Online Trendrapport 2014: Big Data

Online Trendrapport 2014 Big Data

Binnen 2 weken is het zover: het trendrapport 2014, het jaarlijkse nieuwjaarscadeau van Wijs. Hieronder vind je alvast een voorsmaakje - mijn voorspelling over de impact van big data in 2014.

Big Data

In de jaren negentig werkte ik in een bank, en moest ik vaak naar klanten rijden waar ik nog nooit geweest was.
Ik bereidde me daar grondig op voor. Routebeschrijving opzoeken op Mappy.com, beste weg uitzoeken, afprinten en een stapel papier meenemen, dik boek met wegenkaarten in de auto… Ik was daar op voorhand zeer bewust mee bezig.

Sinds ik GPS in de auto heb doe ik dat allemaal niet meer. Ik weet dat ik zonder enige moeite de wegbeschrijving van mijn GPS-toestel zal krijgen exact op het moment dat ik die nodig heb. Zonder voorbereiding. Ik denk er zelfs niet meer bij na.
Mijn vader heeft dat nog niet door. Als we een familiefeest hebben in één of andere feestzaal op het platteland, belt hij me op en staat hij erop me uit te leggen hoe ik daar naar toe moet rijden. "Derde straat rechts, aan het café afslaan, doorrijden tot voorbij de rij met bomen…"

Voor mij is dat ruis. Ik luister er niet meer naar. Waarom zou ik me op voorhand druk maken over informatie die ik op het moment zelf toch automatisch aangereikt krijg?

Dit is een kleine maar fundamentele gedragsverandering die in onze maatschappij binnengeslopen is. Hoezeer we ook naar internet kijken en verwachten dat daar revolutionaire veranderingen uit komen - het is de gps die in 10 jaar tijd een zeer concrete en duidelijke impact op ons leven gehad heeft.

Maar met de verdere digitalisering zullen er de komende jaren nog van die sluipende maar relatief snelle gedragsveranderingen opduiken.

Wat gebeurd is met het stukje data 'routebeschrijving' (namelijk: verschuiving van 'op voorhand bewust voorbereiden' naar 'op het moment dat het nodig is duikt de data frictieloos zonder voorbereiding vanzelf op') zal ook gebeuren met een eindeloze stroom van andere data.

Bijvoorbeeld productinformatie, -reviews en -prijzen. Als we een product willen kopen zoals een diepvriezer, bereiden we ons daar vaak heel goed op voor. Vroeger gingen we daarvoor naar de winkel, om de verschillende mogelijkheden en prijzen te horen van een verkoper. Of we raadpleegden Testaankoop. Momenteel gaan we daarvoor op internet, en lezen daar productvergelijkingen en surfen op prijsvergelijkingssites.
Voor boeken doe ik dat al lang niet meer. Ik ga wel nog naar een boekenwinkel, en blader daar door het aanbod - ik hou van de geur van nieuwe boeken. Als ik een boek ontdek dat ik wel zie zitten, neem ik met de Amazon app een foto van de cover (niet: de titel intikken, niet: barcode inscannen - wel een simpele lageresolutie slechtgenomen foto van de cover) - en die app vertelt me de besprekingen van andere mensen, hoeveel dat boek bij Amazon kost, dat het morgen kan geleverd zijn - en KLIK HIER om het te bestellen!

Verwacht dat dit binnenkort voor alle producten zo zal zijn. De data (informatie over welk product het beste voor ons is) zal op het moment dat we dat nodig hebben frictieloos en automatisch tot bij ons komen. We zullen ons niet meer bewust moeten voorbereiden (vaarwel Testaankoop), en we zullen niet meer vertrouwen op de informatie van de verkoper in de winkel.

Je kan dit ook doortrekken naar personen. Bij de meeste netwerkgelegenheden krijg ik op voorhand de lijst van aanwezigen. Dan bereid ik me voor: deze persoon is interessant voor mijn bedrijf, die zou ik wel eens willen ontmoeten.
Ook dit zal veranderen. Stel je voor dat ik op die netwerkreceptie rondloop met een Google Glass bril op. Daar zit een klein cameraatje in - en van iedere persoon die ik daar ontmoet neemt hij een foto. Via gezichtsherkenningssoftware als Face.com (nu opgekocht door Facebook) wordt die foto automatisch omgezet in netwerkinformatie. Het LinkedIn profiel, het Facebook profiel, zelfs misschien de gênante foto's op ZatteVrienden.be worden discreet op mijn Google Glass geprojecteerd, zodat ik perfect weet wie die persoon is, en hoe die verbonden is met mijn netwerk.

Ik hoef niet meer op voorhand mijn huiswerk te doen - de data (informatie over personen) komt op het moment dat ik die nodig heb frictieloos tot bij mij.

Er wordt veel geleuterd over Big Data, en hoe dat de bedrijfswereld grondig zal veranderen. Maar volgens mij zal die Big Data éérst een impact hebben op de wereld van particulieren. Net zoals we als particulieren met onze Hotmail en Gmail al meer dan tien jaar 'in the cloud' zitten vooraleer dat een trend werd bij de bedrijven.
En het zal niet op een grote revolutionaire Big Bang manier zijn waarop we nu lijken te wachten. Het zal gebeuren met kleine, onzichtbare gedragsveranderingen in onze maatschappij, zoals door de GPS.

Misschien zal ik binnenkort ook aan mijn zoon willen uitleggen hoe hij zich moet voorbereiden op een netwerkevent, en zal hij in zichzelf denken "dat is ruis, ik luister er niet naar, die data komt wel naar mij op het moment dat ik die nodig heb".

(Dit stuk verscheen ook als gastbijdrage in het nieuwe trendsboek van Herman Konings, De tafel van 7.)

Trends Night

Op 4 februari 2014 organiseren Stima en Bloovi Trends Night, hét event over Digitale Trends in 2014. Boek tijdig jouw ticket, laat je inspireren door 5 digitale experts,  en netwerk met de digitale sector.

Op zoek naar het trendrapport van de afgelopen jaren? Dan vind je hier alvast 2008, 2009, 2010, 2011, 2012 en 2013.

Photo Credit: Eric Fischer via Compfight cc

Lees meer

Iedereen bij Wijs deelt zijn expertise, ook Jasper en Evi. Benieuwd naar de laatste nieuwtjes en blogposts? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!