Online trendrapport 2011

Online trendrapport 2011

Als ik alle bijdragen bekijk, dan zijn er toch een aantal patronen die zich aftekenen.

 

Eerst en vooral de bevestiging van de trends van de voorbije jaren: mobiel breekt massaal door; sociale netwerken zijn alomtegenwoordig - met de grote slokop Facebook op kop. Zoals vorig jaar aangekondigd ontbreken de iPad en andere tablets uiteraard ook niet.

Elk jaar heeft ook zijn hypes - deze keer zijn dat (opnieuw) de QR-codes, het begrip Social CRM en uiteraard de location based services.

Opmerkelijk dit jaar is dat de internet posse, na muziek en kranten, nu ook andere industrieën in het vizier neemt: de televisie bijvoorbeeld, en de auto.

Maar wat voor mij het belangrijkste is: veel vermeldingen over micropayments, mobiele payments, social commerce. Het internet wordt een handelsplatform, overduidelijk. 

Tegelijkertijd is er een andere opvallende stroming: een roep naar authenticiteit, transparantie, menselijkheid. 

 

Je leest het - een goeie mix tussen buzzwords en gezond boerenverstand.

De hoofdbedoeling van dit document is inspireren, en aanzetten tot nadenken. Uiteindelijk maken we, als internet-industrie en internet-gebruikers, zélf de trends van de toekomst.

 

Je kan het trendrapport downloaden in pdf-formaat: Online Trendrapport 2011 (.pdf, 28.7 Mb).

Maar je kan het hier ook rustig doorbladeren:

 

Liever een papieren versie?

Het trendrapport is een lijvig document van maar liefst 91 pagina’s. Misschien lees je het liever in je luie zetel? Je kan een paperback versie bestellen via lulu.com.

Bestel nu

Voldoende inspiratie?

Volgend jaar verwacht ik alleszins jullie voorspellingen in mijn mailbox! Ondertussen staan hieronder de commentaren open voor jullie meningen en bedenkingen.

 

 

Bart

Bart De Waele
CEO

Lees meer

Iedereen bij Wijs deelt zijn expertise, ook Jasper en Evi. Benieuwd naar de laatste nieuwtjes en blogposts? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!