Remarketing : 5 vergeten toepassingen

28 november 2012 Inzichten /

Werd jij reeds gestalked door banners? Achtervolgd met promoties? Geconfronteerd met een apocalyptisch advertentielandschap, waarbij elke site dezelfde boodschap uitschreeuwt? Wel, mijn beste, u werd geremarketet (en niet op een goede manier). Deze blog kan gelezen worden als een open brief aan de marketeers die remarketing verkeerd gebruiken, geschreven door een bezorgde concullega.

Hebben wij een probleem met remarketing an sich? Zeker niet. Het is de eerste vorm van advertising die adverteerders toelaat gericht een conversatie aan te gaan, rond een bepaald thema, op een bepaald moment, op basis van een actie van de ontvanger. Dat levert mogelijkheden, die veelal vergeten worden en vervangen worden door een onuitstaanbare drammerigheid.

Enige 'vergeten' toepassingen van remarketing:

1. Van aandacht naar sale

Veel reclame campagnes starten reeds lang voor de launch met een 'top-of-mind'-campagne. Enkele ecommerce afdelingen vonden reeds de weg naar een 'pre-sale' of 'verwittigd per e-mail'-campagne. Slechts weinigen gebruiken de communicatie voor de lancering als een manier om geïnteresseerden te verzamelen, en zelfs te segmenteren, zodat deze bij lancering gericht kunnen bereikt worden (zonder mee te gaan in de concurrentie rond de productterm). Het lijkt een logische stap, maar het vereist wel planning, én een ander type lokaas.

2. Migratie naar nieuw kanaal

Ecommerce wordt door vele bedrijven gezien als een goedkopere manier van afhandeling, waar hun traditionele verkoopskanalen (denk aan brochures & winkels) gezien worden als een betere manier van informeren. Dankzij remarketing kan u verschillende kanalen beter gaan combineren.
Flanders Dc zette onze aanpak voor koffie't molentje reeds in de kijker, maar deze aanpak kan ook breder ingezet worden. Door uw contactpunten te laten verwijzen naar verdere info online kan u ervoor zorgen dat de geïnteresseerde kopers online in uw omgeving blijven (terwijl ze u reeds kennen en vertrouwen). Denk aan info die mensen opzoeken/nodig hebben na een eerste contact met uw product. Segmenteer deze info op basis van de noden/benefits en maak het makkelijk voor uw klanten om van offline naar online te gaan. Vervolgens begeleidt u ze van informeren rond naar het aankopen van bijhorende product (online). Zo kan u de sterktes van off- en online beter uitspelen.

3. In functie van een veranderend merkbeleid

Elk bedrijf met een groot productportfolio heeft nood aan verschillende doelgroepen. Soms creëer je dan een nieuw segment om sterker te staan binnen een bepaalde markt, wat ook wilt zeggen dat je een nieuwe merknaam moet lanceren, terwijl je klanten voornamelijk het oude merk kennen.
Remarketing levert hier een zeer efficiënte hefboom. Het maakt het mogelijk om gericht te communiceren naar klanten die producten zoeken die in de marge liggen van uw huismerk, maar de kernwaarde zijn van uw nieuw merk. Zo migreert u klanten naar het merk/kanaal dat het sterkst inpeelt op hun noden, wat retentie en herhaalaankopen stimuleert.

4. In functie van retentie en service

Vele producten halen hun marges niet uit de eerste aankoop, maar uit de cross-sell. Een typische voorbeelden hiervan zijn koffiemachines, scheermesjes, e-readers, stofzuigers, printers, ... Voor dergelijke bedrijven is de klanttevredenheid / loyaliteit van cruciaal belang.
Bedrijven spelen deze uit met loyaliteitsprogramma's in winkels en klantvoordelen daarnaast.Weinig bedrijven denken er echter aan om de online klanten zo eenvoudig te bereiken als... Remarketen met een exclusief voordeel voor een aankoop die ze reeds deden. Het is anders best eenvoudig.

5. In functie van events

Een event start bij de invitatie en eindigt eens de roddels uitsterven. Wedstrijden en bannercampagnes helpen veelal bij het aanwakkeren van publicatie. Na het event is er echter zo veel meer interessante content en nabeleving. Dit wordt echter veelal vergeten bij de traditionele organisatoren.
Dit geeft een grote opportuniteit voor partners en concurrenten voor events. Zodra u een deel van de aandacht vòòr het event naar u kan toetrekken heeft u een mooi startkapitaal voor een morning-after campagne. Daar daalt de kostprijs voor adverteren én het zoekgedrag, maar ligt een zeer mooi aanknopingspunt voor de doelgroep. Wij haalden dit jaar +98% conversies voor een klant, die na een 'salon' nog 2 maand verder kon teren op die aandachtspiek (terwijl de concurrentie die enkel via abribussen uitspeelde).

Bederf het surfplezier niet meer aub

Zoals je ziet zijn er meerdere manieren om remarketing in te zetten, waarbij zowel adverteerder als ontvanger een verhoogde meerwaarde heeft. Wij zijn fan van originele toepassingen van remarketing. Als wij acties plannen om salespersonen die botweg dezelfde voorstellen blijven herhalen, na weigering van aankoop, te elemineren? Dan is dat niet persoonlijk. Dat is een puur principieel iets en dat hoort bij onze publieke dienstverlening. Ik hoop dat je dat begrijpt.

Vriendelijke groet,

Koen

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.