Trends in webdesign 2017

07 april 2017 Inzichten / Trends in webdesign 2017

Trends ontstaan niet zomaar. Ze zijn afhankelijk van de tijd en ruimte waarin we leven. Zo heeft het gebruik van e-wearables een heel duidelijke impact op de manier waarop we interfaces creëren voor diverse toestellen. Zo heeft deze trend dus ook een rechtstreekse invloed op webdesign vandaag. Wij verzamelden de laatste trends en tonen hoe ze gelinkt zijn aan die e-wearables.

Simple as simple does

De cijfers liegen er niet om: wereldwijd zijn er in 2017 ongeveer 100 miljoen gebruikers van e-wearables. Het gebruik ervan vormt alsmaar meer de basis voor de manier waarop wij interfaces creëren. Het idee daarachter is namelijk om content te prioriteren: op een klein scherm kan niet veel meer dan een miniem stukje informatie worden weergegeven en dat moet dan uiteraard wel het belangrijkste zijn. Doordat meer en meer gebruikers zich wenden tot websites op verschillende soorten toestellen neemt  de vraag naar consistentie binnen UX design over de platformen heen alleen maar toe.
De huidige trends in webdesign leunen dus aan bij het minimalisme van de interface van wearables doordat designers enkel de belangrijkste informatie weergeven.

Waar is de navigatie?

Open een mobiele app of website en je komt het vast tegen: het ruime navigatiemenu wordt verborgen onder het herkenbare hamburgermenu-icoon of is elders verwerkt binnen het design. Wat in eerste instantie een component voor mobiel gebruik was, werd zo populair dat het nu ook een full-screen aandeel krijgt op desktopwebsites.

Hamburgermenu op desktop bij kotisleepover.com

Bij Wijs durven we deze trend op vlak van usability in vraag te stellen. Uiteraard is het aan te raden om navigatie te herleiden tot een minimum. Je gebruiker moet zo snel mogelijk op zijn bestemming zien te geraken en liefst zonder al te veel omwegen. En dat is precies waar het schoentje knelt met het hamburgermenu: door het gebruik van een ingeklapt menu moet je een extra stap ondernemen voor je zelfs nog maar een overzicht hebt van alles wat de site te bieden heeft.

harmony.wijs.be: geen hamburgermenu maar een heldere navigatie.

Extra ruimte voor content

De vereenvoudiging van de navigatie maakt ook dat er meer ruimte voorzien kan worden voor content. Daarnaast moeten we ook nog altijd in het achterhoofd houden dat gebruikers op zoek gaan naar consistentie en relaties of overeenkomsten tussen het design voor een wearable en desktop. 

dropbox.com/business

Door de focus op specifieke stukken content bij kleinere schermen wordt het ontwerp op desktop opgedeeld in verschillende secties: zo’n sectie kan gemakkelijk de volledige schermgrootte innemen. Het creëert zo ruimte, rust en overzicht voor de gebruiker: stukje voor stukje krijg je informatie voorgeschoteld en kan je de tijd nemen om die te observeren. De gebruiker hoeft in principe niet meer te navigeren: alles is stapsgewijs opgebouwd en hij kan 100% de aandacht vestigen per onderdeel. Dit is een groot contrast met websites voorheen, waarbij zoveel mogelijk informatie op één pagina gepropt werd.

kvellhome.com

Animaties zijn geen details

Door het opsplitsen van een website in verschillende secties ontstaat het gevaar dat je het overzicht verliest. Animaties binnen het design bieden hiervoor de perfecte oplossing. Een website verandert geleidelijk tijdens het scrollen, content verdwijnt en verschijnt met behulp van simpele animaties. 

Animaties komen en gaan bij labs.invisionapp.com

De sequenties van die overgangen zijn geen willekeurige effecten. Ze zijn van tevoren goed doordacht als in een geënsceneerd verhaal waarin elk element op een gepland punt verschijnt. Animaties maken deel uit van de website vanaf het eerste ontwerp en zouden niet enkel terloops toegevoegd mogen worden als entertainende details. Interessante animaties verrijken eenvoudige lay-outs, creëeren toegevoegde waarde en vormen het unieke karakter van een webpagina.

Visuele identiteit

Een minimalistische stijl op een scherm zo groot als een dienblad: dat betekent een overschot aan ruimte, op te vullen met oversized, typografische elementen en color poppin’ kleurpaletten.

Gedurfde kleuren bij neobi.it

Waar is de tijd gebleven dat we websites met regenbooggradients en elke mogelijke tint uit het kleurenspectrum zagen? Anno 2017 gaan we terug naar maximum twee kleuren of zelfs soms één hoofdkleur (als je zwart en wit buiten beschouwing laat). Het liefst is die hoofdkleur een felle tint, met daarnaast vastgelegde kleurcombinaties die vaak verrassend uit de hoek komen.

Spelen met kleuren bij nuageapp.com

Hetzelfde geldt ook voor typografische elementen: ‘have courage and be bold’. 
Mocht je gewoon het mobile design nemen en uitvergroten naar desktop, dan zou dat resulteren in een zorgwekkend leeg beeldscherm. Het is daarom gebruikelijk geworden om letters een grotere proportie te laten aannemen dan noodzakelijk om op die manier invulling te geven aan de ruimte.

Typografie mag weer bold en brave: shantellmartin.art

2018: weg met structuur

Doordat zoveel websites momenteel het idee van gridsystemen aannemen, zijn meer en meer designers op zoek gegaan naar een manier om zich los te maken van die stijltrend. Zij zijn overgestapt op naar wat wij een ‘print/magazine lay-out’ zouden noemen. Deze lay-outs zijn nog gebaseerd op het gebruik van klassieke componenten, maar zijn binnen een andere harmonie gepositioneerd ten opzichte van elkaar. De opbouw is goed doordacht en vergt meer inspanning bij de vertaling naar responsive design. 

Magazine-opbouw bij beoplay.com

Achter deze benadering zit zonder twijfel een behoefte naar verandering. Op een gegeven moment schuilt er een zekere voorspelbaarheid in eenvoudige lay-outs. Daarbij stellen wij ons als digital agency wel de vraag in hoeverre deze opbouw universeel toepasbaar is. Momenteel zijn de meest voorkomende voorbeelden terug te vinden bij portfolio's, design agencies of product sites.

waaark.com

Minimalisme is een blijver

De conclusie van al deze trends is eigenlijk enkel goed nieuws, want minimalisme is een klassieke designtrend die nooit uit de mode zal raken. Eenvoudige en gestroomlijnde stijlen zijn voor de gebruikers gemakkelijk te observeren en bieden veel mogelijkheden om ze op een zo uniek mogelijke manier in te vullen. Ook bij Wijs bouwen we zo elke dag verder aan een gebruiksvriendelijk web zonder dat het ooit saai wordt.

Lees meer

Iedereen bij Wijs deelt zijn expertise, ook Jasper en Evi. Benieuwd naar de laatste nieuwtjes en blogposts? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!