Wat online marketeers kunnen leren van de Philips Hue

25 september 2014 Inzichten /

Ik geef het toe, ik ben een gadgetfreak. En bij een recente verbouwing aan ons huis, maakte ik van de gelegenheid gebruik om een aantal gadgets uit de smart home sfeer mee te installeren - waaronder een set van Philips Hue lampen.

Deze lampen kunnen in de normale bestaande fittings ingedraaid worden. Maar het zijn led-lampen (en kunnen dus alle kleuren licht geven) plús ze hebben een wifi-verbinding. Dat laatste betekent dat er een app voor je smartphone bestaat waarmee je die lampen kan aansturen - kleuren kiezen, aan en uit zetten, programmeren met IFTTT...

Zo heb ik de lampen in mijn bureau gekoppeld aan een lichtsensor buiten - waardoor ik de kleur van mijn licht binnen automatisch laat aanpassen aan het weer en dus de lichtintensiteit buiten.

En hier zit al een eerste les in. Hoe leuk het initieel ook is om allerlei systemen zelf te bedenken en te programmeren - eigenlijk wil ik me niet (manueel) bezighouden met iets triviaals als de lichtknop. Het mooie van 'programmeerbaarheid' is juist het feit dat je kan automatiseren - waarom moet ik dat zelf doen? Waarom weten die lampen niet wanneer ik in de kamer ben of niet, en passen zich daaraan automatisch aan? Waarom moet ik zelf nadenken over de causaliteit tussen het weerbericht en het licht buiten, en de lichtsterkte van mijn lampen - waarom kunnen zij niet zelflerend zijn?

En ja hoor - de opvolger staat inderdaad al klaar. Een ex-Tesla medewerker ontwikkelt zijn context-aware en zelflerende lampen.

Dit geldt ook voor online marketeers. Als je bv. Adwords enkel manueel gebruikt in een kopie van de manier waarop traditionele reclamebanners gebruikt worden - dan laat je heel wat mogelijkheden liggen. Het mooie van programmeerbare Adwords is dat ze programmeerbaar zijn...

Een voorbeeld: als de verkoop van je product afhankelijk is van het weer; wacht dan niet tot je de zon ziet schijnen om je Adwords aan te passen - zorg dat dit automatisch loopt.

Terug naar de Philips Hue lampen in mijn bureau. Nadat de eerste verwondering over het feit dat je je verlichting kan aansturen met je smartphone weggeëbd is, kom je tot een vervelende vaststelling. De bestaande lichtknoppen van je lampen blijven werken - maar onafhankelijk van je smartphone aansturing. Dat betekent dat je de lichten kan uitdoen met je bestaande lichtschakelaar; maar als je dat doet werkt je smartphone bediening niet meer (wat de lampen zijn volledig uitgeschakeld, inclusief wifi). Je moet dus eerst weer de manuele schakelaar gebruiken, vooraleer je kan aansturen met je smartphone. Wat een beetje het nut van de smartphone aansturing teniet doet...

De ontwikkelaars van de Hue zijn er van uitgegaan dat je alleen nog aanstuurt via de smartphone, en dat de bestaande lichtknop dus niet meer zou gebruikt worden. Maar dat is een illusie. Soms wil je gewoon niet je smartphone bovenhalen om enkel het licht aan te steken... 

Een beter idee zou het zijn om ook de fysieke lichtknop een wifiverbinding te geven - zodat lamp en knop zich van elkaar bewust zijn en met elkaar samenwerken. Het heeft geen zin om revolutionaire nieuwe zaken te introduceren door het bestaan en nut van de vorige technologie te ontkennen en te negeren. (En jawel hoor - Philips komt ondertussen uit met de Hue Beyond, die slimme combinaties maakt.)

Dat is de volgende les voor online marketeers. Hoe slim en goed onze online marketing ook is - het heeft geen zin de bestaande communicatiekanalen te ontkennen en te negeren. Integendeel: de sterkste communicatie is diegene die verschillende kanalen (zowel online als offline) combineert en laat samenwerken. 

Laten we dus niet alleen binnen online marketing uit de silo's breken, maar ook streven naar échte hybride marketing.

 

Bart De Waele
CEO & Founder

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.