Social & SEO 4/5: Indexeer je site sneller

23 september 2011 Inzichten /

Het volstaat niet dat je publiceert op het web om gevonden te worden. Wil je bezoekers uit Google? Dan is er één basisvoorwaarde boven alle andere; je moet opgenomen zijn in de index van Google.

Of Google komt, én terugkomt, wordt grotendeels bepaald door twee factoren:

  1. De toegankelijkheid van je pagina's door de technische opbouw van je site.
  2. De activiteit op en rond je pagina's.

Dit lijkt zeer normaal; maar weet je hoeveel pagina's je site heeft, hoeveel hiervan bezoekers brengen én hoe dat evolueert over tijd.

Kan je via Social media een indexatie door Google stimuleren?

 

Social media zou geen performant signaal zijn voor SEO als het je niet zou kunnen helpen met snellere indexatie, én langere indexatie waar nodig:

  • Het impact van sociale media op SEO uit zich in snelle, maar vluchtige waarde voor je site.

  • User generated content houdt vele webpagina's relevant en up to date. Tegelijkertijd blijft een webpagina langer in de index als de bezoekers van vandaag je pagina linken.

Hoe indexeert Google je site?

Google heeft niet één index waar alles samen geperst wordt, er wordt een onderscheid gemaakt op basis van enige factoren:

  • Je kan bezocht worden door de Googlebot en niet worden opgenomen
  • Je pagina kan enkele voorlopig bewaard worden
  • Je pagina kan enkel in ene vertical bewaard worden
  • Je pagina kan in de secundaire index worden opgeslagen
  • Je pagina kan quasi-definitief worden opgeslagen in Google's primaire index

Kortom: je bent niet geïndexeerd omdat Google gepaseerd is. SEOmoz heeft een licht verouderde blogpost met leuke visual die je dit concept iets duidelijker maakt.

Snellere indexatie dankzij social:

1. Blog:

Een blog kan wonderen doen voor je site. Het tovert niet vanzelf die regelmatige posts, interactiemogelijkheden, standaard RSS en pings naar zoekrobotten / gelinkte sites, maar het is er wel voor gemaakt. Beter nog; Dankzij tags & categorieën doe je al snel aan interne linkbuilding zonder erbij stil te staan.

In het kader van snelle indexatie zijn er drie factoren die je helpen:

  1. Pings / Trackbacks : laat bij elke post weten dat hij verschijnt in het eerste geval bij de zoekmachines, in het tweede geval bij de gerefereerde blogs waar hij dan optioneel verschijnt als link.

  2. RSS: Idealiter koppel je je RSS aan FeedBurner voor tracking, maar ook om Google versneld op de hoogte te stellen van nieuwe links, kijk ook naar PubSubHub.
    Hoe stel je je RSS in? Een intro met een link terug of een volledig artikel met alle links? Beiden kunnen, maar als andere sites met je content gaan scoren dan kan je best wat vertraging plaatsen tussen je publicatie en die van de RSS.

  3. Regelmatige posts: Je kan in je xml wel melden dat Google elke dag moet terugkomen, als er niet dagelijks iets staat dan zijn ze ook slim genoeg om niet te luisteren. Gebruik je blog voor fast moving content.

De toekomst zegt ons: door de flexibiliteit van deze platformen blijven blogs en bijhorende tools het volgen waard; Ze worden grotendeels gebouwd door massale open scource communities vol innovators, zonder remming op vlak van ROI. Dat is een goede plaats voor innovatie. Doe desnoods mee om mee te blijven.

2. Twitter:

In een Pools experiment postte de website elk nieuw artikel rechtstreeks op Twitter. Het gevolg was dat de Googlebots binnen de 57 minuten de pagina passeerden. In de controlegroep, zonder twitter, duurde dit 243 minuten. Maar even een verschil van 3 uur, op een site met enige waarde en een grote regelmaat van updates (nieuwe artikels stonden bovendien allemaal op de homepagina). We beschouwen het dus ook als bewezen dat Googlebots sneller passeren naar pagina's die getweet worden. Uit een tweede test bleek ook dat deze pagina's via de Twitterlink geïndexeerd werden.

    1. Bouw met Twitter een reputatie in je niche(s) voor betere rankings & meer retweets

    2. Bitly heeft vanity-url's en deze werken als anchor-links - gebruik deze voor je keyword.

    3. Optimaliseer je profiel voor het thema van je tweets: keywords in foto-titels, in je profielfoto, beschrijving en hashtags

    4. Link je rss met twitter, maar prioritiseer: bij teveel tweets in te korte tijd kan er hier en daar een link tussenuit vallen.

    De toekomst zegt ons: Met de uitrol van Google plus werd het effect van Twitter ietwat afgezwakt, hoewel tweets en retweets een signaal blijven. Vandaag vind je deze niet meer terug in de nieuwssectie en indexatie. Via twitter duurt het nu gemiddeld twee uur in plaats van de 57 minuten. Afhankelijk van hoe goed het signaal van G+ werkt zal dit verder afzwakken/terug opgepikt worden.

    3. Facebook

    Toen ik vorig jaar bij ThomasCook deel was van een migratie deden we een test. Er werd een uiterst obscuur Oostblokstadje geliket direct na uitrol. Dit was de de eerste nieuwe url die we geïndexeerd zagen. Dat kan helemaal niet zeg je? Want Google heeft geen toegang tot Facebook.

    Facebook is namelijk deels in handen van Microsoft. Dat is de eigenaar van Bing, dat is de eigenaar van dat boxje in Internet Explorer dat iedereen gebruikt om Google te zoeken. Als Google niet kan binnenkijken bij FB dan loert het toch zeer zwaar door het sleutelgat:

    De toekomst zegt ons: Met de laatste aanpassingen vòòr de Facebook “F8 presentatie”ging die deur verder open voor google. Ik veronderstel dat het 'volg persoon op FB zonder vriend te zijn' blijft, en dat dit voordelig is voor Google.

    Daar bovenop komt echter ook:

    4. Aggregatienetwerken

    Netwerken als Google+ & Tumblr zijn eigenlijk niet gemaakt om content te maken, hier ligt de focus op herpubliceren en makkelijk verder delen. Vooral omdat het herdelen zo makkelijk is krijg je snel een grote hoeveelheid aan links richting je site.. Op een sociaal platform.. Ondertussen hoef ik je ook niet uit te leggen wat dit betekent.

    De toekomst zegt: Met de investeringen die Google doet in Places en in-search comparisons hebben ze een troef in handen. Als ze de voornaamste aggregators, opinion makers en bedrijven op hun platformen krijgen dan hebben ze voldoende om een waardevol sociaal signaal toe te voegen aan hun basisdienst. Het wordt zeer interessant om zien hoe ze circles inzetten voor bedrijven, het zou bvb de ultieme interactieve nieuwsbrief kunnen worden.
    Werk sowieso met deze netwerken, want ze bewijzen vandaag reeds hun meerwaarde voor SEO. Tumblr door snelle shares/reshares, G+ voornamelijk omdat het van Google is en daarvoor werd opgezet.

    5. LinkedIn

    Linkedin telt vandaag meer dan 1 miljoen Belgen en valt zodoende niet meer te negeren. De online cv-bank met communicatiemogelijkheden is daarmee niet eens meer het kleine broertje van een ander platform. Linkedin is een sterk platform dat je best kan helpen, al is het beperkt:

    Dat is niet veel, maar het is wel een zeer officieel signaal rond het belang van je bedrijf én elke plaats waar je aanwezig bent, waar je anchors kan kiezen, is leuk meegenomen.

    De toekomst zegt: Linkedin biedt enige linkbuildingopportuniteiten, maar is niet het snelle/actieve netwerk dat de andere op deze lijst zijn. Dat is ook niet nodig, dus verwacht ik persoonlijk geen grote opportuniteiten in de nabije toekomst.

    Langer geïndexeerd in Google dankzij social

    Social is niet enkel 'profielen op grote platformen', het is ook interactie op jouw website. Het waarderen, becommentariëren & illustreren van redactionele content door gebruikers is zeer waardevol. Hoe langer pagina's geupdate worden, hoe langer de spiders blijven langskomen én hoe groter de kans dat je in de index blijft.


    Zorg voor content-cycles:

    Om te onthouden:

    Wat doen jullie om sites sneller geïndexeerd te krijgen?

      • Op je facebook profielpagina plaats je links in:

        • Je stream (pas titel van link aan voor je post)

        • Je infobox

      • Facebook pages zijn wél nog publiekelijk beschikbaar

        • Hier kan men content uit je stream lezen

        • De Favorietenbox is een kans voor interne linkbuilding

        • Ook hier gebruik je je infobox
      • De nieuwe API met rijke toegang tot data.

      • Een uitgebreide manier van liken, met werkwoorden en titel.
        Dit legt het creëren van meta-data rond objecten in de handen van de eindgebruiker legt: stap dichter bij het semantisch web?


        Gezien de zware aanpassingen die Facebook gisteren aankondigde zal ik hier niet op in gaan, met risico op foute interpretaties, maar we komen hierop terug.
      1. Vul een juiste jobomschrijving in, dit wordt de description van de linkende pagina.

      2. Laat al je medewerkers de link naar de nieuwe website toevoegen op hun linkedin profiel.

      3. Op Linkedin kan je zelf je anchor bepalen als je in het linkmenu, kiest voor 'andere' in plaats van 'werk' en 'blog'.
      • Update oude content wanneer relevant.

      • Link terug naar oude posts bij nieuwe artikelen.

      • Stimuleer interactie door juiste UX (share, comments,..).

      • Hoewel de term in 2007 tot 'snake oil' werd gedoopt door onze eigen CEO blijkt SMO ondertussen toch bij te dragen tot langere relevantie. Dit verdient zijn eigen blogpost.. later.

      • Je gaat maandelijks na wat het aantal pagina's zijn in de google index:
        Het aantal sites in de index zoeken met "site:Domein.be", dit cijfer benchmark je met het aantal unieke pagina's met minstens één bezoeker via SEO.
        Het is mogelijk dat je hier een achteruigang ziet. Dan stel je jezelf 2 vragen: is oude content nog relevant? Indien ja, wat doe je om dit relevant te houden vor Google. Stap 3 = bel Netlash-bSeen, want het is niet makkelijk.

      • Integreer een blog met ping/rss of registreer een externe blog als bvb blogspot, én gebruik deze. Deze is van Google en bewees in het verleden reeds te helpen bij een snelle indexatie.

      • Link je rss aan twitter & facebook pagina's voor sneller indexatie. (Dit kan sociaal minder verantwoord zijn, maar dat is in deze topic niet de focus).

      • Gebruik G+ om discussies rond je content te stimuleren, post snackbites op tumblr voor snelle shares
      • Houd je content relevant door oude artikels af te stoffen, of door deze te linken vanaf nieuwe artikels.

SEO

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.