Sociale Media voor B2B - Hoe word je een love brand

11 juni 2015 Inzichten /

Dat sociale media populair zijn anno 2015 spreekt niemand meer tegen. Of het nu Facebook, Instagram of Snapchat is, jong en oud zijn er wel mee bezig. Wereldwijd, maar ook in België zien we bedrijven als Nutella, Coca Cola en M&M's gigantische successen halen op sociale media, en verschuiven ze zelfs tv-reclamebudgetten naar online. Maar zij hebben het gemakkelijk: het zijn FMCG's, het zijn love brands. Werkt dat ook voor B2B bedrijven?

Ook voor B2B?

Tuurlijk. Waarom zou een B2B-merk geen love-brand kunnen zijn? Eigenlijk is het voor een B2B-merk nog gemakkelijker om een love-brand te worden. De doelgroep is meer afgelijnd en kan met de juiste content over het vakgebied gemakkelijk aangetrokken worden. Het is in een B2B-omgeving eenvoudiger om meerwaarde te bieden, aangezien je mensen nauw kan betrekken door een gezamenlijke interesse. En we weten ondertussen dat B's vooral bestaan uit heel veel C's, dus alles blijft om mensen draaien.

 
Mijn love-brands? Engagor, Buffer, Hubspot, Contently, Co-Schedule, … Ik kan zo nog wel even doorgaan. Misschien voor jou niet bekend, maar voor mensen die dagelijks bezig zijn met content en sociale media mogelijk wel. Waarom? Omdat zij goeie content maken die mij helpt in mijn job, die mij slimmer maakt, die mij meer inzichten geeft, die mij inspireert en af en toe ook wel eens doet lachen. En de content die zij maken, deel ik. Omdat ze goed is, omdat andere professionals het ook moeten gezien hebben en omdat dit op mij afstraalt. Het ego wil ook wat.

Alle 5 zijn dit tools of software om social media of content beter te beheren voor bedrijven of agencies. Tools die ik in mijn job wel kan gebruiken. Bij sommige ben ik al professioneel klant, bij anderen (nog) niet. Alle 5 maken ze deel uit van de tools die ik aanbeveel bij klanten, wanneer zij op zoek zijn naar een specifieke oplossing.

Deze B2B merken hebben een unieke sweet spot gevonden: de kruising tussen wat bepaalde professionals willen en de waarden en expertises van hun merk. Ze hebben hun denken omgedraaid: van product-centric naar customer-centric. Ze plaatsen de gebruiker centraal, gaan op zoek naar wat leeft bij hun doelgroep en koppelen dit met hun unieke expertise, in dit geval strategisch of praktisch advies over sociale media en content marketing.

De beste B2B Marketing bedrijven gaan nog een stap verder in hun content marketing en stappen over op Resource Marketing: het geven van oplossingen. Hun content is niet zomaar inspirerend, educatief, entertainend of convincing, maar solution-focused. Ze beschrijven de problemen die een goed gedefinieerde doelgroep tegenkomt en brengen oplossingen. En voor sommige problemen is hun product een oplossing, voor andere problemen zijn er andere oplossingen. Zolang ze blijven focussen op oplossingen blijven ze een go-to-resource voor professionals.

En wat brengt dat op?

Het is niet omdat ik een interessant artikel op je site gelezen heb dat ik daarom meteen converteer tot klant. Neen, iedereen weet dat de gemiddelde customer journey wat langer is. Iedereen weet ook dat die customer journey bestaat uit kleine stappen. Door een combinatie van de juiste touchpoints en content trekt de gebruiker zichzelf door de funnel. That's right, met goeie content marketing hoeft hij zelfs al niet meer geduwd te worden, je moet hem enkel wat geven om zichzelf aan verder te trekken.

Zo kan ik na het lezen van een interessant artikel wel getriggerd worden om er nog eentje te lezen. Daarna krijg ik een call-to-action om een checklist of whitepaper te downloaden over het onderwerp. Gratis, in ruil voor mijn contactgegevens natuurlijk. Vanaf dan word ik als lead genurtured, via mail, via Twitter, via Facebook. Met elk stukje content dat ik consumeer stijgt mijn Lead Qualification Score, tot ik de juiste Call-To-Action te zien krijg of tot het sales-team mij contacteert met de oplossing die ik net nodig heb en ik converteer tot klant.

Daar stopt het natuurlijk niet. Een goede customer experience staat centraal, zodat ik als klant uiterst tevreden ben, en dit ook aan iedereen laat weten. Mijn Advocacy via Word Of Mouth zorgt voor extra awareness, extra appreciatie en extra acties.

Utopie?

Klinkt als een utopisch scenario? Dat is het ook. Zowel voor de klant als voor marketeer. Door te focussen op Resource Marketing (het bieden van oplossingen voor klanten en prospecten in plaats van slechts oppervlakkige informatie) toon je je expertise om bepaalde problemen of needs op te lossen. Je toont dat je begrijpt waar je doelgroep mee bezig is.

En geloof het of niet, mensen en bedrijven kopen van bedrijven die snappen wat hun problemen zijn en hier oplossingen voor aanbieden.

  • Veel werk? Misschien, maar er kan veel geautomatiseerd (en dus ook geoptimaliseerd) worden. 

  • Veel geld? Niet per se. Bovendien moet er minder koud geprospecteerd worden, en minder geadverteerd worden in traditionele kanalen. Het is interessanter om geld te steken in goede tijdloze content dan in een TV-spot of banner die na de campagne weer de vergeetput indraait.


 
Wat houdt je dus nog tegen?
Hulp nodig? Neem contact met ons op. We zoeken samen naar oplossingen.

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.