The dominance of visual content

7 december 2012 Inzichten /

"We begonnen met blogs, waar mensen 1000'n woorden neerschreven. Toen kwamen er Facebook status updates, en onze posts werden korter. Toen kwam Twitter langs, en we beperkten onze updates tot 140 karakters. Nu slaan we woorden helemaal over en verplaatsen we ons naar visuele communicatie via social-sharing diensten zoals Pinterest" Dr.William J.Ward, Social Media professor aan de Syracuse universiteit.

De technologie

Het web wordt alsmaar sneller, waardoor “zwaardere” bestanden steeds sneller (op)geladen kunnen worden, en software heeft het makkelijker gemaakt om afbeeldingen online toe te voegen. Maar tot nog niet heel lang geleden, was het maken en gebruiken van foto’s online weggelegd voor ‘professionals’. Foto’s waren er eerder ter ondersteuning van tekst.

Iedereen heeft het over “mobiel” als misschien wel de grote trend van 2012-2013. maar het hele verhaal van mobiel brengt ook een ander verhaal met zich mee: “visuele content”. De nieuwe smartphone heeft een steeds beter wordende camera/videorecorder ingebouwd, met steeds hogere pixels.

Zo is er bijvoorbeeld The Studio in Your Pocket, waar een short-film werd bedacht, geschoten en ge-edit met uitsluitend de iPhone5 in slechts 4 dagen (tip: ontdek hoe Siri er uit ziet in het echt):

Meer en meer van deze smartphone gebruikers, gebruiken ook actiever de camera functionaliteiten van hun camera.  

Foto's genomen met de smartphone
  Traditioneel foto toestel Smartphone
2010 52% 17%
2011 44% 27%
Studie van NPD

We merken hetzelfde op bij Flickr, waar de smartphone het belangrijkste foto-toestel is (iPhone).

Deelbaar

Er is duidelijk een groei in het gebruik van smartphones om foto’s te nemen. Maar om van een trend te kunnen spreken, moet dit ook gebruikt worden.

Velen van de grote social media verhalen in het afgelopen jaar kunnen direct gelinkt worden aan hun visuele elementen. Denk maar aan Tumblr, Instagram, Pinterest, en nu ook Socialcam voor video's. Zo groeide Instagram van 15 miljoen gebruikers afgelopen kerst, naar 50 miljoen in mei 2012 en 100 miljoen in september 2012. Dito geldt voor Pinterest

In Augustus 2012 werd er voor het eerst frequenter en langer tijd gespendeerd door mobiele gebruikers (US) op Instagram dan op Twitter. Source: AllThingsD

De overgang naar de Facebook Timeline plaatste  visualisatie op de voorgrond. Zo is de nieuwe cover foto op Facebook maar liefst 170% groter dan je vorige profielfoto. In een Infographic (jep, visueel) van MDG advertising merken we ook al het belang van foto's van nog voor de F-Timeline.

Engagement rate with Facebook posts by type
Photo 0.37%
Video 0.31%
Text only 0.27%
Link only 0.15%

 

De preview van de nieuwe MySpace al gezien? It's all about the visuals!

Woorden -vs- Foto's

Mensen gebruiken smartphones om foto’s te nemen, en deze foto’s worden steeds belangrijker binnen ons sociaal verhaal.

Tumblr is een blogging platform, maar in tegenstelling tot de meeste ‘blogs’ waar de focus op tekst ligt, ligt de sterkte van Tumblr in het posten en delen van foto’s. Wanneer we kijken naar het zoekgedrag wereldwijd, merken we dat mensen minder om minder denken in termen van blogs, maar in termen van Tumblr, en dus foto’s. Begin deze maand was misschien wel een historisch moment, waar Tumblr ‘blogs’ vervangt als meest gezochte woord.

The visual web

Met zo veel content op het web, en de slinkende tijd die mensen hebben om op de hoogte te blijven van alles (the fear of missing out), is meer visuele en scanbare content key geworden op het net. Niet alleen op sociale netwerken, maar ook op de eigen (corporate) site.

Bij Wijs dragen we al onze eerste stenen bij aan deze trend, met o.a. de nieuwe topsite van rockwerchter. Weet jij al hoe visualisatie past binnen jouw (digitale) strategie?

 

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.