Universal Analytics: where online and offline meet

16 mei 2013 Inzichten /

Een kleine maand geleden was het zover: na aankondiging en beta, werd Google Universal Analytics gereleased. Een opvallend nieuwtje hierbij is het nieuwe Measurement Protocol en de mogelijkheden daarvan om offline variabelen op te nemen in je Analytics-profielen. De mogelijkheden lijken wel eindeloos, maar wat houdt het Measurement Protocol juist in, hoe gaat het in zijn werk en wat kunnen we hiermee aanvangen?

First things first

Het Measurement Protocol zet de deur open voor een nieuwe manier van data-verzameling.  Het nieuwe protocol gebruikt niet langer ga.js, maar analytics.js. Een van de grootste innovaties hierbij is de mogelijkheid om offline data te verzamelen en te integreren (cool, right?).

Om te beginnen krijgt je website een nieuwe tracking code. Deze code vraagt bij elke geopende pagina in de browser een onzichtbaar bestand op, '_utm.gif' genaamd. Dit bestand wordt ingezet om data over jouw bezoek te sturen naar Universal Analytics. De nieuwe (lange) GIF neemt deze vorm aan:

Daarnaast veranderen de vertrouwde _gaq.push events nu naar ga() functions.

Maar hoe pak je de overgang naar Universal Analytics concreet aan? Op informatie over deze migratie is het nog even wachten tot de release en officiële handleiding van Google. Tot dan kan je voor meer informatie over de set-up terecht op de developer guide die Google publiceerde.

 

Offline tracking

Dankzij het nieuwe Measurement Protocol kan je dus offline data opnemen in Universal Analytics. Zo kan bijvoorbeeld fysieke aanwezigheid en gedrag gelinkt worden aan online variabelen. Onder andere marketing- en salesmensen krijgen hierdoor een veel beter zicht op ‘the bigger picture’ van consumentengedrag en verkoopsprocessen, ongeacht de manier waarop dit zich manifesteert. Het gevolg? Betere analyses, en een betere afstemming van online en offline.

De mogelijkheden (the fun part)

Het leuke aan de nieuwe API is dat het mogelijk wordt om CRM systemen, call centers, barcodescanners, verkooppunten,… aan je Analytics-profiel te koppelen. In theorie kan je dus elke fysieke interactie met de consument meten. Maar hoe zit dat in de praktijk? We illustreren even met een voorbeeld.

Een klant bezoekt de website van jouw brillenwinkel. Op deze pagina kan hij gratis een oogtest uitvoeren. Aan het einde van deze test krijgt hij, naast het resultaat van de oogtest, een kortingsbon met een unieke barcode, te gebruiken bij aankoop van een bril. Door je CRM-systeem te koppelen aan Universal Analytics kan je nagaan of deze persoon na het uitvoeren van de test, werkelijk geconverteerd heeft in één van je verkooppunten.

En Universal Analytics leent zich natuurlijk ook tot meer ludieke experimenten. We snorden enkele geestige voorbeelden op van hoe je offline en online activiteiten aan elkaar kan koppelen.

Het verband tussen koffie en productiviteit:

Het Australische Loves-data was laaiend enthousiast over de nieuwe release. Daarom gingen ze ook meteen op zoek naar leuke manieren om offline activiteiten te meten. Ze kochten enkele sensoren en begonnen met het meten van de koffieconsumptie van medewerkers. In een latere fase namen ze ook gebruik van de koelkast en andere apparaten op in hun experiment. Het resultaat hiervan kan je bekijken in onderstaand filmpje.


Bewegingssensoren opnemen in UA

De man in het onderstaande filmpje sloot zijn bewegingssensor aan op Universal Analytics. De mogelijkheden hiervan zijn zoals je begrijpt eindeloos. Dit kan perfect toegepast worden in winkels, kantoren, …

 

Je hond tracken met UA? Alles kan!

Julien Coquet werd uitgedaagd om zijn hond te tracken. In zijn blogpost zet hij zijn manier van werken uiteen. Door middel van een zendertje en een gps-signaal kon hij volgen wat zijn hond aan het doen was. Het experiment werd jammer genoeg niet in het echt uitgevoerd, maar de opzet is er alvast.

Conclusie

De komst van Universal Analytics mag gerust een revolutie in marketingland genoemd worden. Naast cross-device tracking, kunnen nu ook offline activiteiten gemeten worden. Natuurlijk zijn we hier geweldig enthousiast over! Maar wat we niet over het hoofd mogen zien, is het feit dat het proces van implementeren en analyseren er nog complexer door wordt. Het verzamelen van offline gegevens geeft ons de kans om nog meer bedrijfsactiviteiten te analyseren en bij te sturen. De vraag blijft echter of het voor elke website nodig en nuttig is om de stap naar Universal Analytics te maken. Zo is de meerwaarde voor een blog niet erg groot in vergelijking met de meerwaarde voor een e-shop.

Wat is jouw mening over Universal Analytics?

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.