Twitter could have been big - but they blew it

Twitter could have been big but they blew it

Het moet ongeveer eind 2006 geweest zijn toen ik voor het eerst Twitter uitprobeerde - en ik vond er initiëel niets aan.

(Voor wie niet weet wat Twitter is: het is een zogenaamde microblogging tool. Daarmee geef je aan mensen die jou volgen regelmatige korte boodschappen van maximum 140 karakters over wat je doet en denkt. Bekijk zeker deze animatie Twitter in plain English die een duidelijke uitleg geeft.)

Ondertussen is Twitter en onlosmakelijk deel van mijn leven geworden; ik gebruik het als brainstorm-tool, als bèta-test platform, als frustratie-uitlaatklep, maar bovenal als een manier om verbonden te blijven met vrienden en vakgenoten in online Vlaanderen. (Zie bv. mijn stuntje met mijn 3000e twitterbericht.)

Voor mij zit er overduidelijke waarde in. Maar langs de andere kant overschat ik Twitter zeker niet: het is een niche-product, een (mini-)sociaal netwerk voor de online geeks, een klein reservaat voor de digitale nomades. Ik zal Twitter slechts in een beperkt aantal gevallen aanraden aan mijn klanten.

Twitter is dus voor mij één van de vele sociale netwerken geworden; met functionaliteit die makkelijk kopieerbaar is (en nu bijvoorbeeld één van de killer features is in Facebook). Een sociaal netwerk waar ik gek op ben - maar ook niet meer dan dat.

Edoch, initiëel had Twitter de potentie in zich om veel meer te zijn.

In het begin, voor het grote succes en de bijhorende capaciteitsproblemen, was de invalshoek van Twitter méér dan status-updates. Het vernieuwende van Twitter was op dat moment dat je zowel input als output medium- en kanaalsonafhankelijk kon doorsturen en ontvangen.

De korte berichtjes kon je doorsturen via sms, via instant messaging, via allerhande desktopapplicaties, via de website - én je kon ze ook ontvangen via die kanalen. Het was de eerste keer dat ik dit principe van mediumonafhankelijkheid zo consequent zag doorgetrokken worden. Bovendien zorgde het open karakter van de Twitter API voor extra inputmogelijkheden, als via stem (Twitterfone) of via foto (Twitpic).

Op dat moment had Twitter het zaad in zich om uit te groeien tot een nieuwe 'pijp', een virtualisatielaag bovenop het bestaande internet om social media aan te sturen. Twitter als een koraalrif, zoals Dave Winer het noemde.
De essentie was niet het aspect 'microbloggen'. Wel het mediumonafhankelijk zijn van input en output.

Spijtig genoeg is net die vernieuwende gedachte gesneuveld, en is enkel het microbloggen overgebleven. Interessant, en goed uitgevoerd, maar niet meer dan YASN (Yet Another Social Network). (Lees aansluitend hierbij ook Polle's gedachten over Social media is een commodity.)

Een gemiste kans, vind ik.

Bart

Bart De Waele
CEO

Lees meer

Iedereen bij Wijs deelt zijn expertise, ook Jasper en Evi. Benieuwd naar de laatste nieuwtjes en blogposts? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!