Scoren met een shop: een succescase rond SEA

3 augustus 2011 Inzichten /

Hoe kan je in een periode van enkele jaren je opbrengst verdubbelen? Meer nog, hoe slaag je erin om in de absolute topmaand qua opbrengstcijfers de laagste kost per transactie in al die jaren op te tekenen? Het wekt de indruk van een droomscenario, maar het levensmotto klinkt anders: werken, werken, werken (dus: driewerf werken) met oog voor de hoogst mogelijke kwaliteit. 

De case die we hieronder uitwerken, is afkomstig van een e-shop. Het gamma bestaat uit televisies, wasmachines, koelkasten, etc in een prijsklasse van 200 € tot 3.000 €. Per maand beschikken we over een klikbudget van 1.500 € voor AdWords cpc campagnes gericht op het zoeknetwerk. Bij aanvang in juli 2008 stelden we een relatief lage opbrengst van 32.089,60 €  en een bijzonder hoge kost per transactie vast die zelfs opliep tot boven 100 €. In de grafiek hieronder maakt deze vaststelling deel uit van fase 1.

In de tweede fase werkten we ons uit de naad om de teruggedrongen kost per transactie te stabiliseren en bereidden we de volgende, derde fase voor die voor een copernicaanse revolutie zal zorgen. We zien de opbrengsten tijdens deze fase immers structureel stijgen terwijl de kost per transactie stabiel daalt. Hoe hebben we dit kunnen verwezenlijken?

Waar we ons in de tweede fase concentreerden op het terugdringen van de kost per transactie voor de bestaande campagnes, stelden we voor de derde fase een strategisch plan op om deze bestaande campagnes stapsgewijs te herstructureren. Van campagnes gebaseerd op algemene productcategorieën evolueerde deze AdWords account naar merkspecifieke campagnes met uitgesplitste, relevante ad groups en kwaliteitsvolle ad teksten.

Hoewel een opsplitsing in specifieke advertentiegroepen geen afzonderlijke bestemmingsurls per keyword noodzaakt, trokken we toch deze kaart per unieke productcode.  Het effect in fase 4 blijkt een enorme toename van transacties via longtail zoekopdrachten en productcodes, gecombineerd met bredere, merkspecifieke zoektermen.

Tijdens de laatste fase, met 1 juli tot 31 juli 2011 als laatste, volledig gerapporteerde maand, bereikten de campagnes met 101.798 € de hoogste opbrengst sinds het begin van onze metingen. In vergelijking met de maand juli in 2008 benaderen we dus een verdrievoudiging van de opbrengst. Tegelijkertijd schroefden we de kost per transactie terug naar een absoluut laagtepunt van 16,48 €.

Om tot een slotsom te komen, wijst deze case uit dat een strategisch voorbereide en nauwgezet uitgewerkte basisstructuur van uw cpc campagnes en advertentiegroepen van cruciaal belang is voor een toename van uw opbrengst op lange termijn. Zodra deze basis optimaal functioneert, pas dan zijn meer gesofisticeerde tools zoals conversion optimizer of advertentieplanning ook aan de orde.

Wenst u ook een structurele verbetering van uw opbrengsten via cpc campagnes aan de laagste mogelijke kost? Neem dan gerust contact op met ons. Dan zitten we samen rond de tafel om een strategisch plan van aanpak op te maken zodat ook uw verhaal een succesverhaal wordt. 

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.