Social Media Analytics: tracking & monitoring

18 november 2011 Inzichten /

Wens je de ‘buzz’ op sociale media te analyseren, dan begin je best met een duidelijk onderscheid te maken tussen een ‘social tracking tool’ en een ‘social monitoring tool’.

Met een ‘social tracking tool’ onderzoek je de interactie die je site uitlokt met sociale media. Een tool als Google Analytics biedt je deze tracking optie. Aan de hand van een ‘social monitoring tool’ surveilleer je daarentegen het hele sociale medialandschap in tegenstelling tot enkel en alleen je eigen site. Engagor is zo’n voorbeeld van een ‘social monitoring tool’.

Social tracking tool

Naast de introductie van de +1 knop en een eigen sociaal netwerk biedt Google ook met de social tracking opties van Google Analytics interessante nieuwe features. Nadat het gebruik van de +1 knop al in Webmaster Tools geanalyseerd kon worden, registreert ook Google Analytics sinds juli 2011 automatisch de interactie met de +1 knop. Een belangrijk verschil met Google Analytics is dat Webmaster Tools alle +1 interacties voor jouw inhoud rapporteert, of die interactie nu plaatsvindt op je eigen domein, of bij een vermelding in de zoekresultaten.

De interactie meten met andere social media sharing buttons dan de +1 knop vergt dan weer enige technische implementatie. Maken we gebruik van het concept _gaq.push(['_trackSocial', network, socialAction, opt_target, opt_pagePath]); dan identificeren we met de eerste 2 verplichte parameters het sociale netwerk en de actie en met de 2 optionele de url en het navigatiepad. Op deze manier registreren we de interactie met onder andere tweet-, like- en share-knoppen.

Met Google Analytics beschikken we nu dus over een geavanceerde feature op maat van social media tracking. Uiteraard wil dit niet zeggen dat we tot dan toe geen social media interacties konden meten. Elke klik op een social media button registreerden we voordien als een gebeurtenis of event. Wil dit nu zeggen dat we deze methode integraal overboord gooien? Zeker niet. Het meten van gebeurtenissen heeft immers enkele voordelen zoals de mogelijkheid om het een waarde toe te kennen of als doel in te stellen. Bovendien kunnen we social media interacties als gebeurtenis makkelijk vergelijken met andere acties zoals inschrijvingen voor nieuwsbrief, rss feeds of reacties.

Social monitoring tool

Met behulp van een social media monitoring tool als Engagor kunnen wij deze conversaties opsporen die beantwoorden aan een vooropgestelde set van relevante zoekwoorden. Detecteren, samenwerken en engageren, dat zijn de actiegerichte kernwoorden die deze tool typeren. Dankzij Engagor zijn we in staat om online conversaties kwantitatief te analyseren en er kwalitatief op te anticiperen.

Uiteraard moeten we een social media monitoring tool als Engagor eerst en vooral goed configureren opdat we er relevante informatie uit kunnen destilleren. Zonder een nauwgezet voorbereide configuratie lopen we immers essentiële data mis. Start je bijvoorbeeld een onderzoek naar de buzz rond een bepaald merk dan raden we aan dit onderzoek op te delen in 3 categorieën van campagnes die gedurende minstens een maand lang data vergaren:

  • Merkspecifieke campagne
  • Productspecifieke campagne
  • Zoekwoordspecifieke campagne

Na een geslaagde configuratie beschikken we over data die op bijzonder inzichtelijke wijze gepresenteerd wordt in het Engagor dashboard. Naast topconversaties, trends en demografische gegevens toont Engagor ons welke de meest populaire of invloedrijke Facebook, Twitter en andere social media gebruikers, websites en webpagina’s zijn. Ook foto’s en video’s behoren tot het assortiment van data door Engagor verzameld. Last but not least bevat Engagor ook een geautomatiseerde sentiment analyse. Deze is momenteel echter enkel beschikbaar in Engels en Nederlands.

Wens je meer te weten te komen over Google Analytics dan raden we volgende artikels aan:

Wil je jou verder verdiepen in de do’s en dont's van social media, lees dan zeker de bijzonder indrukwekkende reeks van mijn collega Koen Verbrugge:

  1. Social & SEO: Social media gebruiken voor SEO, kan het?
  2. Social & SEO: Bouw je community & duurzame content voor SEO
  3. Social & SEO: Korte termijn acties in Social met oog op SEO
  4. Social & SEO: Indexeer je site sneller
  5. Social & SEO: Je doet het verkeerd!

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.