Stop met geld verspillen op YouTube

12 juni 2014 Inzichten /

Dat er meer en meer reclame zal komen op YouTube staat vast.

Het tweede grootste zoekplatform ter wereld bereikt momenteel reeds wekelijks  64% van de Belgische bevolking waarvan 57% de  leeftijdsgroep van 15 tot +55 jarigen vertegenwoordigt. 

Voor tal van kleinere KMO’s of zelfs start ups die zich geen dure tv reclames kunnen veroorloven ligt hier een mooie kans.
En zeker in België, waar de meeste bedrijven dit platform nog niet ten volle  (en ik onderstreep ten volle) benutten.

Maar vooraleer je als bedrijf meteen hierop wil springen, hou rekening met onderstaande 4 punten en verspil op die manier geen geld.

1. YouTube reclame is geen TV reclame
2. YouTube reclame moet meer zijn dan kliks & views verzamelen
3. Vermijd ongeïnteresseerde kijkers en irritatie bij geïnteresseerde kijkers
4. De beste reclame is geen reclame

1. YouTube reclame is geen TV reclame

Tv reclame kan je tegenwoordig skippen met het ‘bakske’, bij YouTube reclame is dit niet anders maar meestal pas mogelijk na 5 seconden (TrueView ads). Dit geeft dus een voordeel naar de adverteer toe, maar toch houdt het overgrote deel van adverteerders daar geen rekening mee.

Iedereen kan zich bijvoorbeeld onderstaand filmpje waarschijnlijk wel herinneren, alvast de eerste  5 seconden:

'Een auto die wordt volgeladen om op vakantie te gaan, de familie helpt mee, een stralende zon, lachende gezichten en een leuke tune op de achtergrond.'  (na 10 seconden is er nog niets gebeurd én geen aanwijzing over wat het gaat) 

Is het een reclame voor verzekeringen, het automerk zelf, zorgeloze autovakanties …?
Het overgrote deel zal het niet weten want men heeft de rest van het filmpje al lang overgeslaan en irritatie is reeds opgetreden. Hoogstwaarschijnlijk zelfs bij mensen die een relatie hadden met dat specifieke merk.

Hou er dus rekening mee dat de kijker meteen mee moet zijn met het verhaal en dat je er dus voor moet zorgen dat hij wil blijven kijken.

Voeg een paar goeie ingrediënten toe aan de mix en vooral tijdens de eerste 5 seconden.

Hieronder een paar concrete voorbeelden.

  •  De nieuwsgierigheid -/ fun factor: Hump Day ringtones
  • Gebruik aantrekkelijke muziek: Mercedes  (wist je trouwens dat YouTube hiervoor gratis muziek voorziet?) 
  • Toon meteen duidelijk het voordeel: Scarlet         
  • Een combinatie van humor, creativiteit en de 5 seconden regel is uiteraard een winning match: Superdrug 
  • Maak gebruik van annotaties in het begin van je clip met het voordeel, merk of boodschap.
    Of gebruik invideo programming: een functie waarmee je een bepaalde video of je merklogo in ieder clip kan laten weergeven.
  • Een interessante om te overwegen voor kleinere KMO’s die  inzetten op YouTube advertenties: maak een korte en krachtige begingeneriek met een sterk sound logo die je ook steeds kan gebruiken bij je andere advertenties.
    Dit versterkt je branding en dit kan je ook onmiddellijk toepassen op je website tot zelfs je antwoordapparaat.

Klinkt simpel als je de reclames ziet, maar dat is het uiteraard niet.
Probeer daarom te experimenteren en vooral te leren uit eerdere clips en de analyses.

2. YouTube is meer dan wat kliks & views verzamelen

- Meet je ook erna hoeveel nieuwe fans je kreeg op je YouTube kanaal?
- Hoeveel van de bezoekers keken erna naar een andere clip op je kanaal?
- Hoeveel surften er effectief naar de website of converteerden zelf?
- Werd de clip effectief uitgekeken en zit er een constante in het verlatingspunt?

Gebruik dus de aangereikte info in je AdWords om je clips te optimaliseren. 
Een nieuwe feature die er binnenkort aankomt en die extra hulp kan bieden:

Brand Lift en Ad Recall (wordt hier binnenkort uitgerold)

Wat?
Aan de hand van een enquête (afgenomen door YouTube) krijg je inzicht op hoe je merk presteert en of men het merk heeft onthouden.

Hoe?
Er worden 2 groepen onderscheiden in de enquête, diegene die de advertentie reeds zagen en diegene die hem nog niet zagen. Dezelfde vraag rond uw merk wordt gesteld aan beide groepen om te zien wat het effect naar branding toe is.
Aan de hand van bepaalde metrics rond demografie, leeftijd, etc.. kan je nog dieper analyseren.

Mogelijke learnings?
- Bij welk leeftijdsegment had de branding het meest effect?
- Moet ik mijn campagnes aanpassen naar doelgroep?
- Is mijn campagne inspirerend genoeg om bezoekers mijn merk te laten onthouden?
- etc.. 

Meer info? 

3. Disclaimer:  Slechte targeting kan irritatie veroorzaken bij geïnteresseerde kijkers en vooral bij ongeïnteresseerde

Misschien nog het meest belangrijk. Zorg ervoor dat de targeting goed zit.
- Ruim klikbudget?
Gebruik ook hier geen te algemene woorden bij je zoekwoord targeting. Gebruik je tijd en geld liever om in te zetten op betere filmpjes of opvolgfilmpjes na de analyse. Probeer echt steeds gericht te targeten naar juiste zoekwoorden of doelgroepen.

- Beperkt budget?
Gebruik enkel regionale targeting of target op specifieke en relevante kanalen.

- Aangezien het nog af en toe gebeurt: zorg ervoor dat je targeting naar leeftijd en taal zeker goed zit.
Met andere woorden geen franstalig filmpje naar nederlanstalige bezoekers (gebeurt nog steeds bij grote merken!!) en geen familiale verzekering targeten naar 18-24 jarigen.


4. De beste reclame is geen reclame

Maak een serie van filmpjes op je YouTube kanaal die echt nuttig zijn voor je klanten.
Jij bent tenslotte de expert in jouw vakgebied en weet alles van mogelijke problemen bij verkeerd toepassen van een bepaalde service, of het voordeel als je het anders aanpakt (jouw manier).
Wees transparant hierin, als jij het niet doet kan je concurrent erop inspelen en altijd beter om als eerste hiermee te starten. 

Wijs helpt je graag verder!

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.