Sociale relevantie

21 februari 2011 Inzichten / Sociale relevantie

De afgelopen jaren zijn er tal van zaken veranderd op het net. Op de plaats waar bedrijf x met z'n website stond een vijf tal jaren geleden, prijkt nu een eigenzinnige massa al dan niet gestuurd door een een goed sociaal beleid van die firma.

Wat bazel je nou?

Het landschap online is in enkele jaren totaal veranderd. Verschillende mensen vonden de weg naar sociale platformen waarbij Twitter en Facebook de grootsten zijn. Journalisten scrapen er content om nieuws te brengen, consumers vinden er zielsverwanten die hun passie of verdriet delen over hetzelfde product, etc. Een website of blog kan je al snel opzetten in enkele uurtjes, sommigen in enkele minuten.

Mensen hebben in de laatste 5 jaar de drang gekregen hun dagboek online te gooien en hierbij hun eigen mening en gevoel neer te pennen over alles wat hun leefwereld bevat. Voor jouw bedrijf of product kan dit twee kanten op: de dieperik in of nét het omgekeerde, een opflakkering van een nieuwe doelgroep, ambassadeurs van jouw merk of product.

Maak'm of kraak'm

Veel bedrijven hebben nood aan opvoeding hoe ze hier mee moeten omgaan. Velen gaan volledig de mist in door het aanmaken van een Facebook Fanpage en er hun producten op neer te ploffen. Meer dan dat gebeurt er dan ook niet waardoor je natuurlijk geen resem aan ambassadeurs moet verwachten. Is dat hun fout? Neen, natuurlijk niet. Meestal krijgt er iemand binnen het bedrijf de opdracht om dit te doen omdat persoon x 'het beste overweg kan met computers'. Kort door de bocht, maar heel realistisch.

Er is dus nog werk aan de winkel. Er zijn tal van voorbeelden van kleine zelfstandigen die het sociale aspect snappen en er ook flink hun brood mee verdienen. (Een voorbeeld van sociale relevantie.) Het kan ook met grote bedrijven.

Wacht ik snap het nog niet helemaal

Sociale relevantie is een breed begrip. Waar begin je best? Bij je eigen website! Websites van bedrijven zijn nog steeds dezelfde statische websites als die van 1995, sommigen dan toch. Je mag dan al een website hebben in een fancy nieuw jasje of een leuke flash website… maar je site is niet relevant. De meeste bedrijven zitten nog steeds vast in hun hokjes denken. Ze plaatsen content online die zij ergens liggen hebben. 'Wacht, we hebben hier nog een brochure liggen van ons machines'. Een alom gekend probleem waar website bouwers nog steeds mee te kampen hebben de dag van vandaag.

Sociale relevantie moet je in een heel breed perspectief zien. De twee peilers zijn sociaal en relevant. Bij het opbouwen van een website, met in het achterhoofd het doel van je content, is relevantie vooral de key naar succes. Denk na over wat jouw potentiële klant wil weten of te zien krijgen over jouw product op jouw website. Overdonder hen niet met jouw technische kennis. Daarom komen ze al naar jou. Jij bent de specialist. Daar moet je hen niet meer van overtuigen. Praat over je product:

  • Waarom is jouw product zo handig voor hen?
  • Waarom kunnen zij het gebruiken?
  • Maakt hen dat hun leven makkelijker?

Tal van vragen die je best even oplijst vooraleer je aan die website begint.

If you build it, they will come

Denk goed na wat je wil bereiken met je website, dat is één van de belangrijkste peilers! Niet wat je wil dat mensen lezen op je site, maar vooral wat is het doel van je website! Eenmaal de structuur van je website in orde, afgestemd op het doel van je site en je de nodige optimalisatie hebt voorzien om te scoren in de zoekmachines, is het belangrijk het sociale aspect te voorzien.

Niet alleen moet jij knopjes voorzien om je content te kunnen delen, maar ook actief zijn op die sociale platformen. Misschien niet allemaal, maar begin daar waar je doelgroep het meeste vertoeft. Je hoeft niet origineel te zijn om sociaal relevant te zijn. Je moet service leveren! Werk aan je sociaal profiel. Trek er a.u.b. tijd voor uit.

Wat kan je allemaal doen?

  • Speel in op vragen die zich afspelen op die sociale netwerken, blogs en fora
  • Vul daarna ook je website aan met de antwoorden op de vragen die mensen stellen
  • Wees pro-actief en speel in op vragen en problemen van mensen. vb: TNT op Twitter
  • Krijg je reactie op je site? Laat die desnoods verbouwen of aanpassen om een betere match te maken met je doelgroep

Knoop goed in je oren dat jouw klanten jouw merk of product maken! Daarom… wees sociaal relevant want op het einde van de rit zal je er meer vruchten van plukken.

Sociaal = beter voor zoekmachines?

Ja, dat is het zeker! Een consumentgerichte website met een goed doordachte site architectuur, gericht geschreven content én die vermeldingen krijgt op sociale platformen zullen het goed doen. Er is een grote verschuiving aan de gang wat betreft zoekmachine optimalisatie. Je website alleen voldoet niet meer, zowel voor jouw doelgroep als voor zoekmachines.

Het aantal links die jij naar jouw website krijgt van andere sites worden nét ietsje minder interessant, tenzij deze een sociaal en natuurlijk karakter meekrijgen. Wat er leeft op deze bol, wat er gezegd wordt over jouw brandname, product of service heeft allemaal een waarde. Zowel voor jouw bedrijf als voor zoekmachines. Wees daar goed van bewust. Er zijn voor je klant zal beloond worden!

Dries Bultynck
Online Marketing Consultant

Lees meer

Iedereen bij Wijs deelt zijn expertise, ook Jasper en Evi. Benieuwd naar de laatste nieuwtjes en blogposts? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!