Website accessibility

Website accessibility

Waarom toegankelijkheid van uw website geld opbrengt

Vandaag uw website voorbereiden voor de toekomst - en tegelijk uw website makkelijker bruikbaar maken voor bezoekers met een fysieke beperking ?

Het kan... met website accessibility. Een website kan toegankelijk (accessible) gemaakt worden door een aantal technische en design-aanpassingen. De belangrijkste: werken met standaarden, zoals vastgelegd door het W3C (World Wide Web Consortium - http://www.w3.org).

Inleiding

E-mail is tot nu toe de meest populaire toepassing van het internet. In de nabije toekomst zullen de mogelijkheden zich steeds verder uitbreiden: beeldtelefoon, internet op televisie, digitale televisie, internet op gsm's en zakcomputers...

Grote groepen mensen kunnen echter geen of beperkt gebruik maken van deze mogelijkheden. Het gaat hier over ouderen met een verminderd gezichtsvermogen, over blinden, slechtzienden en mensen met een andere functionele beperking. Gezien het feit dat internet grotendeels visueel van aard is, hebben vooral blinden en slechtzienden problemen met de toegankelijkheid van internet.

Wilt u uw eigen website bekijken zoals blinden en slechtzienden die zien ? Dat kan : gebruik http://www.accessibility.nl/testen/lynx/ .

Overheden beginnen hier regulerend op te treden.

In juni werd het ToeWeb-project goedgekeurd door de Vlaamse ministerraad. Hierdoor engageert Vlaanderen zich om alle websites van de Vlaamse overheid toegankelijk te maken voor bezoekers met een visuele of fysieke beperking (zie http://www.internetjournalistiek.be/weblog/weblog_detail.php?nieuwsid=307).

In de Verenigde Staten is de '508' wet al sinds 1998 van toepassing: "In 1998, Congress amended the Rehabilitation Act to require Federal agencies to make their electronic and information technology accessible to people with disabilities." (http://www.section508.gov/index.cfm?FuseAction=Content&ID=3).

Ook in Groot-Britannië bestaat er iets als de Disability Discrimination Act van 1995 (http://www.disability.gov.uk/dda/).

Het is duidelijk dat accessibility of toegankelijkheid van websites alleen maar aan belang zal winnen. Maar wat betekent het toegankelijk maken van uw website in termen van kosten en opbrengsten ?

Toegankelijkheid verhoogt het bereik van uw website

Natuurlijk zullen er overlappingen zijn tussen de verschillende groepen - maar als je de percentages optelt kom je aan 42,3 %.

Dat is bijna de helft van de Belgische bevolking.

Deze cijfers zouden genoeg moeten zijn om iedereen te overtuigen. Maar er is meer.

Meer opbrengsten en minder kosten met accessibility

Er zijn twee zéér goede redenen om na te denken over accessibility:
1. Een toegankelijke website zal méér opbrengen.
2. Een toegankelijke website zal minder kosten.

1. Uw website wordt makkelijker te onderhouden

In een toegankelijke website wordt vorm (CSS = style sheet) gesplitst van inhoud (HTML). Dit betekent dat een aanpassing aan de lay-out van uw website, enkel dient te gebeuren in de style sheet, het css-bestand. Een aanpassing vraagt dus enkel werk aan één bestand, en niet aan elke pagina. Dit bespaart heel wat tijd - en dus geld.

2. Uw website is klaar voor de toekomst

De computer is niet het enige middel om uw website te bekijken. Binnenkort zullen PDA's (zakcomputers), GSM's, televisies en auto's uitgerust zijn met een breedbandverbinding naar het internet. De verkoop van PDA's wordt geschat op 58 miljoen exemplaren in 2008... (http://www.etforecasts.com/pr/pr0603.htm ). Zowel Telenet als Belgacom staan klaar om begin 2005 te starten met de commerciële lancering van digitale televisie.

Bovendien komen de gebruikers van deze nieuwe technologieën meestal uit de hogere inkomensgroepen. Om deze lucratieve groep effectief te bereiken, heeft u dus een website nodig die werkt op deze machines.

Enkel websites die ontworpen zijn volgens de webstandaarden zullen zichtbaar zijn op deze nieuwe technologieën.

Een toegankelijke website is gemaakt volgens deze webstandaarden - klaar voor de toekomst.

3. Uw website scoort beter in zoekmachines

64 % van de internetters gebruikt zoekmachines als belangrijkste middel om iets te vinden op het internet (http://www.kelseygroup.com/press/pr040211.htm). Door uw website toegankelijker te maken voor bezoekers, maakt u die ook toegankelijker, en dus beter scorend, voor zoekmachines. Zoekmachines hebben typisch moeilijkheden met beelden, Flash, Javascript, video en audio. Accessibility zorgt voor alternatieven - zowel voor bezoekers als voor de zoekmachines.

4. Uw website wordt sneller en kleiner

Op 31/3/2004 heeft 68 % van de residentiële internetgebruikers in België een breedbandverbinding (http://www.ispa.be/nl/?n=86&e=123). Dit betekent dat één derde nog op een gewone inbelverbinding zit. Als u weet dat de meerderheid van de surfers na 10 seconden wachten op uw website wegklikt - dan is een snelle website heel belangrijk.

Bovendien heeft een toegankelijke website kleinere bestanden - dit betekent een lager verbruik van bandbreedte, en dus lagere maandelijkse kosten.

5. De bruikbaarheid van uw website verhoogt

Toegankelijkheid en bruikbaarheid (usability) zijn nauw met elkaar verbonden. Usability guru Jacob Nielsen toonde aan dat een verbetering in usability leidt tot een verhoging van verkoop en conversion rate (sitebezoekers die effectief klant worden) met 100 % (http://www.useit.com/alertbox/20030107.html).

6. Publiciteit

Toegankelijkheid is op dit moment reden om op een positieve manier naar buiten te komen, en om uw onderneming te onderscheiden van de concurrentie. Denk aan de gratis publiciteit die u krijgt bij de aankondiging van een toegankelijke website.

Conclusie

Toegankelijkheid van uw website is niet alleen iets wat in de toekomst verplicht zal worden. Het verhoogt ook effectief het bereik van uw website - én het scheelt in uw portemonnee.

Zelf aan de slag met accessibility

Test uw website op een GSM: http://www.gelon.net/
Test uw website op accessibility: http://www.contentquality.com/
Test uw website op webstandaarden: http://validator.w3.org/
Test uw website op kleurgebruik voor kleurenblinden: http://www.vischeck.com/vischeck/vischeckURL.php
Test uw website op snelheid: http://www.websiteoptimization.com/services/analyze/


Over de auteur: Bart De Waele is reeds meer dan tien jaar gepassioneerd door internet. Hij is informatie-architect bij het Gentse webdesign bureau Netlash (www.netlash.com).

Lees meer

Iedereen bij Wijs deelt zijn expertise, ook Jasper en Evi. Benieuwd naar de laatste nieuwtjes en blogposts? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!