Universal Analytics: de spannendste update ooit in Google Analytics

16 april 2013 Inzichten /

Je hebt het misschien al gemerkt: sinds een aantal dagen biedt Google Analytics je bij de aanmaak van een nieuwe property de keuze tussen Universal Analytics en Klassieke Analytics. Ik kondigde deze spannende update reeds aan na mijn bezoek aan de Google Analytics Summit in oktober, maar wat houdt Universal Analytics precies in en moeten we nu allemaal dringend migreren?

Google introduceert met Universal Analytics (UA) een reeks functionaliteiten waardoor de manier waarop gegevens worden verzameld en ingedeeld, ingrijpend wijzigt. Hiermee wordt het niet alleen mogelijk om meer gegevenstypen te verzamelen, maar ook de kwaliteit van de data verbetert zodat je juistere inzichten krijgt in het complexe multichannel conversieproces.

Van sessie naar bezoeker in 1 cookie

In de klassieke Google Analytics draait alles om sessies (bezoeken of visits). Hiervoor worden heel wat cookies (utm_a, utm_b ...) weggeschreven. Bekijk je dezelfde site op verschillende toestellen, dan wordt je als nieuwe bezoeker gerekend.

Dat is verleden tijd in Universal Analytics. In de update wordt slechts 1 first-party cookie gebruikt waaraan een Unique Visitor ID gekoppeld is. Deze zal de naam _ga krijgen, maar kan je zelf ook hernoemen. De cookie zal er als volgt uitzien: _ga=1.2.838839967.1359448779161

Als je bezoeker op je sites inlogt, dan kan diezelfde bezoeker zelfs gevolgd worden van smartphone, naar tablet, naar desktop... Dit is een belangrijke stap om het conversieproces te verfijnen. In een volgende post ga ik hier dieper op in.

Van ga.js naar analytics.js

Universal Analytics gebruikt niet langer ga.js, maar een nieuwe javascript snippet die analytics.js gedoopt werd. De tracking code gaat er dus een stuk anders uitzien, en ook de diverse trackingopties gaan een stuk wijzigen.

In tegenstelling tot de Google Analytics Tracking Code (GATC) die client side uitgevoerd wordt, werkt het Universal Analytics Measurement Protocol (UAMP) door de client side (analytics.js) te combineren met het server side Measurement Protocol.  Dit is een set van regels die je toelaat om data van gelijk welk toestel naar je GA account te sturen. Dat opent perspectieven voor innovatie.

Waar e-commerce tracking standaard ook mogelijk was in de GATC, is dat bij UA een aparte file. Dus webshops moeten nog extra code voorzien om ook transactiedata te verzamelen.

Migratie naar Universal Analytics?

We doen het allemaal graag zo snel mogelijk: overstappen naar een nieuwe versie. Alsof er een of ander hormoon is dat ons aanport om beta-versies te gebruiken en ons in een upgrade-roes brengt. De drang om over te stappen naar UA is er dus ook. Moet je nu migreren of niet?

Als je momenteel de klassieke tracking code op je site hebt staan, is er nog geen duidelijke roadmap om te migreren naar Universal Analytics. Je moet er alvast rekening mee houden dat enkele functionaliteiten (zoals remarketing, AdSense en content experiments) nog niet ondersteund zijn. Ook door de verandering van de code zorgt dat event tracking op een andere manier moet geïmplementeerd worden. Het kan dus wel een aardig werk zijn om te migreren.

Het lijkt me beter om eerst te testen met een nieuwe property en wat ervaring op te doen vooraleer je met bestaande data gaat experimenteren. Wij gaan bij Wijs alvast de mogelijkheden na en testen verschillende scenario’s uit om een migratie vlekkeloos te laten verlopen.

 

Naast deze nieuwigheden zal je nog heel wat meer kunnen tweaken en instellen. Specifieke functionaliteiten hou ik graag als leesvoer voor volgende posts. Stay tuned.

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.