Webdesign anno 2015: een paar trends

13 augustus 2015 Inzichten /

Sinds de geboorte van het internet heeft webdesign (en user interface-design in het algemeen) al een hele evolutie achter de rug. Lange tijd was webdesign het kleine broertje in graphic design. Anno 2015 is webdesign écht matuur.

De eerste jaren: teruggrijpen naar het bekende

In de early days van webdesign leek het vooral zaak om zo goed mogelijk bepaalde elementen uit de echte wereld na te bootsen.

Website-designs probeerden elementen uit de echte wereld na te bootsen (‘skeuomorfisme’, om het met een duur woord te zeggen). Denk maar aan sites met een ‘houten’ of ‘papyrus’ achtergrond, of met ‘paginahoekjes’ die je met een muisklik kon omdraaien om naar een volgende pagina te gaan.

De eigen stem van webdesign

Pas de laatste jaren heeft webdesign zijn eigen plaats gekregen binnen het graphic design.

Web designers gaan op zoek naar nieuwe manieren om webpagina’s en UI-elementen vorm te geven en te laten gedragen. Het medium wordt eindelijk omarmd en met de hulp van nieuwe webtechnologieën elke dag gepusht. Kortom: webdesign krijgt een eigen stem. Flat design was daar een opvallende uiting van, maar zeker niet de enige.

We lichten nog een aantal andere designtrends uit.


Keep it simple

Minimalisme en simpliciteit zijn bon ton in hedendaags webdesign. Websites worden simpeler, ze grijpen terug naar de basisprincipes van grafisch design: balans, nabijheid, alignering, ritme, contrast en ruimte.

Sowieso is de tijd van volgepropte zijbalken voorbij, maar we zien meer en meer dat àlle clutter wordt geweerd. Wat niet noodzakelijk is, komt er niet op. Iets wat we op zich alleen kunnen toejuichen als het zorgt voor een betere gebruikservaring.

Deze drang naar eenvoud verlegt de focus naar het vormgeven van de content in plaats van alle elementen daarrond. De content komt daardoor centraal te staan.

Belangrijke side note: eenvoud betekent niet dat het saai moet moet zijn! In een minimalistische aanpak spelen webdesigners graag met verschillende layouts en grids.  De content wisselt bijvoorbeeld af van afbeelding links - tekst rechts naar omgekeerd.

www.verana.com


Typografische hoogstandjes

95% van wat op het internet staat is geschreven tekst. Geen wonder dus dat een goed webdesign staat of valt met de keuze van de typografie. Met niets meer dan een tweetal goede lettertypes, een paar kleurvlakken en mooie foto's kan je al een pareltje van een website neerzetten. Veel nieuwssites hebben dat goed begrepen.

www.theatlantic.com
 

www.bloomberg.com/politics
 

De opkomst van webfonts heeft hierbij natuurlijk een kleine revolutie teweeggebracht. Vandaag bestaan er talloze websites die enkel bestaan uit typografische hoogstandjes.

dmdii.uilabs.org
 

Niks mis met whitespace

Toen het internet nog fonkelnieuw was, probeerde iedereen zoveel mogelijk in zijn site te rammen. Websites leden aan een vorm van horror vacui: leegtes mochten er niet zijn; elke pixel ruimte moest benut worden.

Terwijl witruimte in een site net zorgt voor rust en contrast. Doordachte leegtes leggen net extra nadruk op een onderdeel.
Eén van de uitdagingen van een webdesigner is om whitespace te gebruiken om je gebruiker doorheen de site te loodsen.

 

Weg met maximum contentbreedte

Fullscreens zijn ook helemaal en vogue. Daarmee bedoelen we niet het overnemen van het scherm zoals een videoplayer dat doet, eerder het benutten van het volledige browservenster van het toestel. Weg met de maximum breedte en de vaste zijbalken!
Op desktop kan dat leiden tot grotere foto’s (denk maar aan hero images die het volledige scherm innemen, zoals op AirBnB.be), typografie en jawel...meer whitespace.


Motion design is niet dood

Integendeel: it’s very much alive! Met de dood van Flash leek webanimatie in de vergeetput beland, maar niet voor lang.


Javascript-based animatie

De meeste animaties die 5 jaar geleden in Flash werden gemaakt, kunnen nu perfect met javascript webtechnologieën. Kijk maar naar sites zoals run4tiger.com.

run4tiger.com
 

beta.rallyinteractive.com
 


Of denk aan thefwa.com: ooit verzamelde die de zotste Flash-sites. Nu zijn de meeste featured sites op thefwa.com volledig HTML- en javascript-based.

Die animatietrend lijkt tegenstrijdig met de trend naar minimalisme. Maar het verschil zit hem vooral in het doel van de site. Op sites die draaien rond branding en experience, blijven zware animaties bestaan. Mooi voorbeeld hiervan is deze vrolijke site.


The return of the loading screen

Jammer genoeg zien we dat ook sommige demonen uit het Flash-tijdperk hebben overleefd. Voor eens en voor altijd: loading screens zijn niet oké!  

Werk dan liever met subtiele, fijnere animaties die minder impact hebben op de laadtijd van je site maar bijdragen tot de UX. Zoals de foto lightbox van Medium die vanzelf uitzoomt als je verder scrollt.

medium.com/the-great-discontent/mike-perry-6a97c067a291


Vlottere transities

Ook in transities zien we een trend. Met transities bedoelen we overgangen tussen webelementen, webpagina’s of delen daarvan. Denk maar aan on-scroll effects waarbij elementen verschijnen, open- of toeklappen of verschuiven terwijl je door de site scrollt.

Ook als je op een link klikt, is er een transitie waarbij de browser switcht van pagina. Dit gaat gepaard met een bruuske overgang waarbij de content verdwijnt en de nieuwe pagina wordt ingeladen. 
Tegenwoordig is het mogelijk om de transitie van de ene pagina naar de andere een stuk smoother te laten verlopen. Kijk maar eens naar de site van hellomonday.com, waar de nieuwe pagina op z’n plaats glijdt zonder dat je even een leeg scherm te zien krijgt.

En het kan zelfs zonder klik. Als je op Bloomberg.com of qz.com een artikel leest, staat onderaan het volgende artikel al klaar. Als je verder naar beneden scrollt, gaat de ene pagina naadloos over in de andere. De URL verandert en je zit op een andere pagina zonder dat je het goed en wel doorhebt. 
Het resultaat is een vloeiende, ononderbroken gebruikerservaring.

hellomonday.com/projects


Geïnspireerd? Kom eens langs om te kijken wat we voor jou kunnen doen.

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.