UX: Welke impact heeft de smartwatch?

4 juni 2015 Inzichten /

De smartwatch zal nooit jouw smartphone vervangen. Daar zijn we al zeker van.  Wel biedt het een aanvulling. Dankzij nieuwe technologie is er een vlotte interactie tussen de phone en watch. Wat is het potentieel voor jouw bedrijf?

Wordt de smartwatch mainstream? 

Eerste signalen duiden erop dat dit niet zo is. Daar is een logische verklaring voor. De smartphone en voordien de GSM is op korte tijd een onmisbare gadget geworden. Het verhoogt connectiviteit aanzienlijk en biedt veel extra mogelijkheden om het leven makkelijker te maken. Het gooide de manier van communiceren volledig om.

Met een smartwatch is dat anders. Een horloge is lang niet zo onmisbaar als een mobiele telefoon. De focus verleggen van horloge als kernfunctionaliteit naar andere aspecten is dus noodzakelijk.

Het toestel dient vooral als extensie op de smartphone. Voor we smartphones hadden, werkten we op desktops en laptops. Sinds de smartphone is het scherm dichter bij ons gekomen. Een smartwatch kan daar een volgende stap in zijn.  

De smartwatch zoekt zijn weg naar onze pols

Wat niet is, kan nog komen. Er zijn bepaalde aspecten die de smartwatch onderscheiden van de smartphone. 

Zijn dit dan de zaken die de smartwatch uniek en onmisbaar maken? Daar valt zeker over te discussiëren. Want met de smartphone hebben we een gelijkaardig effect ervaren. Vroeger had je een GSM bij, een fototoestel, discman, dictafoon, rekenmachine ... Nu enkel een smartphone.

De smartwatch kan nu ook al een paar devices vervangen: panic buttons, clickers voor presentaties, sport armbanden (Fitbit) ... Hier is de timing misschien wel perfect. Deze types gadgets staan nog in de kinderschoenen, waardoor de smartwatch er misschien vlotter doorkomt. Het verschil is wel dat de eerste reeks gadgets door vrijwel iedereen gebruikt werd. De gadgets die door een smartwatch kunnen vervangen worden, zijn niet echt mainstream.

Concrete toepassingen

Alles op een rijtje biedt de smartwatch enkele interessante voordelen en nieuwe opportuniteiten. Als bedrijf vertrek je best van de vraag: welk voordeel kunnen we onze klanten geven? Wat kunnen we voor hen gemakkelijker, vlotter of veiliger maken? We zetten een paar ideetjes op een rij. Uiteraard hoeft de lijst niet tot deze beperkt te blijven.

Meten wat een smartphone niet kan meten

  • Sport tracking en gezondheid
  • Uitloggen bij platformen als je een bepaalde afstand van je laptop verwijderd bent (bank applicaties, social media, email ...)
  • Alert wanneer je valies op de luchthaven verder van je weg is dan normaal (diefstal)
  • Muziek afstellen op basis van hartslag

Updates

  • Breaking news updates
  • Melding als je een bericht krijgt van vrienden
  • Tram, trein of bus volgen als je staat te wachten, melding als je aan je halte komt
  • Verandering in aandelenkoersen (Bolero app)
  • Rekeningsaldo raadplegen (KBC app)
  • 1-touch berichten, zoals: "Ik zit in een meeting", "Binnen 10 minuten kom ik aan", ...
  • Melding als een pakketje binnen een paar minuten geleverd wordt

“The Apple Watch is a device that helps you decide whether it's worth taking your phone out of your pocket or not."

Praktisch nut

  • Afstandsbediening: TV, laptop, radio
  • Bediening & richten van camera voor zelfportret
  • Vingerafdruk voor extra beveiliging (financiële transacties, auto openen ...)

In het begin van het smartphone-tijdperk maakten veel bedrijven de fout dat ze gewoon een app wilden hebben. Zonder echt na te denken over het dagelijkse nut ervan voor hun klanten en gebruikers. Dankzij sterke evoluties in human centered design lijkt de kans klein dat het zich opnieuw voordoet. 

 

Gericht naar specifieke acties

Een smartwatch hoort niet alles te kunnen. Surfen op het web of een boek lezen zijn activiteiten waarvoor de smartwatch niet gemaakt is. Enerzijds heeft de smartwatch stand-alone applicaties die beperkt en specifiek zijn, zoals je hartslag meten. Anderzijds zorgt het voor een uitbreiding van overkoepelende applicaties, bijvoorbeeld de camera van je iphone besturen op afstand.

De limitaties van het device zijn niet per se nadelen, het zijn factoren die de smartwatch krachtiger en unieker maken.

We vatten dit samen in drie belangrijke dimensies:

  • Toegankelijkheid van het device
  • Specificiteit van de features (camera remote-control vs een volledige camera app)
  • Aantal mogelijkheden

 

Hoe gaan we bij Wijs om met de smartwatch

De smartwatch is er, maar dat wil niet automatisch zeggen dat er nood is aan een smartwatch applicatie voor jouw product of dienst. Denk na over hoe je de consument op een zo goed mogelijke manier kan bedienen. Start niet met de vraag hoe je de smartwatch kan integreren, maar eerder of er bepaalde taken en diensten beter kunnen ingevuld worden met behulp van de smartwatch.

Houd rekening met de beperkingen, met het feit dat het voornamelijk gaat om real-time updates en stel de vraag of het verschil in effort interessant kan zijn voor jouw applicatie en welke korte acties een meerwaarde kunnen bieden.

Wij denken op omnichannel niveau en betrekken de smartwatch om na te gaan in hoeverre we digitaal een dienst of een product kunnen verbeteren. Maar het vertrekpunt is niet de smartwatch, eerder de grens tussen informatie, context en gebruiker zo klein mogelijk maken met het oog op een betere customer experience.

 

Wil je samen kijken hoe jouw bedrijf het kan inzetten?

Of zelf al goede ideeën? Dan hebben we een plaatsje voor je.

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.