Otto: een hackathon-project voor de automotive sector

02 oktober 2014 Inzichten / Otto een hackathon project voor de automotive sector

Tijdens de Whackathon zijn we met ons team aan de slag gegaan met the connected car. Na wat geklooi kwamen we tot een ambitieuze doelstelling: hoe kunnen we mensen helpen bij het vinden van hun droomwagen? Een vraag die automerken ook niet koud laat ...

Heel ons leven bestaat uit het nemen van beslissingen. Welke kleren trek je ‘s morgens aan? Wat eten we vanavond? Best stresserend. En dan hebben we het nog niet over echt grote beslissingen, zoals: welke auto ga ik kopen? Een beslissing voor vele jaren, en vele euro’s (zo’n 10.000 keer meer dan een potje yoghurt).

Een beslissing is niet altijd de juiste beslissing.

De zoektocht begint met een shortlist: automerken die top-of-mind zijn*. Bij de meeste mensen zijn dat er een zestal. We gaan ons - voor die merken - onderdompelen in hun aanbod, lezen brochures en schuimen websites af.

(*: en de andere 494 automerken vergeten we)

Dat dit alles omslachtig is, is een understatement. Bij sommige merken moet je naar schatting nog 500 keuzes maken om de - voor jou - perfecte wagen te configureren. En dan moeten we nog beginnen aan de testritten. Een opvallende vaststelling is dat deze testrit vaak op het einde van onze ontdekkingstocht plaatsheeft. Het lijkt een bevestiging van een reeds gemaakte keuze.  Effectief: na het maken van een testrit gaat 80% van de mensen over tot een aankoop.

Dus: ofwel rijdt iedereen rond met de ideale wagen. Of (en waarschijnlijker): mensen verdwalen in het aanbod, maken 1 testrit en kopen dan maar.

Zou het niet fantastisch zijn dat we helemaal geen tijd meer moeten steken in het zoeken naar een nieuwe auto? Dat we bij het binnenwandelen van een autodealer simpelweg onze perfect fit - onder de automobielen - aangeboden krijgen? Helemaal afgestemd op onze behoeftes en rijgedrag, zonder nog maar een brochure te moeten aanraken. Wel, dat kan. Met Otto.

Getting there: ons hachathon-project.

  1. Talk to me, car.

    Bij de start van ons hackathon-project wilden we iets doen met auto’s en data en marketing. Al snel hadden we ergens een OBDII-kabel op de kop getikt, konden we onze auto’s verbinden aan een laptop.

    Houston, we have data.

  2. Testritten

    Data is als cornflakes: moet je crunchen. Om patronen makkelijker te zien ontstaan, zijn we met een van de Wijs-Qashqai’s enkele keren rond de R4 gaan toeren. Telkens met een heel uitgesproken rijstijl:
    - gelijk ne korte zot: snel rijden, hoog in toeren gaan, laat remmen, ...
    - ecologisch (over)verantwoord: te laag in toeren, remmen op motor, …
    - ronduit slecht: consequent verkeerd schakelen, stilvallen, …

  3. Rijprofielen

    Data liegt niet. We zagen onze persona’s direct terugkeren in de verschillende paramaters. Op basis hiervan konden we chauffeurs een Otto-score geven, gebaseerd op hun algemene rijvaardigheid, hun sportiviteit en hun eco-driving.

  4. Autoprofielen

    Geef automodellen en -uitvoeringen ook een score, ünd Klar.
  5. Jouw ideale wagen

    Op basis van jouw rijprofiel stelt onze tool auto’s voor, en zelfs bijhorende opties!

Otto: een proof-of-concept

We zijn heel trots dat we niet enkel bij een idee gebleven zijn (ook al hadden we maar 48u). Dankzij onze übertechies Dieter & Tom, hadden we ook een werkend prototype. 

Check it uit

Spreekt voor zich dat dit lang niet feature-complete is. En dat uw computer kan ontploffen.

OBD-data inlezen gebeurt automatisch (we hebben enkele voorbeelden toegevoegd), net als het berekenen en visualiseren van jouw Otto-score. Enkel voor het matchen met auto's was er geen tijd ... 

En nu?

Een platform zoals Otto zou perfect op zichzelf kunnen bestaan. Commercialiseren kan op veel manieren: partners zoeken (bv. VAB, autoverzekeringen, …), data verkopen (did we just say that?), of geld krijgen per testrit (= het doel van elke automotive-marketingcampagne). Om maar iets te zeggen.

Maar, nog veel liever, hopen we dat Otto automerken aanzet om het onderste uit de digitale kan te halen. En hier eens op de koffie te komen. Bij Wijs weten we als geen ander hoe mensen (online) tot een aankoopbeslissing komen. En een auto is geen kleine beslissing ...

Dieter Wyns

Dieter Wyns

Frederik De Bosschere

Frederik De Bosschere

Jan Criel
Online Marketeer

Kristof De Coninck

Kristof De Coninck

Philippe Ben Mohamed

Philippe Ben Mohamed

Stefan Jenart
Digitaal Strateeg

Tom Bernaerd

Tom Bernaerd

Lees meer

Iedereen bij Wijs deelt zijn expertise, ook Jasper en Evi. Benieuwd naar de laatste nieuwtjes en blogposts? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!