Voice search versus visual search: de verschillen en voordelen

13 maart 2019 Inzichten /

Eind 2018 kon je er niet meer omheen: er werden talloze artikels gedeeld die voorspelden dat voice search de komende jaren de ‘traditionele’ tekstuele zoekopdrachten zou overnemen, tot zelfs 50%. Zowat iedereen zou een Alexa of Google Home in huis halen en kinderen zouden zelf geen teksten meer schrijven. En terwijl er (terecht) veel aandacht naar voice search gaat, begint visual search ook de nodige belangstelling te krijgen. Niet as shiny and new als voice search, maar het biedt wel geweldige mogelijkheden voor e-commerce. Wat zijn die voordelen dan precies? En hoe implementeer ik beide technologieën nu zelf? We lijsten even alles op in deze longread.

1. Visual search

Wat is visual search?

Beeld je het volgende in: op een dag kom je je droomsneakers tegen in een magazine. Helaas.. er staat niets van informatie bij. Insert visual search: je neemt een foto van de sneakers en geeft die door aan Google, Bing of Pinterest. Et voilà: je krijgt als resultaat meteen tientallen winkels en de volgende dag ontvang je je nieuwe schoenen.

Visual search neemt dus een groot deel van de frictie weg tussen een product zien en het kopen. Het menselijk brein verwerkt beelden 60.000 keer sneller dan tekst, en 90% van alle informatie die naar de hersenen gestuurd wordt is visueel. Visual search sluit hier met andere woorden perfect op aan. Voor search engines is het helaas veel moeilijker om visual search uit te voeren dan voor de gemiddelde mens. Al heeft computer vision de laatste jaren grote stappen kunnen zetten dankzij de vele innovaties op vlak van artificial intelligence en deep learning. Computer vision is het wetenschappelijke domein dat zich bezighoudt met hoe computers digitale beelden high-level kunnen begrijpen en verwerken, net als mensen dus. Het systeem maakte facial recognition mogelijk, en het zorgt er eveneens voor dat zelfrijdende auto’s hun omgeving begrijpen. Bovendien ligt het ook aan de basis van de groeiende maturiteit van de visual search engines.

Pinterest pionier

Momenteel zetten alle grote spelers in op visual search. De functie wordt ingebouwd in platformen zoals Pinterest, Bing en Google. Hierdoor wordt de kans steeds groter dat het zoeklandschap zoals we dat nu kennen volledig op z’n kop wordt gezet binnenkort.

Opvallend is dat Pinterest al sinds jaar en dag een voorloper is als het op visual search aankomt. Enkele jaren geleden was het al mogelijk om via afbeeldingen bepaalde voorwerpen te zoeken op Pinterest. Met een cropbox werden foto’s bijgesneden tot het voorwerp dat je zocht, en als resultaat kreeg je een hele reeks gelijkaardige foto’s te zien. Nu niet meteen revolutionair, maar het zorgde ervoor dat Pinterest een zeer gedetailleerde en robuuste database aan voorwerpen kon bijeensprokkelen. Wanneer de bezoeker na de resultaten te ontvangen nog een hele tijd op de site bleef rondkijken, dan kon Pinterest er zeker van zijn dat de voorgestelde resultaten correct waren. Natuurlijk was dit niet het einddoel, Pinterest wilde engagement creëren en mensen inspireren. Dus lieten ze machine learning los op de database om nog meer kennis te vergaren.

Met de Pinterest Lens (die vandaag voor iedereen beschikbaar is via de Pinterest app) scan je een onderwerp. Het visueel detectiesysteem bepaalt vervolgens welke objecten er op de foto staan. Aan de hand van de context en insights van de gebruikers gaat Pinterest relevante resultaten terugsturen. Die gaan verder dan louter het object. Wanneer je bijvoorbeeld een zetel scant die in de woonkamer staat, dan krijg je ongetwijfeld foto’s van diezelfde zetel te zien, maar ook interieurinspiratie en kleurcombinaties die goed bij de zetel passen.

En de Pinterest Lens is een groot succes. Na amper één jaar sprak Pinterest al over meer dan 600 miljoen visual searches per maand. De grootste zoekvolumes die Pinterest dat jaar registreerde waren mode, interieurdecoratie, kunst en voedsel.

En ook Google doet mee

Google beschikt over extreem veel data, en is dus altijd een sluipende concurrent geweest voor de andere platformen. Tijdens Google I/O 2018 werd de Google Lens voorgesteld, hun antwoord op visual search. Met dat systeem kan je in real time extra informatie zien over bijvoorbeeld een bepaald monument dat zich voor jou bevindt, of je kan visitekaartjes meteen als contact importeren.

Ondertussen werd ook opgevangen dat Google dit zal vertalen naar commerciële doeleinden want de Google Lens werd bijna gelijktijdig met ‘Shoppable Image Ads’ voorgesteld. Dit zijn advertenties die op publisher websites van Google zullen verschijnen. Bezoekers krijgen dan de prijs te zien bij bepaalde elementen die ze in afbeeldingen tegenkomen op de publisher websites.

En ook de koppeling tussen Google Lens en Google Shopping ligt al vast. Wanneer de gebruikers door de Lens kijken, kunnen ze meteen hun favoriete kleding-, meubel-, of decoratiestuk kopen via Google Shopping.

Visual search en e-commerce: een match made in heaven?

De relatie tussen voice search en e-commerce lijkt nog wat wankel, maar met visual search lijkt het een match made in heaven. Voice search is interessant wanneer een gebruiker bepaalde informatie wil ontvangen of acties wil ondernemen in huis: Welk weer zal het morgen zijn? Wat zijn de openingsuren van Batibouw vandaag? Speel de afspeellijst van Dua Lipa af in Spotify.

Maar om fysieke goederen te kopen lijkt voice toch niet ideaal. Hoe een product eruitziet is erg belangrijk in zo’n beslissing, en slechts weinig consumenten zijn bereid een nieuw product te bestellen zonder het eerst gezien te hebben. Dit is waar visual search zijn kans moet grijpen. En het groeipotentieel van deze markt is er zeker: maar liefst 70% gaf in een studie aan meer online te zullen kopen indien alle online content shoppable was.

2. Voice search

Wat met voice dan?

Voice search en smart speakers zijn voor vele Vlamingen nog onbekend terrein. Waar zo’n 95% van de Vlamingen een tv in de huiskamer heeft staan en 81% een smartphone bezit, zien we dat slechts 38% al gehoord heeft van Google Home. En amper 4% heeft al eentje in huis gehaald.

Ondanks het schijnbaar lage cijfer is de smart speaker wel degelijk aan een opmars bezig in België. Ongeveer 8% van de Vlamingen heeft nu een smart speaker in huis, terwijl dat begin 2018 maar 3% was.

Opvallend is dat artificiële intelligentie - dat veelal aan de basis van voice search ligt - vaak onbewust aanwezig is. Onderzoek van IMEC toont aan dat slechts 20% van de Vlamingen aangeeft al eens artificiële intelligentie gebruikt te hebben, terwijl er in realiteit al zo’n 44% mee in aanraking kwam.

We kunnen alleen maar aannemen dat deze cijfers in de toekomst nog zullen stijgen. Want sinds de Hummingbird update van Google, is het voor de zoekmachine ook mogelijk om semantische context te bieden bij bepaalde zoekopdrachten.

Op vlak van Natural Language Processing (NLP) zijn er dus al grote stappen gezet. Systemen begrijpen en interpreteren menselijke taal steeds beter en de resultaten uit voice searches worden steeds accurater.

Een mooi voorbeeld van NLP is Google Duplex, wat eveneens voorgesteld werd op de Google I/O-conferentie. Dit experiment toonde aan hoe de Google Assistant namens jou ergens een afspraak kon maken zoals bij de kapper. De kapper had dan op zijn beurt helemaal niet door dat ie met een robot aan het bellen was.



Belang van featured snippets

Sinds het ontstaan ervan is voice search al heel erg geëvolueerd. Momenteel kunnen we twee grote categorieën onderscheiden. Enerzijds zijn er de voice assistants & smart speakers (denk maar aan de behulpzaamheid van Siri, Alexa en de Google Assistent). Hierbij wordt jouw antwoord voorgelezen en wordt de bron in sommige gevallen vermeld. Anderzijds kun je nog steeds gesproken zoekopdrachten uitvoeren via de zoekbalk in Google. Als gebruiker wordt je dan doorverwezen naar de traditionele zoekresultatenpagina en krijg je websites voorgesteld die het antwoord zouden kunnen bevatten.

De oplettende lezer heeft ongetwijfeld opgemerkt dat de traditionele zoekresultatenpagina de laatste jaren sterk veranderd is. Google biedt gebruikers steeds vaker een antwoord meteen in de resultatenoverzicht.

Dit noemen we featured snippets, en voor voice search zijn er drie zeer relevante types:

  • Paragraaf: Een stukje tekst van zo’n 46 woorden dat meteen een antwoord biedt op de vraag van de gebruiker.
  • Lijsten: Je zoekt een recept en krijgt meteen in bullets een stappenplan voor een lekkere appeltaart.
  • Tabel: Denk maar aan concertdata of een overzicht van belangrijke feestdagen, die komen vaak in een tabel tevoorschijn.

Vooral bij zoekopdrachten met langere keywords verschijnen de laatste maanden opvallend meer featured snippets. 41% van de featured snippets blijkt te worden getriggerd door een vraag. Die combinatie maakt dat featured snippets wel eens de sleutel zouden kunnen zijn tot de optimalisatie van voice search.

3. Voice search versus visual search

Waar liggen de verschillen nu?

We zullen zeker niet beamen dat visual search belangrijker is dan voice search of dat voice search meer impact heeft dan tekstueel zoeken. Elke zoekmethode heeft voor- en nadelen en de keuze voor een bepaalde methode is afhankelijk van het moment in de funnel waarin de gebruiker zich bevindt. Maar er zijn nog enkele andere zaken om rekening mee te houden.

Het doel

Bij voice search ga je ervan uit dat de gebruiker de naam van je product al kent, maar bij visual search is het perfect mogelijk om onbekende merken op te zoeken. Een nadeel daarbij is dan weer dat je steeds fysieke objecten zoekt, en dus moeilijker praktische vragen kan stellen zoals de openingsuren. Visual search is dus vooral gericht op ontdekking terwijl voice search zich richt op het eenvoudig vinden van informatie.

De output

Bij voice search worden de resultaten auditief doorgegeven via voice assistants, waardoor enkel de topresultaten aan de gebruiker gepresenteerd worden. Platformen als Google of Amazon beslissen dus zelf wat de topresultaten zijn. Dit is afhankelijk van de retailers die op hun platform aanwezig zijn en van de context waarin de gebruiker zich bevindt. Bij voice search zijn de resultaten (voorlopig nog) volledig gericht op het meest relevante antwoord voor de gebruiker. De resultaten zullen vaak lokaal zijn bij voice search, terwijl visual search resultaten uit een veel ruimere context zal genereren.

Voor welke manier van zoeken je kiest, hangt met andere woorden af van het type gebruiker en het moment van de zoekopdracht. Het is geen ‘of/of’-verhaal, maar een ‘en’-verhaal. Een verhaal waarbij voice, visual en tekstueel zoeken elkaar niet uitsluiten.

Zelf aan de slag!

Wil je zelf de inhoud van je website optimaliseren voor voice en visual search? Hou dan zeker rekening met de volgende aspecten:

Visual search

1. SEO optimalisatie voor afbeeldingen
Tot vandaag werd er weinig belang gehecht aan de optimalisatie van afbeeldingen. Een goede implementatie zorgde voor een extra mogelijke ranking opportuniteit binnen Google Images maar traffic bracht dit nooit echt op.

Met de opkomst van visual search zal het belang van afbeeldingen sterk toenemen waardoor optimalisatie zeker aangewezen is.

  • Stel een sitemap samen voor afbeeldingen. 
    Zeker wanneer je afbeeldingen via Javascript inlaadt, is het aangeraden een XML sitemap specifiek voor afbeeldingen te voorzien.
  • Zorg voor kwalitatieve foto’s maar let op de bestandsgrootte.
    Artificiële intelligentie is bij visual search niet meer weg te denken. Door voldoende afbeeldingen te voorzien van het volledige product, help je het algoritme al een heel stuk op weg. Zorg er bovendien voor dat de afbeeldingen voldoende contrast bevatten met de achtergrond en dat de kleuren true to color zijn.
  • Gebruik een beschrijvende alt-tekst voor je afbeeldingen.
    H
    elp de zoekmachines een handje en gebruik een alt-tag. Afbeeldingen vragen veel rekenkracht van zoekmachines, en een alt-tekst met bijbehorende beschrijving helpt de zoekmachine exact te begrijpen wat er te zien is. 

2. Gebruik structured data

Met structured data geef je zoekmachines extra info mee over de content van een pagina. Dit doe je aan de hand van een gestandaardiseerd formaat zoals JSON-LD, Microdata of RDFa.

Je gebruikt daarvoor de product markup. Hiermee wordt extra productdata in de structured data opgenomen. Tekstuele zoekresultaten worden op die manier verrijkt en de afbeeldingen worden uitgelicht in Google Image Search.

Voice search

Zoals we eerder al aanhaalden gaan voice search en featured snippets hand in hand. Het is sowieso een win-win situatie wanneer je je website optimaliseert met het oog op featured snippets. Je staat dan sterker op vlak van voice search en je bent prominenter aanwezig op de zoekresultatenpagina op desktop en mobile.

1. Beantwoord vragen

Zoekopdrachten door middel van spraak worden vaak in vraagvorm gesteld. De klassieke keywords die relevant zijn voor jouw product of dienst kan je dan best aanvullen met vraagwoorden zoals wie, wat, waar, wanneer, hoeveel, hoe en waarom.

Daarnaast kan je ook content schrijven die dieper ingaat op vragen van je gebruikers/bezoekers. Een FAQ-pagina waarbij je per vraag een antwoord geeft, helpt je hier ook al een heel eind verder.

Voice searches zijn in 22% van de gevallen gericht op de lokale markt, een goede integratie van Google My Business is dus zeker ook geen overbodige luxe.

2. Gebruik de Schema.org markup

Net als bij visual search zal je ook voor voice search baat hebben bij het gebruik van structured data. Aan de hand van de markup language kan je de zoekmachines extra informatie meegeven over de onderwerpen op je site.

Wil je ook meewerken aan de gebruikservaring van de toekomst? We zoeken nog UX architecten en designers!

Solliciteer nu

Lisa Nevejans
Online Marketeer

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.