Social Media gebruiken voor SEO, kan het?

2 september 2011 Inzichten /

Zoekmachine optimalisatie is een constant slagveld tussen Google, die de meest relevante resultaten tracht te presenteren aan zijn gebruikers, en website-eigenaars die koste wat het kost het grootste deel van de taart willen binnenhalen. Google countert deze manipulatie van zoekresultaten met dagelijkse updates aan zijn algoritme. Dit algoritme bevat een mix van +200 variabelen, een mix van relevante signalen. Steeds belangrijker in deze mix is de aanzwellende online conversatie die zich afspeelt op blogs, fora, Twitter, Facebook, Google+ etc. In deze blog lichten we toe hoe je als online marketeer rekening kan houden met Social media voor SEO.

3 manieren waarop Social media SEO beïnvloedt

Social media heeft op 3 manieren invloed op de resultaten die je ziet in Google:

1. Social speelt mee als signaal voor populariteit en relevantie in de universele resultaten:

Wanneer een site veel gedeeld wordt, dan ziet Google dit als een bevestiging van de relevantie van die pagina.


Let wel op: de waarde van een link in Social (bijvoorbeeld Twitter) neemt sneller af dan een link in een online publicatie. Je hebt dus veel shares nodig, over een langere termijn, om een echte impact te veroorzaken.

 

2. Social heeft invloed op uw persoonlijke resultaten: 


Wanneer een vriend/kennis/connectie van je een site deelt, dan ziet Google dit als een bevestiging van relevantie binnen uw online contacten.

Let wel op
: als je SEO doet voor een mainstream product, dan is de kans groot dat het bereik van uw blogs/Twitter/g+ te klein is om een relevant voordeel uit te bouwen in de “personal search” resultaten. Deze tactiek is vooral van pas wanneer je zich strategisch richt op een kleineren groep / niche.

3. Social heeft invloed op lokale resultaten:


Wanneer een zaak vaak besproken wordt op sociale platformen interpreteert Google dit als een signaal dat deze zaak nog leeft en dus relevant is wanneer personen een zaak zoeken in hun buurt (door bijvoorbeeld een plaatsnaam op te nemen in uw zoekwoorden).


Let wel op: het is belangrijk dat Google de verschillende meldingen kan linken. Dit doet hij op basis van gestandaardiseerde data. Vermeld dus uw adres en naam steeds op exact dezelfde wijze zodat de link tussen merk en locatie duidelijk is.

Conclusie van deze blogpost

Google was reeds 'sociaal'; Enkel had je vroeger weinig tot geen signalen die geïnterpreteerd konden worden als menselijke bevestiging van waardevolle pagina's. De enige mensen die een dikke 10 jaar terug dergelijke signalen konden aanbrengen, waren webmasters. Doordat online publiceren steeds makkelijker werd, groeide dit signaal en nu kijkt Google zowel naar

  • links als naar sites,
  • vermeldingen van merk- en sitenamen
  • sociale activiteit op pagina's over bedrijven. 


Deze evolutie heeft impact op je content. Het is nu extra belangrijk dat uw content zijn lezers engageert en dat je het eenvoudig maakt om dit engagement in acties om te zetten. Zo groeit uw aanwezigheid in Social Media organisch.
Je kan echter ook strategisch inzetten op Social Media en zelf acties ondernemen om bepaalde interacties, met effect op SEO, te stimuleren. Dit is een relatief nieuwe markt, waarin de evoluties zich snel opvolgen.

Onthoud:

  • in de zoekresultaten houdt Google steeds meer rekening met signalen uit Social Media
  • het effect van sociale signalen speelt mee op verschillende manieren: zowel in universele, persoonlijke als lokale resultaten
  • sociale activiteit zorgt voor relevante en natuurlijke backlinks
  • “nu” is het juiste moment om te experimenteren met de kruisbestuiving tussen engagement en SEO.

Illustraties van Social Media en SEO

De volgende 5 weken vind je op deze site 5 aanvullende posts: Deze illustreren hoe we Social Media kunnen inzetten voor SEO doelstellingen :


Zag je zelf effecten van Social media op je zoekresultaten?

 

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.