Van het bos en de bomen in e-commerce

10 november 2016 Inzichten / Van het bos en de bomen in e-commerce

Welke technologie is het meest geschikt voor jouw e-commerceplatform? Een eenvoudige vraag die vele mogelijke antwoorden kent. De waaier aan keuzes maakt misschien zelfs dat je door het bos de bomen niet meer ziet. Daarom: een geleide wandeling door het e-commercebos, of minder figuurlijk: een helder overzicht van mogelijke keuzes en hun impact.

Welke technologie is het meest geschikt voor jouw e-commerceplatform? Een eenvoudige vraag die vele mogelijke antwoorden kent.

Marketplace versus webshop

Met een online marketplace of marktplaats bedoelen we een site als bol.com, waarop verschillende derden hun producten aanbieden, maar waar de transacties geregeld worden door de marketplace (bol.com dus). Met een eigen webshop sta je zelf in voor het hele proces.

Marketplace

  • Geen eigen ontwikkelkosten
  • Interessant om een ander en/of ruimer publiek te bereiken
  • Lager risico
  • Groter gevaar dat je product gekopieerd wordt
  • Geen differentiatie tussen de diverse aanbieders
  • Niet alleen je product, ook je data – bv. hoe succesvol je product is - komen in handen van de marketplace
  • Beperkte mogelijkheid om je eigen branding uit te werken

Eigen webshop

  • Differentiatie mogelijk
  • Je beheerst je eigen marketing
  • Eenvoudige integratie met back-end
  • Ontwikkelkosten voor jouw rekening
  • Zelf budget investeren om je publiek te bereiken

Kiezen voor verkoop via een marketplace kan interessant zijn op verschillende vlakken. Bijvoorbeeld:

  • Om een nieuwe markt zonder risico uit te testen
  • Als extra etalage, bovenop je eigen webshop
  • Als low-end instap, als je bijvoorbeeld geen kapitaal hebt voor grote investeringen in een eigen shop.

Een webshop die matuur wordt, blijft uiteraard niet hangen op een marktplaats. Om je eigen identiteit vorm te geven, is het dan noodzakelijk om een thuisbasis uit te bouwen en alles zelf in handen te nemen. Een marktplaats is met andere woorden een springplank naar een eigen platform. 

Self-hosted versus SaaS (Software as a Service)

SaaS is een vorm van cloudhosting, waarbij software als een dienst wordt aangeboden, je koopt het dus niet, maar neemt een abonnement. Kies je voor self-hosted, dan koop je je eigen plek op een server en host je die zelf. Vergelijk het met een winkelpand dat je huurt (SaaS) of koopt (self-hosted).

Self-hosted

  • Je maakt je eigen roadmap met toekomstige functionaliteiten
  • Differentiatie mogelijk
  • Beveiliging is jouw verantwoordelijkheid
  • Ontwikkelkosten voor eigen rekening

SaaS

  • Beveiliging is de verantwoordelijkheid van de aanbieder
  • Maandelijkse kost
  • Gebonden aan een roadmap van een ontwikkelaar
  • Keurslijf: moeilijker om eigen identiteit te ontwikkelen

Voorbeelden van self-hosted zijn onder meer woocommerce (een plug-in van Wordpress), Drupal, Magento, Sitecore, Hybris. Voorbeelden van SaaS zijn Shopify, Bigcommerce, Wix, Squarespace.

Open source versus licensed versus custom

Open Source

  • Geen licentiekost
  • Wordt aangestuurd door de community
  • Snel inspelen op actualiteit mogelijk
  • Niet afhankelijk van 1 vaste leverancier
  • Integratie nodig
  • Moeilijk om kwaliteit van software te beoordelen

Licensed

  • Zekerheid over voortbestaan en vastliggende roadmap
  • Kwaliteit gewaarborgd door ontwikkelaar
  • Licentiekost
  • Integratie niet altijd mogelijk
  • Volgen van roadmap van ontwikkelaar

Custom

  • Volledig op maat
  • Integratie kan ook op maat
  • Unieke functies mogelijk
  • Je start van nul en het proces zal trager gaan

Voorbeelden van open source zijn woocommerce (van wordpress), Magento en Drupal.
Licensed: Sitecore, Hybris, Demandware

En de achterliggende technologie?

Of je nu gaat voor php, .NET of Java hangt af van heel wat factoren. Hoe de integratie met de rest van de omgeving in elkaar zit bijvoorbeeld, maar ook praktische overwegingen zoals: beschikbaarheid van ontwikkelaars en leveranciers of licentiekosten.

Weet dat de keuzes die je hierboven maakt, niet noodzakelijk exclusief zijn.
Een eigen webshop is bijvoorbeeld perfect te combineren met een marketplace. Vaak zie je in de eigen webshop een breed en eigen aanbod, maar worden bepaalde producten doorgepusht naar een marketplace. Die fungeert dan als een soort extra etalage.
Ook de technologie hoeft niet exclusief te zijn. Self-hosted of custom gaan bijvoorbeeld prima samen met licensed en open source.

In 3 stappen naar een e-commerceplatform op maat

Kiezen is verliezen, maar bij Wijs geloven we wel dat er zoiets bestaat als het ideale pad naar het beste e-commerceplatform voor jou:
Stap 1: test de markt door bepaalde producten op een marketplace te plaatsen. Dat is low-cost en low-risk.
Stap 2: Werk low-budget een logistiek en financieel proces uit via een SaaS-omgeving, bijvoorbeeld Shopify.
Stap 3: Bouw een eigen platform uit en differentieer.

Het e-commerceplatform van Wijs

Mogelijkheden genoeg, dacht je? Bij Wijs vonden we toch dat er nog iets ontbrak. Daarom ontwikkelden we een eigen CMS, gebaseerd op Symfony. Zo kunnen we onze klanten helpen met een standaardoplossing die toch zo moduleerbaar is dat het eenvoudig volledig custom-made kan worden. De pluspunten:

  • Eigen roadmap: met Harmony bepaal je zelf de development-roadmap.
  • Personaliseerbaar: een eigen set van bestaande bundels voorziet alles voor een solide basisfunctionaliteit. Alles daarbovenop is custom-made en maakt het dus eenvoudig personaliseerbaar.
  • Beperkte ontwikkelkosten: dankzij de bestaande bundels heb je sowieso een solide basis. Enkel mogelijk te ontwikkelen extraatjes brengen ontwikkelkosten met zich mee.
  • Tijdbesparend: doordat we een set van al ontwikkelde bundels klaar hebben liggen, kunnen we snel schakelen en heb je op korte tijd een werkbare webshop.
  • Schaalbaar: Harmony is flexibel en makkelijk uitbreidbaar. Ideaal dus voor kleine projecten, maar ook state-of-the-art, complexe shops, volledig op maat.
  • Open source: Harmony is gebaseerd op Symfony, een open source framework. Dat het open source is, maakt dat je eenvoudig mee evolueert en de actualiteit op de voet volgt.

    Op zoek naar een mooie oplossing voor jouw e-commerce? Wij helpen je de juiste keuzes te maken.

Lees meer

Iedereen bij Wijs deelt zijn expertise, ook Jasper en Evi. Benieuwd naar de laatste nieuwtjes en blogposts? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!