Upgraden naar Universal Analytics: waarom en hoe?

30 januari 2014 Inzichten /

We kondigden het in 2012 al aan: Google Analytics introduceert Universal Analytics. Voorlopig bleef het nog behoorlijk stil rond het deze vernieuwing, maar 2014 wordt het jaar van Universal Analytics.

In het komende jaar wordt Universal Analytics dé standaard om het gebruik van je website of apps te meten. We zullen nog meer zeggen: de huidige manier verdwijnt en iedere Google Analytics gebruiker zal moeten overstappen naar de nieuwe versie.

Update: sinds 2 april 2014 is Universal Analytics uit bèta en dus de standaard geworden. Ook remarketing is nu beschikbaar. Upgraden naar Universal Analytics is dus sterk aan te raden als je het nog niet gedaan hebt.

Voordelen van Universal Analytics

Universal Analytics is zeker niet de zoveelste update met minuscule aanpassingen of verbeteringen in de user interface. Er is een volledig nieuwe protocol (Measurement Protocol) gebouwd. Google verlegt namelijk de focus van het bezoek naar de bezoeker, wat correctere data geeft en een antwoord biedt op de beperkingen van de klassieke analytics waar we tegen aanliepen.

Een aantal praktische voorbeelden om dit te illustreren:

1. Way too many devices

Mobiel internetgebruik is in ons dagelijks leven geïntegreerd en we beschikken over meerdere devices. We surfen niet meer op één device van bron naar bron, maar schansspringen van het ene device naar het andere.

Google noemt dit het syndroom van “Way too many devices”.

 

Resultaat: op elk device worden we als een aparte bezoeker gerekend en we weten niet meer waar onze bezoekers echt vandaan komt en wat hem overtuigd heeft om te bijvoorbeeld iets te kopen in een webshop.

Met universal analytics echter zal het mogelijk zijn om bezoekers cross-device te tracken als 1 unieke bezoeker.

2. On en offline touchpoints in kaart brengen

Steeds meer bedrijven hebben zowel een webshop als een fysieke locatie (clicks & bricks). Zou het geen fantastische inzichten opleveren als je data van de twee kon combineren? Wie zocht iets online en converteerde in de winkel?

Met Universal Analytics kan je data uit verschillende bronnen (bvb je CRM) combineren en ook deze touchpoints in kaart brengen.

3. Uiteenlopende toestellen

We hebben zoveel technologische snufjes in ons dagelijks leven die ons informatie kunnen geven, maar het niet doen.

Met Universal Analytics kan je gebruikersdata vergaren van zeer uiteenlopende toestellen. Van zeer functionele toepassingen (badging systeem, bewegingsdetectie ...) tot speelse varianten (koffiemachinegebruik, locatie van huisdier…).

Upgraden naar Universal Analytics

Ok, je bent overtuigd en je ziet de voordelen van Universal Analytics. Nu wil je zo snel mogelijk upgraden maar ...hold your horses.

De upgrade is niet zo eenvoudig als hij lijkt en moet met de nodige zorg uitgevoerd worden. Bovendien is het misschien nog helemaal niet geschikt voor jouw website en noden en moet je nog even wachten.

Je hebt dan drie opties:

  1. Je migreert zelf naar Universal Analytics. Je neemt het risico om waardevolle data te verliezen en onjuiste metingen te doen er graag bij.
  2. Je wacht tot Google jou overzet naar Universal Analytics en je neemt de technische gevolgen en onjuiste metingen achteraf er graag bij.
  3. Je laat de migratie uitvoeren door experts die voor jou de analyse maken van wat er wanneer moet gebeuren én je krijgt een aantal gouden tips over data.

Kies je voor het laatste? Geef ons een seintje en we zorgen dat je klaar bent om een nieuw tijdperk van digital analytics in te stappen.

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.