeggen meer dan duizend woorden …

Pacemaker - Prototyping a collaborative future van AMAI op Vimeo.

Op zoek naar meer insights en toepassingen van gamification? Lees dan zeker de "Gamedesign met hoge impact" voor Youth For Zero en de inzichten van Bazookas die gebruikt werden voor de Wijs-game.

Jannick Vandaele

Jannick Vandaele

Lowie Benoot

Lowie Benoot

Thomas D'hooge

Thomas D'hooge

Lees meer

Iedereen bij Wijs deelt zijn expertise, ook Jasper en Evi. Benieuwd naar de laatste nieuwtjes en blogposts? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!