Resultaten poll januari - december cadeautjesmaand

14 februari 2011 Inzichten /

De maand december is er traditioneel één van shoppen en zoeken naar het ideale eindejaarscadeau voor familie en vrienden. Ook in België kan dit tegenwoordig online, via één van de webshops die de laatste tijd als paddenstoelen uit de grond schieten. Maar is online shoppen al ingeburgerd bij onze lezers? We deden de test en vroegen jullie op welke manier jullie dit jaar op cadeautjesjacht gingen.

Uit de resultaten blijkt dat het offline aankopen en online aankopen van eindejaarsgeschenken aan elkaar gewaagd zijn:

Het merendeel van onze stemmers blijft trouw aan de fysieke winkels en koopt zijn kerstcadeautjes offline. Toch zien we dat velen hun pakjes zowel online als offline aankochten. 23% van de stemmers deelde mee dat ze eerst online op verkenning gingen naar hun ideale cadeaus, om de uiteindelijke aankoop ervan toch offline te doen. Slechts 19% van onze stemmers gaven aan enkel online cadeautjes te hebben  gekocht.

Hoewel het percentage shoppers dat enkel op het internet vertrouwt voor hun kerstshopping voorlopig beperkt blijft, blijkt online winkelen een steeds belangrijker aanvulling te worden op het traditionele shoppen. Mensen maken vaker en vaker van beide kanalen gebruik, wat duidt op een enorm potentieel voor online shops.

We verwachten dat webshops in de toekomst enkel aan belang zullen winnen, gezien het grote gebruiksgemak. De kerstdrukte in de winkelstraten ontwijken en cadeautjes kopen  vanuit je luie zetel, het is een enorm voordeel. Opvallend is ook dat veel mensen weliswaar naar de winkel gaan voor de aankopen zelf, maar dat ze zich eerst online informeren over het aanbod en de prijzen. De stap naar volledig online shoppen is bij deze groep mensen vrij klein.

Online aanwezigheid blijft dus een van primordiaal belang om mensen te informeren over producten en diensten, en ze eventueel te doen overgaan tot een online aankoop.

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.